• Anonym (Hur tänker män?)

Frivilligt avsäga sig VV, Varför??

Jag har en fråga till alla män som jag inte kan med att ställa till mina bekanta pga den infekterade stämning som alltid följer....
    Som man har jag sett hur flera män i min bekantskapskrets har frivilligt avsagt sig mer eller mindre vårdnaden av sina barn och godtagit varannan helg istället för varannan vecka. Dessa män har varit högst normala fungerande i samhället män utan vare sig missbruksproblem eller kriminalitet. 
    Av någon anledning blir de alltid irriterade, förnärmade och sura när jag frågar dem mer ingående varför. Jag förväntas nöja mig med ett "hon är dum i huvudet" "hon går inte att ha att göra med" och " jag orkar inte bråka för barnet/barnens skull"

Som man kan jag inte fatta detta, hur kan man frivilligt inte vilja träffa sina barn mer än varannan helg?????
    Nu står jag tyvärr själv i begrepp till separation men kan säga så här. Om det är något krig som är värt att utkämpa så är det just för mina barn. Allt annat skiter jag i. T.o.m huset kan hon få om jag bara fick barnen.

Jag väljer hellre att säga upp mig från mitt arbete och lever i en etta på existensminimum med barnen varannan vecka än att ta varanann helg med nuvarande arbete.

Hade jag fått bestämma i mitt eget fall så hade jag mer än gärna tagit barnen varje vecka då jag anser att deras mamma som är en otrogen slampa som älskar att festa och dricka är  mer än oläplig som mor desvärre är det inte möjligt men mindre än v.v kommer jag aldrig godta.

Så, era synpunkter? Det var inte min mening att låta bitter även om jag känner mig så just nu, är mer irriterad på bla flera av mina vänner som har offrat sina egna barn, för vad? ja jag vet inte, för att inte bråka låter ju helt sjukt i mina ögon.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 08:56
    Tack för många intressanta synpunkter. Har läst dem alla. Anledningen till att jag skapade tråden vara att för bara 6 månader sedan kunde jag aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig att mina barn skulle ha separerade föräldrar. Men nu blir det så, mot min vilja och det är inte mycket jag kan göra åt det. Men en sak kan jag göra och det är att aldrig ge upp mina barn. Den enda turen jag har i denna tragiska situation är att min fru aldrig skulle vilja det heller, vi har båda samma syn på VV, men i och med att det nu aktualiseras för mig så undrar jag mer än tidigare varför vissa av mina bekanta, ja även utanför min bekantskapskrets väljer att bara ha VV. Det kan finnas många anledningar, men DE FLESTA är enligt min mening inte giltiga skäl. Jag kan i min nuvarande situation inte ens se mig i ett förhållande igen, har man blivit bränd så är det svårt att lita på någon men OM jag nåognsin skulle träffa någon ny, och hon skulle "kräva" eller föreslå att mina barn var i vägen?? Ja då hade hon inte blivit långvarig. Som tur är så är barnen relativt stora (låg och mellanstadie) så jag har redan nu dagligt kommunikation med dem via mobil, skype och chatprogram. Det kommer jag ju givetvis ha även den vecka jag inte har dem i fortsättningen. Däremot så fasar jag för ensamheten den veckan

• Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??
  • HäckHäxan
    nymedlem skrev 2012-10-18 12:59:20 följande:
    En av mina väninnor har 2 barn med sin exman. Hon KÖPTE vårdnaden av pappan. Alltså han skrev på så att hon fick enskild vårdnad för 100 tusen kronor.

Hmmm.......  
    Billigt, trist att barnen inte var värda mer än 50 000.. Hur man nu ens kan värdera barn med pengar går visserligen över mitt förstånd, helt!
    Platt mage, platt tv, platt allt!
  • BioBonus
    HäxanSurtant skrev 2012-10-18 13:36:59 följande:
    Trist det där och jag är så jädra fördomsfull att jag inkluderar dessa mammor bland dem som snackar skit om den andra föräldern och skiter i om barnen hör det alternativt rakt till barnen Ja jag vet jag är usel!
    De har ju en upplysningsplikt inför barnen förstår du väl! Eftersom de vet vad som är bäst för dem så är det förstås även bättre att barnen vet vilken värdelös pappa de har... Så att de själva kan ta ställning till honom utifrån sanningen;)
  • HäckHäxan
    BioBonus skrev 2012-10-18 13:46:13 följande:
    De har ju en upplysningsplikt inför barnen förstår du väl! Eftersom de vet vad som är bäst för dem så är det förstås även bättre att barnen vet vilken värdelös pappa de har... Så att de själva kan ta ställning till honom utifrån sanningen;)
    De ser det säkert sådär utan att ens fatta hur störda dom är och vilken skada de orsakar många gånger. Min biopappa sket i mig efter jag var ett år, för min mamma inte ville gifta sig. Iaf hon sa aldrig ett ont ord om honom ifall att han nu skulle ångra sitt beslut så skulle inte hennes åsikt om honom ligga i fatet, jag är henne tacksam, fast han nu var ett as oavsett, men jag tycker hon gjorde det bra.

Men det finns pappor som gör samma sak vid separationer, de är inte bara mammor som är idioter. Men idioter är dom hela högen i mina ögon då.
  • Anonym
    BioBonus skrev 2012-10-18 13:32:06 följande:
    Men det innebär att du fråntar alla de män som faktiskt har upplevt exakt detta deras upplevelse. Och dessutom kallar dem krakar. 
    Ja just det, patetiska krakar....
  • nymedlem
    HäxanSurtant skrev 2012-10-18 13:38:06 följande:
    Billigt, trist att barnen inte var värda mer än 50 000.. Hur man nu ens kan värdera barn med pengar går visserligen över mitt förstånd, helt!

Ja, visst är det helt vansinnigt!!
  • HäckHäxan
    nymedlem skrev 2012-10-18 13:52:59 följande:

Ja, visst är det helt vansinnigt!!
    Ja, jag fattar det faktiskt inte alls. Nu har vi ingen delad vårdnad här, men låt säga att pappan skulle vara ett as och erbjuder mig 100 000  för att få delad vårdnad, då skulle jag bara skratta faktiskt.
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-18 13:52:38 följande:
    Ja just det, patetiska krakar....
    Och dessutom fråntar du alla de kvinnor som faktiskt berättar om att det gått till så här, deras upplevelse. För det var inte alls så det låg till det var pappans fel, inte hennes. Att hon själv kände att hon inte släppte in pappan, att hon inte lät honom försöka ens - det är bara dravvel och hittepå i din värld.

Allvetande är så spännande personligheter. Men så tråkiga att diskutera med tyvärr. Nyanser saknas. 

• Anonym
    BioBonus skrev 2012-10-18 13:59:55 följande:
    Och dessutom fråntar du alla de kvinnor som faktiskt berättar om att det gått till så här, deras upplevelse. För det var inte alls så det låg till det var pappans fel, inte hennes. Att hon själv kände att hon inte släppte in pappan, att hon inte lät honom försöka ens - det är bara dravvel och hittepå i din värld.

Allvetande är så spännande personligheter. Men så tråkiga att diskutera med tyvärr. Nyanser saknas. 

Eh nej, jag vet väl att det både finns mammor som "inte släpper in" och pappor som inte tar för sig, det betyder inte att det är en giltig ursäkt att ge upp sina barn! I min värld finns det inte att man väntar på att bli tillåten att ta hand om sitt barn, man gör det bara! Annars så ja, är man en patetisk stackars krake som blivit överkörd och inte kämpat för ett förhållande till sina barn! 

• BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-18 15:31:22 följande:
    Eh nej, jag vet väl att det både finns mammor som "inte släpper in" och pappor som inte tar för sig, det betyder inte att det är en giltig ursäkt att ge upp sina barn! I min värld finns det inte att man väntar på att bli tillåten att ta hand om sitt barn, man gör det bara! Annars så ja, är man en patetisk stackars krake som blivit överkörd och inte kämpat för ett förhållande till sina barn! 

Att inte bli tillåten tillräckligt många gånger kan avskräcka de bästa intentioner. Om din chef gick efter dig och rättade till allt du gjorde, eller stod bakom dig för att kolla att du gör på "rätt" sätt eller helt enkelt sa - äh, det är bättre jag gör det själv, skulle du inte ge upp efter ett tag? Och till slut skaffa ett annat jobb där du fick möjlighet att utföra dina arbetsuppgifter utan överevakare?

Följdfråga. De mammor som inte släpper in - har de ingen skuld i den uppkomna situationen? Vad ursäktar du deras patetiska beteende med? 
  • Iam
    BioBonus skrev 2012-10-18 15:34:30 följande:
    Att inte bli tillåten tillräckligt många gånger kan avskräcka de bästa intentioner. Om din chef gick efter dig och rättade till allt du gjorde, eller stod bakom dig för att kolla att du gör på "rätt" sätt eller helt enkelt sa - äh, det är bättre jag gör det själv, skulle du inte ge upp efter ett tag? Och till slut skaffa ett annat jobb där du fick möjlighet att utföra dina arbetsuppgifter utan överevakare?

Följdfråga. De mammor som inte släpper in - har de ingen skuld i den uppkomna situationen? Vad ursäktar du deras patetiska beteende med? 
    Sen är det även så att om det hela tiden uppstår konflikter så är det ingen bra miljö för barnet. 

Om pappa vill ge barnet mat, mamman tycker att det är lika bra att hon gör det för hon vet minsann. Pappan propsar på att han faktiskt vill, mamman höjer rösten och säger ifrån att nej, det gör jag för det blir bäst så.
    På vilket sätt gynnar det barnen att pappan då ska bråka om varje liten grej. Det blir många bråk på en dag om det gäller matning, blöjbyte, klädval, bad, nattning, packa skötväska, val av aktiviktet... Och ju äldre barnet blir desto mer medvetna blir dom ju.

Klart man backar då, för man själv orkar inte bråka om allt och man vet dessutom att det inte blir bra för barnet med två föräldrar som bråkar hela tiden... Så innan man kommer till punkten att man separerar så kommer man säkert till punkten att man ger upp och låter mamman hållas för att få lite husfrid.  
Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??