Madelen21 skrev 2013-05-14 19:51:21 följande:
hjärtat3: Nej ja tänkte om man skulle testa hallonblads te men näää.... Jag gör inga huskurer eller andra saker för att nåt ska hända... i slutet av maj åker mina 2 barnvakter bort på kryssning så då ska jag int göra nånting alls... utan när dom kommer hem då kör jag på å fixar å donar mm... då blir de väl torka fönster varannan dag och klippa gräs mm :) haha... me första barnet klippte ja gräs varannan dag.. inget hände.. så de bästa är nog bara å vila tror jag... man ska ju inte ta ut sig helt innan förlossningen.. man behöver all ork och krafter när det sätter igång.
Hallonbladste har jag börjat dricka. Inte för att jag tror det hjälper att sätta igång nåt, men det ska ha en mängd andra egenskaper.
Hallonbladste innehåller Oxytocin, ett hormon, som frisätts naturligt i kroppen vid beröring. Det har en lugnande och avslappnande effekt på kroppen och motverkar stress.
De nyttiga vitaminer och mineraler som finns i röda hallonblad är:
- C-vitamin (hög koncentration)
- E-vitamin
- Kalcium och järn
- Mangan och magnesium
- Vitamin A
- Vitamin B-komplex
- Många mineralämnen inklusive fosfor och kalium
Hur hallonbladste hjälper mamma och barn
Ökat vitamin A intag kan stärka immunförsvaret samt underlätta till en frisk hud och skelettutveckling för barnet.
E-vitamin hjälper till att främja en bättre omsättning i mamman vars blodvolymen ökar dramatiskt under graviditeten. En ökad tillgänglighet av kalcium är nödvändigt för att kontrollera nervreaktion på smärta vid förlossning och i att bistå skelettutvecklingen i barnet.
Förekomsten av det s.k., fragrine, låter livmodermusklerna arbeta mera kraftfullt och effektivt under förlossningen.
Det höga vitamin-och mineralinnehåll hjälper till att ersätta dem som går förlorade genom blodförlusten i förlossningen.
De s.k. alkaloider som finns i hallonbladste ger ett stöd till livmodern efter förlossningen för att gå tillbaka till sin vanliga storlek.
Underlättar graviditetsillamående
Minskar smärta under förlossningen och efter födseln.
Hjälper till i produktionen för en riklig bröstmjölk.