• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Anonym
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-19 19:21:30 följande:

Hon ville gå till skolan idag eftersom hon inte ville hamna efter. Jag släppte bara inte iväg henne för att gå ut på stan.
    Då hade jag som mamma hämta upp på skolan....
    Förlåt om jag är hård, men något säger mig att din dotter vill ha mer engagemang utav dig.
    Fasta regler, kärlek, omtanke.
    Varför tycker hon livet är trist?

Vad kan du hjälpa henne med så att hon mår bra?

Har hon vänner? Vet de om hur hon mår?

Res ut och hämta hem din dotter, utan skrik eller skäll. Gör det utav kärlek, det är det hon behöver just nu, massa kärlek och omtanke. 
  • MLB

TS: Ring polisen först och se till att få tag på henne. Sedan läser du vidare och kommer ihåg att jag skriver av erfarenhet, när jag var 15 såg jag ingen orsak att leva. För mig kom vändpunkten när jag insåg att det finns människor som bryr sig om andra.

När du släpper iväg henne såhär efter att hon skrikit på hjälp länge med sina självmordsförsök och uppenbarligen bestämde sig för att dö i förgår så visar du åt henne att du inte bryr dig om henne och att hon lika bra kan dö. Hon tycker att hon är värdelös och du ser inte ens till att försöka hindra henne från att ta livet av sig. Det är inte lyckat.

Jag vet att din situation är svår, men före du åkte in med henne i förgår gav du här i tråden intrycket att du inte bryr dig om henne, och jag är säker på att din dotter fick samma intryck när du blev handlingsförlamad. Det är precis samma sak ikväll, du är handlingsförlamad och signalerar därmed att du inte bryr dig om henne.

BUP hjälper er uppenbarligen inte ordentligt, och då ska du leta efter andra platser där ni kan få hjälp. Du kan ju inte vänta dig att din dotter ska göra det. Jag föreslår också att du skaffar en psykologkontakt åt dig själv eftersom du uppenbarligen inte orkar med situationen. Om du inte tror på att du behöver det, se hur du agerat. Du satt i timmar och skrev på internet medan din dotter försökte ta sitt liv i samma hus. Du blev handlingsförlamad av att det var en dörr mellan er. Sedan, när hon kom ut reagerade du med att vilja tro att allt var bra och planerade att bara hålla koll på henne trots att du upprepade gånger blivit informerad om att dosen hon tagit är dödlig och symptomen inte märks innan det är för sent. Dessutom visste du inte när under dagen hon tagit tabletterna.

Nu gör du samma sak igen, hon är borta 2 dagar efter ett självmordsförsök och du vägrar kalla på hjälp eftersom du utgår från att ingen kommer att lyssna på dig innan du ens försökt. Fortsätter du så här kan jag lova dig att du kommer att begrava din egen dotter.

• Anonym (Oroligmamma)
    Anonym skrev 2012-10-19 19:27:30 följande:
    Då hade jag som mamma hämta upp på skolan....
    Förlåt om jag är hård, men något säger mig att din dotter vill ha mer engagemang utav dig.
    Fasta regler, kärlek, omtanke.
    Varför tycker hon livet är trist?

Vad kan du hjälpa henne med så att hon mår bra?

Har hon vänner? Vet de om hur hon mår?

Res ut och hämta hem din dotter, utan skrik eller skäll. Gör det utav kärlek, det är det hon behöver just nu, massa kärlek och omtanke. 

Jag har försökt, flera gånger. Har lämnat av henne och hämtat henne, men hon skäms och vill inte bli behandlad som en barnunge.. Jag har gett henne utegångsförbud flera gånger, hon bryter bara det. Jag har sagt att jag är stolt över henne och allt hon gör. Hon är supersmart i skolan, mvg i varenda ämne! Så hon är verkligen smart. Hon har bara hamnat i fel gäng och det är henne pojkvän som dragit in henne i allt det ähär. Och då struntar hon i allt annat. Jag har två mindre barn som jag inte vill ska ta efter hennes beteende, men de ser ju vad som händer.
  • Fröken reserverad
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-19 19:21:30 följande:

Hon ville gå till skolan idag eftersom hon inte ville hamna efter. Jag släppte bara inte iväg henne för att gå ut på stan.
    Har du fått någon kontakt med soc? De hjälper ofta till när barn far illa, vilket din dotter gör nu.
  • Anonym
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-19 19:33:10 följande:

Jag har försökt, flera gånger. Har lämnat av henne och hämtat henne, men hon skäms och vill inte bli behandlad som en barnunge.. Jag har gett henne utegångsförbud flera gånger, hon bryter bara det. Jag har sagt att jag är stolt över henne och allt hon gör. Hon är supersmart i skolan, mvg i varenda ämne! Så hon är verkligen smart. Hon har bara hamnat i fel gäng och det är henne pojkvän som dragit in henne i allt det ähär. Och då struntar hon i allt annat. Jag har två mindre barn som jag inte vill ska ta efter hennes beteende, men de ser ju vad som händer.
    Du är den som har ansvar, du sätter reglerna.
    Jag hade pratat allvar med pojkvännen.
    Sen hade jag inte accepterat att om jag hade sagt nej till att gå ut, att det hade brutits. 
    Det är rop på hjälp, visa omtanke och kärlek.

Droger i övrigt?

Det var inte hon som reste på peace and love festivalen i somras utan lov? 
  • kohler12

TS: jag anser inte att du är en dålig mor överhuvdtaget när man läser tråden så verkar du som en bra mor men lite rädd för vad som kan ske om du tar i med hårdhandskarna, om hon är i fel umgänge så hade jag med vart rädd

min bror som är 32 år nu han va som djävulens barn då han va 15år gammal o till slut vart det så illa att polis,socialen blev inkopplad o placerade han på barnhem där han blev kvar i 3år han va en fara för sig själv o andra, fortfarande i dag är han bevakad av polisen  

• Anonym
    Fröken reserverad skrev 2012-10-19 19:38:03 följande:
    Har du fått någon kontakt med soc? De hjälper ofta till när barn far illa, vilket din dotter gör nu.
    Ja vill du att din dotter kommer på rätt köl igen så kontakta soc. Hon behöver byta umgänge. Det är det enda rätta just nu. Plus att du hämtar hem henne.   NU! Sätt på ungarna jackor, ut i bilen och hämta, det gäller hennes liv.
  • MLB

Sedan kanske en nystart någon annanstans är att överväga.

• Anonym (Oroligmamma)

Jag vet inte ens vart jag ska åka..

• MLB
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-19 19:59:15 följande:
    Jag vet inte ens vart jag ska åka..
    Vadå åka? Du ska ringa polisen så du får hjälp att leta efter henne. Påstår du att du inte har någon aning om var din dotter brukar vara?
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..