• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • sofie och laura
    1. Har du fött barn förut? 
    ja 3 gånger 1 flicka och 2 pojkar 

2. Hur ser du på din kommande förlossning? (är du rädd, längtar du osv)
    ja jag längtar massor vill ha min sessa i famnen och pussa henne  

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv):
    Jag kommer att snittas, är en risk mamma att föda vaginalt

4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?
    inga svar 

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv) 
    inga svar 

6. Hur ser din drömförlossning ut?
    min drömförlossning skall ju var tillmötes gående lugn personal vill känna att jag blir väl omhändertagen  av inte bara sjukhus persosnal som gör sitt jobb utan som medmänniska
  • Madelen21

baby lei: ja jag håller med dig angående tredje förlossningen... Nej ja vet inte varför det sägs att tredje kan bli mer komplicerad... ska nog ta upp det me min bm nästa besök. Satt å läste igenom min gamla födelseplan också och det är en hel del att ändra i den tills det är dags :)
    men jag tycker att det är jättebra att ha skrivit en sån födelseplan innan det är dags för när det är dags så är det inte säkert att man vet hur man vill ha det osv... så då är det bra att allt finns nerskrivet på papper :) 

• Sagolina
    1. Har du fött barn förut?
    Nej, första gången för mig 

2. Hur ser du på din kommande förlossning? (är du rädd, längtar du osv)
    Lite skräckblandad förtjusning. Vissa dagar ser jag jättemycket fram emot den, andra dagar är jag mera rädd och orolig 

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv)
    Vaginalt så länge det inte är risk för komplikationer (moderkakan sitter långt ner, så kommer kollas upp ännu innan förlossningen). På sjukhus, men vill inte stanna kvar längre än nödvändigt, då jag är rädd för allt som har med sjukhus att göra...

4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?
    Tänker börja med lustgas (bara jag inte mår dåligt av den) och se hur långt det räcker. Annars har jag inga bestämda åsikter kring bedövning utan tar det som det går!

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
    Att låsa in mig i mig själv, så att ingen får kontakt med mig, att spricka mycket.

6. Hur ser din drömförlossning ut?        
    En lugn förlossning på mitt modersmål (inte alltid en självklarhet som svenskspråkig i Finland) med personal jag trivs med. Och att allting går så bra att jag får åka hem snabbt efteråt! 
  • ThereseJohansson

Imorsse på jobbet kom en familj och lämnade en present till våran lilla kille som vi väntar...är ju sjukskriven 50% nu pga mina skadade diskar och foglossning så de ville ge oss en liten sak nu (i fall jag skulle bli sämre och sjukskriven 100%) pojken som går på min avdelning hade fått välja, en pyjamas med dinosaurier på...super söt! Blir alldeles rörd! :)

• MissMe83

Baby lei: är i v 25 har inte känt det förut.

Är så enormt skakig och svag i kroppen idag. Vad beror det på? Trodde det var lågt blodsocker men blev inte bättre efter mat.

• cj2
    ThereseJohansson skrev 2013-02-26 11:30:02 följande:
    Imorsse på jobbet kom en familj och lämnade en present till våran lilla kille som vi väntar...är ju sjukskriven 50% nu pga mina skadade diskar och foglossning så de ville ge oss en liten sak nu (i fall jag skulle bli sämre och sjukskriven 100%) pojken som går på min avdelning hade fått välja, en pyjamas med dinosaurier på...super söt! Blir alldeles rörd! :)
    Hjärta
  • Baby Lei
    ThereseJohansson skrev 2013-02-26 11:30:02 följande:

Vad gulligt av dem! Tänk vad en liten gest kan betyda mycket.
  • Madelen21

Pust, här har jag hållt på hela dagen på övervåningen å grejjat å donat, får se om vi åker iväg på en shopping tur när min sambo kommer hem. Skulle ha lite nya lampor och annan inredning :) Det är ja fan förtjänt av nu känner jag :) får väl se va sambon säger :)

nu är det middag som gäller :) 

• Baby Lei
    Madelen21 skrev 2013-02-26 15:15:28 följande:
    Pust, här har jag hållt på hela dagen på övervåningen å grejjat å donat, får se om vi åker iväg på en shopping tur när min sambo kommer hem. Skulle ha lite nya lampor och annan inredning :) Det är ja fan förtjänt av nu känner jag :) får väl se va sambon säger :)

nu är det middag som gäller :) 

Vad ska du laga till middag? Det står helt still i mitt huvud :)
  • Kickilina

Förstår de oroliga mammorna som använder sig av doptone i början av en graviditet innan fosterrörelserna börjar men nu har vi alla kommit så långt så att vi känner dagliga fosterrörelser. Sen finns ju den gamla hederliga trätratten som ett alternativ. Jag lärde upp gubben förra graviditeten. Finns studier som visar på förändringar i hos barnet/fostret av för mycket användande av doptone/ultraljud. Var gränsen går för för mycket är dock svårt att säga, precis som alkohol.

Det här med att tredje förlossningen kan strula är något man allmänt säger på förlossningen. Är nog mer regel än undantag att trean inte blir som någon av de tidigare. Men därefter brukar det bara rulla på, alltså fjärde, femte förlissningen mm.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~