1. Har du fött barn förut?
Nej, första gången för mig
2. Hur ser du på din kommande förlossning? (är du rädd, längtar du osv)
Lite skräckblandad förtjusning. Vissa dagar ser jag jättemycket fram emot den, andra dagar är jag mera rädd och orolig
3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv)
Vaginalt så länge det inte är risk för komplikationer (moderkakan sitter långt ner, så kommer kollas upp ännu innan förlossningen). På sjukhus, men vill inte stanna kvar längre än nödvändigt, då jag är rädd för allt som har med sjukhus att göra...
4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?
Tänker börja med lustgas (bara jag inte mår dåligt av den) och se hur långt det räcker. Annars har jag inga bestämda åsikter kring bedövning utan tar det som det går!
5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
Att låsa in mig i mig själv, så att ingen får kontakt med mig, att spricka mycket.
6. Hur ser din drömförlossning ut?
En lugn förlossning på mitt modersmål (inte alltid en självklarhet som svenskspråkig i Finland) med personal jag trivs med. Och att allting går så bra att jag får åka hem snabbt efteråt!