• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • MLB
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-19 20:18:36 följande:

Jga vet faktiskt inte. Känner mig så hjälplös i situationen. Jag kan inte ens få min egna dotter att må bra.
    Klart att hon inte mår bra när du i en krissituation bryr dig mera om dörren mellan er än om att rädda livet på henne. Kontakta missing people och soc nu, sedan läser du mitt långa inlägg (462) och tar till dig av texten.
  • elmadumle
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-19 20:13:01 följande:

Polisen kan inte göra något!! De sa att de endast kan hålla utkik och skicka hem henne om de ser henne, men de kan inte åka runt och leta efter henne med massa bilar. Det svenska systemet är sjukt dåligt.

Polisen ska efterlysa en person som är under 18 år direkt, och extra viktigt nu när det är som det är. Har själv fått en 15 åring efterlyst då dottern stack hemifrån efter vi bråkat och hon har ingen problematik bakom. Polisen sa själv att de är skyldiga att lysa en så ung person. Ring igen och kräv att de efterlyser henne och ring socialjouren och berätta vad som hänt.
  • Anonym (Också varit där)

Har bara läst ts.

Jag har varit i liknande sits. Min dotter har haft självskadebeteende och haft självmordstankar (och handlingar). Hon har även rymt hemifrån och det var ett stort polispådrag då.

Jag skulle rekommendera dig att LIGGA PÅ. Ingen myndighet (polis, skola, socialtjänst etc) kommer att göra någonting så länge inte DU ger signaler. Jag skulle jaga henne med blåslampa. Och ta hjälp av myndigheterna. Ring socialtjänsten och berätta hur ni har det och fråga vad de kan göra. Ring Polisen och berätta när hon är på stan sent/nattetid trots att hon skulle varit hemma. De skickar kanske ingen patrull direkt efter din dotter men de kan efterlysa henne så att alla bilar som är ute på rull vet att hon är lyst. Och sist men inte minst. Kontakta skolan. Be dem kontakta dig när hon inte är i skolan. Fråga vad de har för resurser och vad de kan hjälpa er med. Kurator? Psykolog?

En annan sak som kan vara bra. Du är säkert en alldeles fantastisk  mamma men ibland kan man behöva breaka från sin tonåring, från varandra. Det KAN ju vara en protest mot dig. Finns det någon annan som din dotter kan flytta hem till en period? Vi har haft en kompis till vår dotter boende här ett par veckor för att hon behövde komma ifrån sin "jobbiga" familj. Efter ngra veckor här så insåg den tjejen att gräset inte var grönare på andra sidan. Jag var lika "jobbig" som hennes mamma (om inte värre) {#emotions_dlg.djavulsk} Vår dotter har bott hos en kompis familj och flyttat hem igen. Samma där. Den egna familjen är bäst i slut'ändan men man kan behöva komma bort. 

Vi fick till slut hjälp av psykiatrin. Gick i samtalsterapi. Det hela resulterade i att vi alla insåg VARFÖR vår dotter mådde så dåligt. Hon behövde sina föräldrar! Hon ville ha uppmärksamhet, kärlek och egentid vilket vi var dåliga att ge pga att vi har många barn, aktiva liv och jobbar mycket. Det var skönt att komma till insikt med det. Idag mår hon jättebra och vi är vakna på att hon faktiskt behöver oss trots att hon är 18 år...

Lycka till! Och glöm inte att du inte är ensam- och glöm inte att våga ta hjälp! 

• Jellybeanbaby

I ett tillfälle såsom detta är det LIVSFARLIGT att ens verka vara släpphänt.

Hoppas att TS (oroligmamma) gör allt hon kan, men hon kan naturligtvis inte dra ut på stan med ficklampa när hon har 2 småttingar hemma och är ensam.

TS du behöver hjälp av nåt slags nätverk.
    Nån som vet ifall det finns nåt föräldranätverk för barn med självskadebeteende?

• Anonym (orolig)

Nu kommer mitt inlägg väldigt sent och jag har inte läst igenom alla inlägg så det här kanske blir en upprepning: När du märker att din dotter tagit så där många tabletter får du INTE SLÄPPA HENNE UR SIKTE. TABLETTERNA ÄR LIVSFARLIGA IHOP MED ALKOHOL OCH DET KAN MYCKET VÄL HÄNDA ATT HON FÅR FÖR SIG ATT DRICKA UTAN ATT HON SJÄLV INSER KONSEKVENSERNA.
    Det är inte min mening att skrika åt dig med detta inlägg.
    Du är värd allt stöd och omtanke som du och din dotter kan få
    Tusen kramar till dig. 
  • Anonym (Oroligmamma)

Nu har polisen äntligen bestämt sig för att åka runt och verkligen leta efter henne.. hon är inte hemma ännu och svarar varken i mobilen eller på sms!! Lillasyster är så ledsen och tror att hon aldrig kommer tillbaka

• MLB

Har hört att missing people brukar engagera folk, kontakta dom också. Ju fler som letar, desstu bättre.

• Anonym (-0-0-0-)
    MLB skrev 2012-10-19 22:36:03 följande:
    Har hört att missing people brukar engagera folk, kontakta dom också. Ju fler som letar, desstu bättre.
    Så att alla på FL får reda på vem TS är menar du? Det gynnar knappast flickan särskilt med tanke på de hårda ord hennes mamma fått ta här.
  • Anonym (-0-0-0-)
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-19 22:32:29 följande:

Nu har polisen äntligen bestämt sig för att åka runt och verkligen leta efter henne.. hon är inte hemma ännu och svarar varken i mobilen eller på sms!! Lillasyster är så ledsen och tror att hon aldrig kommer tillbaka

Ta kontakt med socialjouren också och hör om de kan hjälpa till (om inte polisen redan gjort det). I min hemstad rör de sig på stan på helgnätter.
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..