• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Tessss

Jag tycker tvärt om, har flera pojknamn på lager som jag älskar, men nu väntar vi en flicka och det är sååå mycket svårare! Hade ett givet namn för nått år sen men det tog min bror så nu är vi tillbaka på ruta ett ;)
    Men i mitt huvud så suger jag på namnet Freja och gillar det mer och mer... Vi får väl se!

• Sagolina

Freja har jag alltid tyckt att är ett superfint namn! Nu har min småkusin döpt sin dotter till Freja, så därför sjönk det lite ner på min lista...

• Tessss
    Sagolina skrev 2013-01-26 09:07:09 följande:
    Freja har jag alltid tyckt att är ett superfint namn! Nu har min småkusin döpt sin dotter till Freja, så därför sjönk det lite ner på min lista...
    Hade folk slutat sno alla fina namn hade det varit så mycket enklare
    Gravid med första barnet! BF 24 juni 2013 ♥
  • Sagolina

Exakt!:P Tur så är jag ändå en av de första i släkten (min generation)som får barn (bara min småkusin som har en flicka) och sambon har inte heller några syskon-/kusinbarn, så vi har ju det i alla fall lite lättare än om många irunt skulle ha småbarn!

Tessss skrev 2013-01-26 09:17:37 följande:
    Hade folk slutat sno alla fina namn hade det varit så mycket enklare

• Madelen21

stinsen: jag har en av varje å dom heter Agnes och Theo
    Denna är en pojke och mina funderingar är just nu:
    Elias
    Liam
    Lukas
    Edvin
    Melwin

när ja frågar sambon om nåt förslag säger han ja vet inte haha... Jag har fått välja när vi fått dom andra två... jag gillar mest Elias faktiskt... men vi får se :) 

• Tessss

Jag jobbar inom förskolan och har ju stött på de allra flesta namn någon gång under åren. Detta försvårar ju en del kan man säg då man inte vill förknippa namnet med någon annan Sen har ju vissa namn fått en bättre klang än andra beroende på hur min relation varit med barnen i fråga. Har träffat många vilda Kevin och Elias under åren så för mig är de lite gangsternamn medan flickor som hetat Lowa och Tilda varit väldigt timida och omtänksamma Sen är det ju inte namnet som gör det men man gör ju en koppling automatiskt.  

Gravid med första barnet! BF 24 juni 2013 ♥
  • Alicantina
    Solrosen82 skrev 2013-01-25 21:33:57 följande:
    Hur tänker ni andra om namn? Vill ni ha ett ovanligt som inte "hälften" av alla barn heter eller väljer ni vanliga populära namn? Vi väljer mer ovanliga namn, men inte för ovanliga. Helst ska namnen vara lätta att säga på engelska också. Var in på scb:s hemsida tidigare i veckan och såg att de publicerat 2012 års namnlistor. Ett av favoritnamnen om det blir en pojke hade klättrat rejält på listan och då känns det inte lika aktuellt längre. :(

Jag väljer namn som låter fint i mina öron men är namnet för vanligt tappar jag lusten och sedan är betydelsen viktigt för mig. Mina barns namn betyder hopp och turkos ädelsten, på arabiska, Amell& Feyroz (slutet uttalas som blomman ros)
  • Sömntutan
    Tessss skrev 2013-01-26 09:56:48 följande:
    Jag jobbar inom förskolan och har ju stött på de allra flesta namn någon gång under åren. Detta försvårar ju en del kan man säg då man inte vill förknippa namnet med någon annan Sen har ju vissa namn fått en bättre klang än andra beroende på hur min relation varit med barnen i fråga. Har träffat många vilda Kevin och Elias under åren så för mig är de lite gangsternamn medan flickor som hetat Lowa och Tilda varit väldigt timida och omtänksamma Sen är det ju inte namnet som gör det men man gör ju en koppling automatiskt.  
    Ja gör ju detta att namnen "förstörs". Man förknippar olika namn med människor och på så sätt kan vissa namn som egentligen är väldigt fina bli stora "no, no".  Men sen kan det bli åt andra hållet också, precis som du skriver, att ett namn som man kanske inte tycker är så vackert växer om det är någon som man verkligen tycker om som heter det.

Pojknamn är riktigt svårt. Mina söner heter Isak och Max, men får vi nu en son till så vette sjutton vad det blir för namn. Topp tre för mig ser nog ut så här:
    Carl
    Vilmer
    Linus
    Men jag vet fortfarande inte om det kommer bli något av dem. Vi har inte börjat prata om det så mycket än.
    Äntligen! BF ~23 juni
  • ThereseJohansson

Tessss: jobbar också i förskolan och håller helt med dig om att vissa namn vill man inte alls ha...helt galet egentligen att det blir så :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~