• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Madelen21

happymom: välkommen hit, jag fick en pojke andra gången och det har gått prima :) väntar en till pojke nu å har bf 19 juni. När är ditt bf? hur gammal är ditt första barn? mina är födda 07 och 10. så dom blir 6 och 3 år i år.

• Solrosen82
    Zora skrev 2013-01-27 16:30:28 följande:
    Jaha.. har funderat på hur såna känns.. varför får man det då? Kommer det att fortsätta hela graviditeten så jag inte ska räkna med att det kommer att fungera med promenader? Har så svårt att hitta tid till annan motion.. men är cykling bättre?

Det e ju inte säkert att det e sammandragningar, kan ju vara ligamenten också som Kickilina skriver. För mig har det bara blivit värre ju längre in i graviditeten jag har kommit. Har du känt efter om magen är hård när du får ont? Cykling är mycket bra. Med första barnet cyklade jag till bara några veckor innan bf :)
  • Zora
    Solrosen82 skrev 2013-01-27 17:51:34 följande:

Det e ju inte säkert att det e sammandragningar, kan ju vara ligamenten också som Kickilina skriver. För mig har det bara blivit värre ju längre in i graviditeten jag har kommit. Har du känt efter om magen är hård när du får ont? Cykling är mycket bra. Med första barnet cyklade jag till bara några veckor innan bf :)
    Nej, jag har inte känt på magen så jag vet inte om den blir hård. Men om det är ligamenten, är det nåt som kan gå över, eller kan man på nåt sätt lindra det? Eller är det bara att ge upp promenaderna? Får kanske försöka hitta ett gym i närheten så jag kan cykla istället. Vill ju gärna röra lite på mig iallafall.
  • gorek86
    Zora skrev 2013-01-27 15:50:34 följande:
    Alltså.. jag har alltid varit mycket ute och promenerat i raskt tempo som motion, tycker det är skönt och fungerar för mig. Men sen jag blev gravid så har det blivit mindre och mindre av promenerandet. I början mest för att jag hade ett ganska fysiskt påfrestande jobb där jag gick och stod mycket som det var i jobbet och nu på senare tid pga kyla, halka, trötthet osv.

Iallafall, jag försöker ju ta mig ut då och då, men skulle vilja komma  ut oftare. Har dock känt varje gång jag är ute och går att jag får ont i magen. Brukar ändå gå att promenera i sakta tempo. Så idag tänkte jag ta mig ut igen och jag hade väl bara gått 100 m eller nåt innan jag började få ont igen Känns liksom som håll (ungefär) i nedre delen av magen. Den här gången hjälpte inte ens att jag saktade ner till saktaste snigelfarten, utan det gjorde ändå så pass ont att jag var tvungen att stanna till ibland. Nu när jag kommit in och sitter stilla så känns det ingenting, utan det är just när jag går tydligen.

Varför är det så här? Nån som vet vad det kan bero på? Jag kommer ju inte kunna röra på mig under hela resterande graviditeten om det ska vara så här jag som ville hålla igång promenerandet åtminstonde..   
    Jag fick också så himla ont igår när jag gick i raskt tempo och avslutade med en lång trappa, när jag kom upp fick jag som kramp i magen som kändes lite som mensvärk men det försvann ganska snabbt.

Blev lite rädd men det är väl säkert inget farligt, men flytten till veckan får nog gå lugnt till väga känner jag nu ;)
  • Solrosen82

Jag vet inte riktigt hur ligamenten känns... Ja helst vill man ju kunna röra på sig lite iaf. Förlossningen blir ju lättare och återhämtningen sen :)

• Mjj83l

Pga foglossningar kan jag bara gå 20-30 min i snigelfart om dagen. Min bästis är motionscyklen o den vanliga cyklen. Belastar inte bäcknet el ligementen och så får man motion

• AlexandraViberg
    Zora skrev 2013-01-27 18:09:00 följande:
    Nej, jag har inte känt på magen så jag vet inte om den blir hård. Men om det är ligamenten, är det nåt som kan gå över, eller kan man på nåt sätt lindra det? Eller är det bara att ge upp promenaderna? Får kanske försöka hitta ett gym i närheten så jag kan cykla istället. Vill ju gärna röra lite på mig iallafall.
    Ligamenten brukar ju "vänja" sig med att vara uttöjda efter ett tag, men är väl lite olika när och hur livmodern ligger osv. Jag hade SUPER ont i dom första fyra månaderna, är bättre nu men känns fortfarande när jag nyser eller vänder mig snabbt.

Men promenad borde gå. Du kanske ska fråga BM? Bättre än att gå runt och fundera kanske?

Mina sammandragningar brukar stråla upp från blygdbenet och hela vägen upp ovanför naveln, man känner att livmodern drar ihop sig. Hade inte så med dottern men flera gånger om dagen nu. Magen blir hård och det känns, spänt, om man ska försöka förklara det!
    The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
  • Hannathu
    Mjj83l skrev 2013-01-27 18:26:25 följande:
    Pga foglossningar kan jag bara gå 20-30 min i snigelfart om dagen. Min bästis är motionscyklen o den vanliga cyklen. Belastar inte bäcknet el ligementen och så får man motion

det stora problemet är att komma upp på cykeln känner jag.
    Inomhus sitter jag på trainer med en herrcykel på och får ha pall för att komma på :D
  • MissMe83

Någon som har en teori om vad bebis sysslar med när det vibrerar i magen? Känns jätte häftigt men jan inte fundera ut vad den hittar på där inne när det sker

• Zora

Ja, jag får ta och fråga BM. Är förmodligen inget farligt, men det är ju trist om det inte ska gå att motionera som jag vill.

Jag har också funderat på vad det är som vibrerar ibland. Undrar om det är bebisen som gör det, eller om det är nåt som själva livmodern gör på nåt sätt. Jag känner det inte särskilt ofta. 

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~