• Anonym (Hur tänker män?)

Frivilligt avsäga sig VV, Varför??

Jag har en fråga till alla män som jag inte kan med att ställa till mina bekanta pga den infekterade stämning som alltid följer....
    Som man har jag sett hur flera män i min bekantskapskrets har frivilligt avsagt sig mer eller mindre vårdnaden av sina barn och godtagit varannan helg istället för varannan vecka. Dessa män har varit högst normala fungerande i samhället män utan vare sig missbruksproblem eller kriminalitet. 
    Av någon anledning blir de alltid irriterade, förnärmade och sura när jag frågar dem mer ingående varför. Jag förväntas nöja mig med ett "hon är dum i huvudet" "hon går inte att ha att göra med" och " jag orkar inte bråka för barnet/barnens skull"

Som man kan jag inte fatta detta, hur kan man frivilligt inte vilja träffa sina barn mer än varannan helg?????
    Nu står jag tyvärr själv i begrepp till separation men kan säga så här. Om det är något krig som är värt att utkämpa så är det just för mina barn. Allt annat skiter jag i. T.o.m huset kan hon få om jag bara fick barnen.

Jag väljer hellre att säga upp mig från mitt arbete och lever i en etta på existensminimum med barnen varannan vecka än att ta varanann helg med nuvarande arbete.

Hade jag fått bestämma i mitt eget fall så hade jag mer än gärna tagit barnen varje vecka då jag anser att deras mamma som är en otrogen slampa som älskar att festa och dricka är  mer än oläplig som mor desvärre är det inte möjligt men mindre än v.v kommer jag aldrig godta.

Så, era synpunkter? Det var inte min mening att låta bitter även om jag känner mig så just nu, är mer irriterad på bla flera av mina vänner som har offrat sina egna barn, för vad? ja jag vet inte, för att inte bråka låter ju helt sjukt i mina ögon.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 08:56
    Tack för många intressanta synpunkter. Har läst dem alla. Anledningen till att jag skapade tråden vara att för bara 6 månader sedan kunde jag aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig att mina barn skulle ha separerade föräldrar. Men nu blir det så, mot min vilja och det är inte mycket jag kan göra åt det. Men en sak kan jag göra och det är att aldrig ge upp mina barn. Den enda turen jag har i denna tragiska situation är att min fru aldrig skulle vilja det heller, vi har båda samma syn på VV, men i och med att det nu aktualiseras för mig så undrar jag mer än tidigare varför vissa av mina bekanta, ja även utanför min bekantskapskrets väljer att bara ha VV. Det kan finnas många anledningar, men DE FLESTA är enligt min mening inte giltiga skäl. Jag kan i min nuvarande situation inte ens se mig i ett förhållande igen, har man blivit bränd så är det svårt att lita på någon men OM jag nåognsin skulle träffa någon ny, och hon skulle "kräva" eller föreslå att mina barn var i vägen?? Ja då hade hon inte blivit långvarig. Som tur är så är barnen relativt stora (låg och mellanstadie) så jag har redan nu dagligt kommunikation med dem via mobil, skype och chatprogram. Det kommer jag ju givetvis ha även den vecka jag inte har dem i fortsättningen. Däremot så fasar jag för ensamheten den veckan

• Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??
  • HäckHäxan
    BioBonus skrev 2012-10-18 12:11:16 följande:
    Men också inse att det finns många pappor som inte släpps in när de lever med mamman, men som sen får en möjlighet efter skilsmässan att vara den skitbra pappa de hade kunnat vara hela tiden om de bara fått chansen:) 
    Det där tror jag på. Vips så växer det med ansvaret och blir superföräldrar, bara de får en chans att faktiskt få vara det!
    Platt mage, platt tv, platt allt!
  • BioBonus
    HäxanSurtant skrev 2012-10-18 12:25:25 följande:
    Det där tror jag på. Vips så växer det med ansvaret och blir superföräldrar, bara de får en chans att faktiskt få vara det!

Kanske inte över natt, men med lite tid så:)
  • HäckHäxan
    BioBonus skrev 2012-10-18 12:28:43 följande:

Kanske inte över natt, men med lite tid så:)
    Ja fast så är det väl med alla

Vet när jag kom hem med dottern från BB och tänkte hur tusan skall det här gå Rent krasst så kan jag även säga att pappan har större erfarenhet av barn då han har två bonus och sen en egen med sin sambo och en med mig.

De enda jag har är från mina småsyskon och kusiner, syskonbarn och vänners ungar, för jag var nog den sista som fick barn av vännerna.

Men det fungerar ju ändå, man lär sig med tiden.
  • BioBonus
    HäxanSurtant skrev 2012-10-18 12:36:43 följande:
    Ja fast så är det väl med alla

Vet när jag kom hem med dottern från BB och tänkte hur tusan skall det här gå Rent krasst så kan jag även säga att pappan har större erfarenhet av barn då han har två bonus och sen en egen med sin sambo och en med mig.

De enda jag har är från mina småsyskon och kusiner, syskonbarn och vänners ungar, för jag var nog den sista som fick barn av vännerna.

Men det fungerar ju ändå, man lär sig med tiden.
    Ja, och man får lov att göra misstag. Vilket kanske inte alltid en pappa får efter en skilsmässa.... Kan de inte allt på en gång, så kommer de aldrig lära sig:)

Det är också lite intressant att, här på forumet till exempel, läsa hur mammor kräver och gör ditten och datten för sina barn just för att det ligger i barnets bästa. Att den andre föräldern faktiskt tycker detsamma, fast inte likadant som mamman, är skit samma. Mammor verkar har mandat på att veta vad som är för barnens bästa. Inte jag. Jag ger mig inte det mandatet.

Tack och lov så finns det många klocka människor omkring mig, inklusive deras pappa, som har andra erfarenheter än jag, som kan se på en situation med andra glasögon än jag gör och som faktiskt kan ha en lösning som är bättre än min... Jag vet inte alltid vad som är bäst för mina barn. Jag vet vad jag tror är bäst utifrån mina referensramar, men jag är inte så inskränkt så att jag tror att min sanning är den enda sanningen...
  • nymedlem

En av mina väninnor har 2 barn med sin exman. Hon KÖPTE vårdnaden av pappan. Alltså han skrev på så att hon fick enskild vårdnad för 100 tusen kronor.

Hmmm.......  

• Höghus

Vet ni, jag köper inte snacket om att "inte släppas in". Ingen kan tvinga en pappa som inte vill att skriva över föräldradagar eller förvägra honom rätten att jobba deltid eller vara engagerad klasspappa eller att köpa vinterkläder, fixa kalas och badda pannan när barnet är febersjukt. Vad är det för krakar till män som inte står upp för sin och barnets rätt och sedan skyller ifrån sig?

• Höghus

Och när det gäller "barnets bästa" så anser jag att den som känner barnen bäst är den som har störst kompetens att avgöra detta. Oavsett vilket kön den förälder som gör det har.

• BioBonus
    Höghus skrev 2012-10-18 13:25:01 följande:
    Och när det gäller "barnets bästa" så anser jag att den som känner barnen bäst är den som har störst kompetens att avgöra detta. Oavsett vilket kön den förälder som gör det har.
    Fast bara för att man känner barnet bäst så är man kanske inte alls kompetent nog till att avgöra vad som är bäst. En person med snedvriden uppfattning om sitt eget varande och omgivningens agerande kan ju känna sitt barn hur bra som helst och ändå ge det fullkomligt uppåt väggarna fel förutsättningar att hantera livet.

Märkligt resonemang. Det innebär ju att den som känner barnet bäst också är fullkomligt perfekt i hela sitt varande och kunnande och därigenom sitter inne med alla svaren på allt.

Nej, det köper jag inte. 
  • BioBonus
    Höghus skrev 2012-10-18 13:21:45 följande:
    Vet ni, jag köper inte snacket om att "inte släppas in". Ingen kan tvinga en pappa som inte vill att skriva över föräldradagar eller förvägra honom rätten att jobba deltid eller vara engagerad klasspappa eller att köpa vinterkläder, fixa kalas och badda pannan när barnet är febersjukt. Vad är det för krakar till män som inte står upp för sin och barnets rätt och sedan skyller ifrån sig?
    Men det innebär att du fråntar alla de män som faktiskt har upplevt exakt detta deras upplevelse. Och dessutom kallar dem krakar. 
  • HäckHäxan
    BioBonus skrev 2012-10-18 12:58:28 följande:
    Ja, och man får lov att göra misstag. Vilket kanske inte alltid en pappa får efter en skilsmässa.... Kan de inte allt på en gång, så kommer de aldrig lära sig:)

Det är också lite intressant att, här på forumet till exempel, läsa hur mammor kräver och gör ditten och datten för sina barn just för att det ligger i barnets bästa. Att den andre föräldern faktiskt tycker detsamma, fast inte likadant som mamman, är skit samma. Mammor verkar har mandat på att veta vad som är för barnens bästa. Inte jag. Jag ger mig inte det mandatet.

Tack och lov så finns det många klocka människor omkring mig, inklusive deras pappa, som har andra erfarenheter än jag, som kan se på en situation med andra glasögon än jag gör och som faktiskt kan ha en lösning som är bättre än min... Jag vet inte alltid vad som är bäst för mina barn. Jag vet vad jag tror är bäst utifrån mina referensramar, men jag är inte så inskränkt så att jag tror att min sanning är den enda sanningen...
    Trist det där och jag är så jädra fördomsfull att jag inkluderar dessa mammor bland dem som snackar skit om den andra föräldern och skiter i om barnen hör det alternativt rakt till barnen Ja jag vet jag är usel!

Ibland undrar jag om det mest är konstiga mammor som hänger här Obestämd Eller om de bara märks mer för de är ett forum.

Jag har inte mandat på ett skit. Däremot så vet jag att pappan tycker att jag är en bra förälder, för det har han sagt och jag tycker han är en bra pappa när han är pappa ( vilket ju börjar bli oftare och oftare ) För mig är det självklart att backa på mig och visst tusan mår jag kasst och saknar min dotter, men nu var det ju inte mig det handlade om, utan dotters rätt till sin pappa och sin andra familj, så ser jag det.

Förut bollade jag mkt med pappans sambo, eftersom hon ändå har erfarenhet av tre barn innan min dotter ens blev till. Idag gör jag inte det för vi är inte vänner längre. Men saker som gäller dottern kan vi prata om och hon är ofta den som hämtar henne och vi kan stå och tjattra en stund, vi är bara inte nära vänner längre. Men jag är nöjd så länge det ytliga fungerar och barnen inte känner spänningar osv. För mig är det väldigt viktigt, att de ser att vi kan umgås alla vuxna och komma överens. Hon har ju försökt spela ut oss mot varandra och de kommer garanterat ske igen, men vi har samma ståndpunkt där och liknande regler på så många saker att det inte fungerar särskilt bra att spela ut oss.
Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??