Zora skrev 2013-02-22 06:45:30 följande:
Tack för tipsen! Äter inget särskilt starkt eller så, utan det kommer någon gång efter lunch. Men nån gång åt jag chili concarne, ganska stark, och då vart det riktigt jobbigt.. Dricker iof juice på morgonen, men det är ju så gott!!!
Juice och apelsiner triggar min halsbränna. Blir ingen juice alls numera, och apelsin max en per dag dock inte på morgonen när jag är extra känslig. Grapefrukt är inte heller smart att äta. Jag som älskar både apelsiner och grape!! Det blir generellt också värre om jag ätit lite för mycket mat vid ett tillfälle. Men ofta kommer halsbrännan också utan att jag förstår varför. Det var jobbigt redan innan jag blev gravid. Äter omeprazol periodvis och det brukar fungera även om en hel dag kan bli förstörd när halsbrännan är svår, innan dess att omeprazolet verkar. Novalucol sa min läkare att jag kan äta obegränsat av även när jag är gravid. Så det går åt en hel del...
Ska testa grädde nästa gång, som någon tipsade om här. Yoghurt, som jag blivit föreslagen, fungerar dock inte. Har också prövat med banan, det blir ju lite skummigt liksom av det. Mjölk funkar knappt. Puffat vårgårdaris brukar kännas rätt bra. Jag vet också att man inte ska gå och lägga sig ner när det är som värst, dock orkar jag inte vara uppe när halsbrännan blir som värst. Farligt är också att tvätta håret framåtböjd över badkarskanten och att böja sig ner och hjälpa 3-åringen med skorna.
När det är som värst så bränner det och svider långt ner i bröstet och så nästan mår jag illa och kan inte svälja saliven, utan måste spotta oupphörligen. Har hänt flera gånger att jag fått åka hem från jobbet pga halsbrännan. Hoppas det blir bättre efter förlossningen.