• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Baby Lei

Det får bli ett litet quiz helt enkelt Glad

1. Har du fött barn förut?

2. Hur ser du på din kommande förlossning? (är du rädd, längtar du osv)

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv) 

4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)

6. Hur ser din drömförlossning ut?        

• Madelen21

baby lei: jag satt å titta igenom mina 2 förlossnings journaler igår med mina 2 barn och känner att jag både längtar och är lite smått skrajj... Min första förlossning var ett rent helvete då den tog lång tid och total sfinkterruptur... andra gången tog förlossningen något mindre tid typ 6 timmar och 0,5 cm bristning... rejäl skillnad... men ja oron finns där att det ska bli en stor bristning eller ja.. oro för smärtan.. fast jag tänker försöka föda med bara lustgas även denna gång och hoppas på att kunna klara mig på enbart det då jag är rädd för nålar... sen har jag hört att tredje gången kan vara knepigare, ja eller nåt sånt... fast man tycker det borde vara lättare ju fler barn man får. men jag funderar inte så mycket på sånt nu utan jag tar det som det kommer lite. ut kommer ju barnet iaf :)

• Baby Lei

Mina egna svar..

1. Har du fött barn förut?
    Nej

Jag är jätterädd 

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv) 
    Så smärtfri som möjligt.. Just nu lutar det mot snitt, men ska på samtal på torsdag så vi får se vad de säger.

4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?
    Absolut. Ska ta reda på vad som bedövar absolut mest innan jag bestämmer mig. Spinal eller epidural, västerviksblokad, bäckenbottenbedövning.. jag tar allt tack Flört

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
    Jag är  rädd för smärtan och såklart att något ska gå fel för barnet som går att undvika om jag gör ett planerat snitt, typ cp skada pg av syrebrist osv.  

Jag kan inte se den framför mig ännu.. Men att den avslutas med en frisk liten bebis på mitt bröst eller mot min kind.

• Baby Lei
    Tvåönskarblifler skrev 2013-02-25 15:41:38 följande:
    Baby Lei: Japp, vi vet orsaken, men vill inte skriva här då det kan skrämma så många. Det var i alla fall extrem otur, men de har ändå gått igenom bådas DNA för att utesluta att vi har något som vi kan föra vidare (sånt kan ju vara orsak med), men de är 99% säkra på vad som var bekymret nu så vi litar på dem. Så vi kände att vi ändå ville och vågade försöka igen, längtan efter ett levande barn är ju starkare än oron :) Vi kommer att gå på extra UL i v 28, 32 och 36 samt göra Ctg, bara så att vi ska känna oss lite lugna i alla fall. Usch, om ändå allt kunde gå bra för alla jämt, samtidigt så är det ju skönt att kroppen känner av när det är något fel och det leder till missfall, hellre tidigt missfall då än att man går tiden ut och det då visar sig vara ett sjukt barn.

Vad skönt att det inte var något ärftligt, då kan ni glädjas åt att risken att det ska hända igen är minimal. Och bra att de ger er extra ultraljud så att du kan få lite ro i kroppen.
    MissMe83 skrev 2013-02-25 19:42:51 följande:
    För första gången har jag känt honom hicka, skum känsla men härlig
    Vad häftigt! Det har jag inte känt ännu! Vilken vecka är du i?

• Madelen21
    1. Har du fött barn förut?
    Ja 2 gånger

Både och faktiskt, lite rädd för stor bristning samtidigt som jag längtar.

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv) 
    Vaginal förlossning på sjukhus. Därför att det är det mest vanliga och att snittas är inget jag vill om jag inte måste.

4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?
    Smärtlindring, ja lustgas, för den har funkat bra förut.

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
    ja det är väl att få en stor bristning igen, smärtan kommer man inte ifrån, det gör ont att föda barn men smärtan går ju över så fort barnet är ute ur magen. 

Oj svår fråga, men ddet är väl att föda så naturligt det bara går med så lite smärtlindring som möjligt, fast utan smärtlindring skulle jag aldrig föda. å helst ser jag att den går snabbt också :) 
  • Suey
    Baby Lei skrev 2013-02-26 10:12:18 följande:
    Vad häftigt! Det har jag inte känt ännu! Vilken vecka är du i?

Jag kände hickningar i v 25, nästan säker på det. Det var som att magen drogs uppåt i korta stötar, som när du hickar själv, helt enkelt :) 
  • Baby Lei
    Kickilina skrev 2013-02-26 08:16:54 följande:
    Sagolina; låter som du har en riktig fotbollsspelare därinne
    Tycker det är fascinerande att våra små nu har det sömnmönstret de kommer ha den första tiden ute, mycket nattavak alltså
    Tvåönskarblifler: vilken tragik! Jobbar själv på förlossningen och ibland händer ju en massa tragik men hade man fokuserat på det hade det nog aldrig blivit några barn! I de flesta fall går det ju ändå bra! Tror dock att som blivande mamma är det bra att känna efter varje dag hur bebisen i magen rör sig mot slutet. Tycker man att det är ovanligt lugnt i magen någon dag så åk in och kolla upp!

I så fall kommer min bebis sova gott på nätterna. Han är absolut mest aktiv på dagarna. Det är bara att hålla tummarna.. haha!
    sofie och laura skrev 2013-02-26 08:47:39 följande:
    Hej allihopa.

ser att det vart ett rejält snack om barnvagnar... och e glad för att utvecklingen gått framåt för dem som e längre så inte ryggen tar skada.

Har aldrig haft tanken ang ett angelsound.. Vad kostar det ??
    Är det farligt för bebisen i magen?

I går på lindex köpte jag ett par leopard tights samt mössa till min bebis .. hon kommer att bli såå fin me love =)

Har inte heller vart på mvc än längtar efter att få mäta magen och väga o lyssna på mitt lilla liv i magen

Önskar er en jätte fin dag              
    Min barnmorska rekommenderade inte att man använde Angel sound när jag frågade henne. Hon sa att det kan störa bebisen och att man inte vet hur det påverkar den att använda den mer än nödvändigt (vilket hon tyckte att allt användande förutom hennes eget var). Det fanns några indikationer att det möjligen kunde påverka bebisens hörsel. Hon är själv väldigt noggrann med att inte använda den för länge när hon använder den.
    Så även om det är mysigt att lyssna, så hoppade jag över det.
    (Men jag har varit SJUKT sugen!! Särskillt innan jag började känna sparkar och rörelser)      

• cj2

När lill hickar känns det som bubblor mot kissblåsan typ för mig..

• Baby Lei
    Madelen21 skrev 2013-02-26 09:41:07 följande:
    okej, ja men ja tycker det är bra att det finns och jag har hört andra som har den å säger att den funkar utmärkt så. jag tycker det känns bra att kunna få höra bäbisens hjärta lite oftare än bara vid bm besöken, än är ju inte besöken täta... jag har ingen tid fören 27 mars nästa gång och det är ju en hel månad.. ja fast i morron ska jag till mvc å träffa läkaren.

Ja det är klart att den funkar utmärkt! Man hör ju hjärtljuden jättebra med den. Glad
    Men min barnmorska avrådde mig att använda den.
    Det kan ju mycket väl vara så att de rekommenderar användandet av den om några år när de har mer forskning på den typen av ultraljudsfrekvens. Men det kan ju också vara så att de blir helt förbjudna. Så är det väl med allt?

Egentligen är det konstigt att de får sälja saker som är såpass otestade. Tillverkarna kör på tesen "tills motsatsen är bevisad" helt enkelt. Men det finns såklart mycket ekonomi i det. Och behovet finns såklart! Vi blivande föräldrar har ju massor av oro i oss och vill såklart veta att den lilla där inne lever och mår bra så ofta som möjligt! Helst hade jag gjort ett riktigt ultraljud varje vecka. Det är en sån lycka att se den lilla därinne.

• Baby Lei
    Madelen21 skrev 2013-02-26 10:05:05 följande:
    baby lei: jag satt å titta igenom mina 2 förlossnings journaler igår med mina 2 barn och känner att jag både längtar och är lite smått skrajj... Min första förlossning var ett rent helvete då den tog lång tid och total sfinkterruptur... andra gången tog förlossningen något mindre tid typ 6 timmar och 0,5 cm bristning... rejäl skillnad... men ja oron finns där att det ska bli en stor bristning eller ja.. oro för smärtan.. fast jag tänker försöka föda med bara lustgas även denna gång och hoppas på att kunna klara mig på enbart det då jag är rädd för nålar... sen har jag hört att tredje gången kan vara knepigare, ja eller nåt sånt... fast man tycker det borde vara lättare ju fler barn man får. men jag funderar inte så mycket på sånt nu utan jag tar det som det kommer lite. ut kommer ju barnet iaf :)

Det är så konstigt att just den tredje förlossningen sägs kunna bli lite mer komplicerad. Varför liksom? Kroppen borde ju vara mer förberedd för varje gång kan man tycka! Men det kanske bara är skrock. Har din barnmorska sagt något om det?  Vad skönt att höra att din andra förlossning blev så mycket bättre än den första!
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~