• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • viseversa

Ser ni inte skillnad på matfläckar på en tröja för 50:- eller färgfläckar på en overall/jacka för 500;- pga att personalen låter ungarna måla med färg som inte går bort?

• viseversa

Men jag måste ju vara övertydlig då vissa verkar lite tröga och inte fattar vad jag skriver!

• viseversa

Btw så slänger jag kläder som har stora fläckar som inte går bort! Jag vill inte sätta på mina barn kläder med stora fläckar över hela magen! Dock händer det sällan! Och jag köper inte speciellt dyra innekläder! Lite svinn får man räkna när man har barn.

Och det har aldrig hänt att ytterkläder blivit förstörda av färg! Sen har mina barn både målat och lekt med sina kläder och det har gått bort utan problem! Och enligt mig är det skillnad på fläckar och slitage av lek än fläckar pga att personalen inte kollat om färgen barnen målar med går bort i tvätten!

Precis som jag inte hade tagit om någon i personalen slet sönder mitt barns tex jacka än om barnet själv slet sönder den!

Det är så jag ser på det! Sen får ni tycka vad ni vill!!

• Donum
    viseversa skrev 2012-09-30 16:16:33 följande:
    Det spelar ingen roll vad kläderna kostar! Jag vill inte att mina barns ytterkläder ska bli förstörda av färg oavsett pris!!
    Varför får inte barnens ytterkläder bli "förstörda" av färg oavsett pris?
  • Happymom

LiteniAugust,
    Jag hade nog inte blivit toppglad om hela overallen var nerstänkt med färg... Men jag såg faktiskt inte i TS trådstart att de inte haft skyddskläder. Tänkte mig snarare att det kommit något stänk någonstans...

Men jag ska helt ärligt säga att jag inte är den som bryr mig särskilt värst. Det används så kort tid ändå och jag har flera uppsättningar av ytterkläder (så billigt begagnat) och jag säljer aldrig vidare utan skänker till behövande eller sparar klassiska favoritplagg för framtiden, så jo, nog kan jag låta min unge gå hårt åt sina kläder. Jag bryr mig aldrig om fläckar. Går det inte bort så slänger jag.

• Liljan77

Min son har också autism så jag kan förstå till viss del. 
    Detta med att fröknarna vill att han ska o måla med färg,ingår inte det i hans träning?
    Har de inte någon i personalen som fått något utbildning?
    Kontakt med hab?
    Min son fick panik när han fick något kladdigt på fingrarna,men dagis engagerade sig mycket o på ett bra sätt o tillsammans har vi lyckats komma en bra bit på vägen.
    Sista dagistiden var han med o ritade med fingerfärg.

Att kläderna gått sönder har inte gjort min son något,men om något barn tog på hans kläder,det gick inte. 

• 060810

Jag vet inte om de haft nåt skydd över. Det är inga stora fläckar men de syns.

Jag tänker som viseversa!

Lek ok, men inte av färg!

• Liljan77
    viseversa skrev 2012-09-30 16:31:14 följande:
    Men jag måste ju vara övertydlig då vissa verkar lite tröga och inte fattar vad jag skriver!
    Så du tror att du gör dig mer förstådd för att du skriver?
    Hmm..ok. 
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?