• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Solrosen82

Har för mig att jag hört om nån som har haft mycket halsbränna och fått en bebis utan hår.. Men mina barn hade då hår :)

• Sonaten
    Zora skrev 2013-02-22 06:45:30 följande:
    Tack för tipsen! Äter inget särskilt starkt eller så, utan det kommer någon gång efter lunch. Men nån gång åt jag chili concarne, ganska stark, och då vart det riktigt jobbigt.. Dricker iof juice på morgonen, men det är ju så gott!!!
    Juice och apelsiner triggar min halsbränna. Blir ingen juice alls numera, och apelsin max en per dag dock inte på morgonen när jag är extra känslig. Grapefrukt är inte heller smart att äta. Jag som älskar både apelsiner och grape!! Det blir generellt också värre om jag ätit lite för mycket mat vid ett tillfälle. Men ofta kommer halsbrännan också utan att jag förstår varför. Det var jobbigt redan innan jag blev gravid. Äter omeprazol periodvis och det brukar fungera även om en hel dag kan bli förstörd när halsbrännan är svår, innan dess att omeprazolet verkar. Novalucol sa min läkare att jag kan äta obegränsat av även när jag är gravid. Så det går åt en hel del...

Ska testa grädde nästa gång, som någon tipsade om här. Yoghurt, som jag blivit föreslagen, fungerar dock inte. Har också prövat med banan, det blir ju lite skummigt liksom av det. Mjölk funkar knappt. Puffat vårgårdaris brukar kännas rätt bra. Jag vet också att man inte ska gå och lägga sig ner när det är som värst, dock orkar jag inte vara uppe när halsbrännan blir som värst. Farligt är också att tvätta håret framåtböjd över badkarskanten och att böja sig ner och hjälpa 3-åringen med skorna.

När det är som värst så bränner det och svider långt ner i bröstet och så nästan mår jag illa och kan inte svälja saliven, utan måste spotta oupphörligen. Har hänt flera gånger att jag fått åka hem från jobbet pga halsbrännan. Hoppas det blir bättre efter förlossningen.
  • Tvåönskarblifler

Hej på er. Läst lite här ett tag, men aldrig tagit mig för att skriva. Haft en jobbig graviditet både psykiskt och fysiskt då jag gick igenom nästan hela förra gången, men förlorade lillgrabben i åttonde månaden i somras. Nog om det, ska inte skriva mer om det, finns andra trådar just för sånt. Vi är beräknade till 29/6. Har nu börjat kika på vagn.. förra gången beställde vi en Emmaljunga city cross, tänkte att vi ville ha en ganska rejäl eftersom vi kommer försöka få i alla fall ett till barn. Hämtade dock aldrig ut den, och tur var väl det, fick pengarna tillbaka på förlossningsgarantin. Nu när vi tittade tyckte jag att crossen kändes klumpig, så vi är istället inne på en brio smile, just för att den har lufthjul + låsbara hjul i fram samt fullt liggläge. Sen är ju brios babyskydd hyfsat billigt också och det är smidigt att kunna klicka fast det på vagnen. Eller är det en onödig grej? Någon annan som kikat på smilen? Rena rama djungeln detta :)

• Zora
    Sonaten skrev 2013-02-22 22:51:10 följande:
    Juice och apelsiner triggar min halsbränna. Blir ingen juice alls numera, och apelsin max en per dag dock inte på morgonen när jag är extra känslig. Grapefrukt är inte heller smart att äta. Jag som älskar både apelsiner och grape!! Det blir generellt också värre om jag ätit lite för mycket mat vid ett tillfälle. Men ofta kommer halsbrännan också utan att jag förstår varför. Det var jobbigt redan innan jag blev gravid. Äter omeprazol periodvis och det brukar fungera även om en hel dag kan bli förstörd när halsbrännan är svår, innan dess att omeprazolet verkar. Novalucol sa min läkare att jag kan äta obegränsat av även när jag är gravid. Så det går åt en hel del... Ska testa grädde nästa gång, som någon tipsade om här. Yoghurt, som jag blivit föreslagen, fungerar dock inte. Har också prövat med banan, det blir ju lite skummigt liksom av det. Mjölk funkar knappt. Puffat vårgårdaris brukar kännas rätt bra. Jag vet också att man inte ska gå och lägga sig ner när det är som värst, dock orkar jag inte vara uppe när halsbrännan blir som värst. Farligt är också att tvätta håret framåtböjd över badkarskanten och att böja sig ner och hjälpa 3-åringen med skorna. När det är som värst så bränner det och svider långt ner i bröstet och så nästan mår jag illa och kan inte svälja saliven, utan måste spotta oupphörligen. Har hänt flera gånger att jag fått åka hem från jobbet pga halsbrännan. Hoppas det blir bättre efter förlossningen.

Ja det där med att äta för mycket kan nog vara boven för min del.. Har en tendens att vräka i mig alldeles för mycket.. Sen gör det nog inte saken bättre att jag älskar grapefrukt och apelsiner. Får väl försöka sluta äta sånt eller iallafall dra ner ordentligt.
  • Solrosen82

Sonaten: Usch du har ju rejäl halsbränna! Har du testat att äta omeprazol varje dag och ta det samma tid varje dag? Hörde av kollegor att det finns olika sorters omeprazol och att vissa är bättre. När jag var gravid med sonen och dottern så åt jag inte omeprazol och då fick jag tänka på vad jag åt från vecka 14-15. Drack litervis med Ramlösa för att det lindrade endel. Nu till denna graviditet så fick jag tips av syrran om omeprazol och det är så gudomligt skönt att slippa halsbränna :)

• Kickilina

Halsbränna är verkligen skit. Jag kör med Losec/Omeprazol om det är riktigt jobbigt och tänker såklart mig för ang. vad jag äter. För mig är kaffe stora boven , juicer av citrus, citrusfrukter och sånt smaskigt...

Om en timme skall vi lämna barnen hos mormor och morfar och bege oss till underbara spa:t på Säröhus! LÄNGTAR!!!

• MissMe83

Kicklina: dit ska vi om en vecka! Ska bo i ett gemak och mysa i ett dygn med magen i vädret. Älskar säröhus!

• Pernilla74

idag har jag varit på babyproffsen och beställt vagn !!  =)) Sen var jag och handade massa mammakläder på HM. Det är ju så billigt en del att man skäms och tänker på dom stackars kvinnorna i andra länder som sliter under dåliga förhållanden, men samtidigt...här i närheten finns ingen annanstans att köpa mammakäder och det är ju skönt att det inte belastar privatekonomin för mycket, när det är så mycket annat som behöver inhandlas till bebisen plus att våran bil har varit trasig och behövt repareras :)

• Tessss

Pernilla74: vad blev det för vagn? :) var och klämde och kände på vagnar idag men väntar lite till med att beställa.

• e1977

Tvåönskarblifler: vi har beställt en brio smile. Var helt inställd på att köpa begagnad då vi inte kunde hitta nån favorit, men när vi fick känna på smile sa sambon att den tar vi :). Himla smidigt med babyskyddet, bara klicka på. Lättkörd. Känns bra :). Det enda jag funderar över nu är en sak som jag läste på ett forum.. Att om barnet blev långt tidigt så fick det inte så bra plats i sittdelen. Men inte vet jag?

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~