• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Baby Lei
    Solrosen82 skrev 2013-02-23 19:46:18 följande:

Roligt att beställa vagn, är det första barnet? Det där med HM och billig arbetskraft har jag också lite ångest för. Såg ett program förra veckan om barngiftemål i Bangladesh. En tjej hade klarat sig undan att bli bortgift för att hon fick jobb som sömmerska och hon var så lycklig över det. Då kändes det lite bättre. Men HM ska ge dem bra lön och inte utnyttja dem.
    Har varit runt och delat ut inbjudningskort med dottern som fyller år nästa helg, skönt att röra på sig :)
    Härligt med SPA, det hade inte varit fel. :)

Jag har också haft en dålig känsla av att handla på superbilliga HM. Så det var skönt att höra!
    Hjärtat3 skrev 2013-02-23 20:24:36 följande:
    Tog mod till mig idag och vägde mig. Har inte gjort det sen invägningen 23:e november och döm av min förvåning när vågen visade + drygt 3 kg!!!
    Trodde jag aldrig!!! Skrattande Det e ju typ 1 kg i månaden. Förra graviditeten gick jag upp typ 1 kg i veckan. Wöööhööjj!!!
    Hahaha! Nej, det här orkar jag bara inte höra!! Flört (säger jag avundsjukt en sisådär 12 kg senare.. hahaha)
    MissMe83 skrev 2013-02-23 23:01:35 följande:
    Välkommen Kerstincecilia

Å ni som pratar om 3 å 4 kg vikt uppgång!! Tyst med er! Får ju helt panik här med sina 12 kg plus
    Just min tanke Glad 
    Jag ligger också på härliga 12 kilo plus.. HerreGud alltså!! Vi får stötta varandra när vi vill komma i form igen!

• Madelen21

hej allihopa
    sitter här å är väldigt sugen att köpa en angelsound, någon som vet nåt om den som finns på teknikmagasinet??

• Aries81
    Suey skrev 2013-02-25 09:31:20 följande:
    Vi har valt en Kronan Duo S, olivgrön, ville eg. ha marinblå men den var i begränsad upplaga (undrar varför de gör så) men vi föll pladask för modellen båda två Glad Får hoppas det blir bra!

Är det någon här som har erfarenhet av graviditetsdepression? Det går upp och ner för mig, men igår och idag så har jag bara varit ledsen utan egentlig anledning. Vill inte titta mig i spegeln, har svårt att förhålla mig till min kropp och magen som sticker ut. Kan känna en äckelkänsla ibland, när jag är bland folk, kan inte förklara det. Ont i ryggen konstant (sittande kontorsjobb), kan inte ha sex pga svamp, uvi, m.m. och oroar mig för framtiden. Skulle vilja ha en tid till psykologen på MVC men känner inte att jag kan gå iväg från jobb så mycket. Igår bara grät jag och till min sambos förtvivlan så kunde jag inte sätta ord på vad det var. 
    Tvivlar dock inte på bebisen i sig och känner mig bara lycklig och full av längtan till den lille. 

Är så rädd att det här ska förstöra vår relation och kärleksliv, men har hört att det vänder efter förlossningen. Älskar min sambo så och har aldrig tvivlat på oss innan. Han är helt underbar, ställer upp, fixar och donar, vi har fin närhet med mycket pussar, gos och kramar, ändå känns det som att jag bara klagar och surar. 

Eller så är det bara brist på sol och värme efter vintern... Långt klagoinlägg, sorry! Känner mig bara uppgiven. Det finns ju så mycket som gläder mig också, allt är inte bara svart som det låter just nu :)

Mitt tips är att söka hjälp! Strunta i jobbet, du måste tänka på dig själv! Om du mår så dåligt så gör du kanske inte så bra ifrån dig på jobbet? Bättre att vara borta ett par timmar så att du förhoppningsvis mår bättre sedan. Min erfarenhet är att det är skönt att få prata av sig men man får även hjälp att sätta ord på sina känslor och det är inte fy skam... Jag läste någonstans att om man mår dåligt under graviditeten är det också större risk att få depression efter förlossningen och att om man sökte hjälp under grav. så minskade risken för senare depression. Vet inte hur vetenskapligt det var men kan vara värt att tänka på!
  • regnskogen

Jag är så himla sugen på att gå ut på stan och fika och shoppa! Längesen jag hade den känslan, känns som om jag har blivit piggare. Känns som om att jag har blivit precis som mig själv igen, med några förändringar... ;) hihi, underbart!

Jag är jättesugen på vaniljbullar, men vet inte om jag ska gå och handla det. Såg idag att jag ligger på 8+ i vikten... Lite ångest!

• Madelen21

regnskogen: härligt å känna så att man vill gå på stan å fika :)
    jag har just beställt ett angelsound :)

Jag ska ta å laga mat åt mig å barnen och sen fortsätta rensa och röja uppe på vår övervåning, har hållt på renovera så det ser ut som ja en soptipp där... haha :)

• MissMe83

Baby lei: ja skönt är det inte vad gör man för att bli av med det? Har så svårt att gå!
    I vanliga fall är jag tränings narkoman! Det är mun stora hobby. Hoppas att jag kan fortsätta när bebis är född. En timme om dagen är allt som behövs!

• hea
    Suey skrev 2013-02-25 09:31:20 följande:
    Vi har valt en Kronan Duo S, olivgrön, ville eg. ha marinblå men den var i begränsad upplaga (undrar varför de gör så) men vi föll pladask för modellen båda två Glad Får hoppas det blir bra!

Är det någon här som har erfarenhet av graviditetsdepression? Det går upp och ner för mig, men igår och idag så har jag bara varit ledsen utan egentlig anledning. Vill inte titta mig i spegeln, har svårt att förhålla mig till min kropp och magen som sticker ut. Kan känna en äckelkänsla ibland, när jag är bland folk, kan inte förklara det. Ont i ryggen konstant (sittande kontorsjobb), kan inte ha sex pga svamp, uvi, m.m. och oroar mig för framtiden. Skulle vilja ha en tid till psykologen på MVC men känner inte att jag kan gå iväg från jobb så mycket. Igår bara grät jag och till min sambos förtvivlan så kunde jag inte sätta ord på vad det var. 
    Tvivlar dock inte på bebisen i sig och känner mig bara lycklig och full av längtan till den lille. 

Är så rädd att det här ska förstöra vår relation och kärleksliv, men har hört att det vänder efter förlossningen. Älskar min sambo så och har aldrig tvivlat på oss innan. Han är helt underbar, ställer upp, fixar och donar, vi har fin närhet med mycket pussar, gos och kramar, ändå känns det som att jag bara klagar och surar. 

Eller så är det bara brist på sol och värme efter vintern... Långt klagoinlägg, sorry! Känner mig bara uppgiven. Det finns ju så mycket som gläder mig också, allt är inte bara svart som det låter just nu :)

Jag har haft en graviditetsdepression sedan december, det var riktigt illa några veckor då jag bara låg i soffan utan att äta, sedan har det mycket sakta blivit bättre. Det har gått upp och ner som en bergochdalbana, men nu känner jag för första gången att det har vänt.

Jag kontaktade BM direkt som bad mig ringa vårdcentralen som bad mig kontakta en mödravårds psykolog. Efter tre veckor när de förstod att det var allvar fick jag tid på vårdcentralen. Jag har inte heller kunnat sätta ord på varför jag mått dåligt, mycket att göra, trött och illamående, många känslor kring graviditeten man kanske främst hormoner. Jag valde att inte ta mediciner, det finns några man kan ta när man är gravid, men jag nöjde mig med att prata med en psykolog. Fast jag inte visste vad jag skulle prata om så var det skönt att ha någon att träffa varje vecka som lyssnade på hur man mådde.

Det är som du skriver att det finns glädje också, men den kan vara svår att se och känna för det andra tar över.  Promenader i solen som äntligen tittar fram gör faktiskt lite underverk. Jag började känna mig lite dålig och efter en promenad i solen blev det bättre. Men det hjälper ju inte hela vägen tyvärr. 

Så jag tycker du skall söka hjälp. Du kan sända ett meddelande om du vill prata mera
  • hea

Suey

Min chef sa att all frånvaro jag har pga graviditeten får jag betalt för, så jag planerade in psykologbesöken i slutet av dagen satte in vikarie och fick betalt för den tiden jag var borta. Jag kan inte reglerna om de är allmänna för alla eller om avtalen ser olika ut.

• Suey

Tack hea och Aries för svaren! 

Jag ska ringa mvc och försöka få en tid till kuratorn där, det har varit på tal innan, men eftersom det går så mycket upp och ner, så har jag tänkt att det nog inte behövs ändå. Men man ska ju ta det på allvar. Kanske var det en liten start att skriva här :)

Idag är det sol och på lunchen jag satte mig på en bänk och kände värmen, det var gott. Och ikväll är sambon hos några polare, så då ska jag passa på att mysa med vovven och kanske krypa ner i badet. 

• Tvåönskarblifler

Baby Lei: Tack! Det går väldigt mycket upp och ner, men det blir helt klart lättare för varje dag som går. Vissa dagar gråter jag, hemma eller vid graven, andra känner jag mig glad och att hoppet ändå finns där för att det ska gå bra den här gången. Jag är bara väldigt trött på att vara gravid nu, blir två års graviditet till sommarn utan något gott slut hittils. Jag fick tidigt missfall innan också så nu får det bannemig gå bra den här gången tycker jag! Skönt att jag har lätt för att bli gravid i alla fall, man får tänka så. Och ja, det där med vagnen.. känns som att det får bli ett test med första också vet man bättre till andra. Alla har ju så olika mål och förutsättningar, huvudsaken är väl att barnet har något att åka i :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~