• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • Saga09
    Fiamedbarn skrev 2012-11-18 15:45:55 följande:
    Jag har förstått att om man väljer att göra ett KUB-test så får man ju rutinmässigt ett tidigare ultraljud, kring v 11 tror jag.
    jag kommer få göra mitt KUB i typ vecka 12+ Glad

Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • lilja1111

jag ska göra ul den 30/11.. I vecka 8 alltså.
    Jag har inskrivning på tisdag, ska bli spännande att se mina järnvärden som var helt sjukt dåliga förra graviditeten.
    De är så kul att vi har blivit så många! härligt.

• Saga09
    lilja1111 skrev 2012-11-18 15:47:16 följande:
    jag ska göra ul den 30/11.. I vecka 8 alltså.
    Jag har inskrivning på tisdag, ska bli spännande att se mina järnvärden som var helt sjukt dåliga förra graviditeten.
    De är så kul att vi har blivit så många! härligt.
    Hoppas järnvärdena är bra nu då Glad
    Mina var toppenbra... än så länge. Kommer ihåg att det började gå utför kring vecka 20 om jag inte minns fel..
    Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • lilja1111

Saga09- ja mina värden har varit usla hela livet men för ett halvår sen nådde dom botten notering så då blev de sjukskrivning med järninjektioner. Känner mig mycket piggare men man vet ju aldrig.
    Försöker glädja mig åt ul som kommer inom snar framtid, ska bli skönt att de ett hjärta.

• Fiamedbarn

majsis, man beräknar sannolikheten för att få ett barn med downs syndrom och två liknande kromosomavvikelser genom ett kombinerat ultraljud (där man mäter nackspalten) och blodprov samt kollar för riskfaktorer som ålder och rökning. Utifrån detta beräknar man en sannolikhet för att få ett barn med downs syndrom och är den hög kan man välja att gå vidare med ett fostervattenprov där man med säkerhet kan undersöka om det finns någon av de vanligaste kromosomavvikelserna. Jag hade risken 1/300 förra ggn och gick vidare med fostervattenprov, Men där får man tänka på att missfallsrisken är ca 1/100 och väga de olika riskerna mot varandra. De har också olika rekommendationer på olika orter. I Helsingborg var gränsvärdet 1/300 men här i Växjö är gränsvärdet 1/200.

• Fiamedbarn
    Emiliah skrev 2012-11-18 01:29:40 följande:
    Ja det känns jätte jobbigt ! jag hinner komma in i vecka 15innan jag skriver in mig - känns inte någon roligt. Ser många som skriver in sig redan runt vecka 8 avis man kan bli Jag vill skriva in mig nu nu nu! och se lilla pyret
    Men om du ska göra KUB-testet ska du ju göra det v 11 - hör av dig till din barnmorska i så fall!!
  • Fiamedbarn

Börja känna mer i magen nu...det molar svagt och spänner lite..Tror jag blivit mer trött också, jag som trodde att det inte var så farligt! Går in i vecka 7 idag. Dvs har varit gravid i 4 hela veckor från befruktningen.

Vecka 7

Vid det här laget känner man sig mer och mer gravid. Magen kan kännas uppblåst på grund av att tarmarna arbetar långsammare och man kan vara illamående och trött. Vissa har redan ökat i vikt.

Ett sju veckor gammalt embryoEmbryot är ungefär en centimeter långt. Det som ska bli ögon syns som två fördjupningar på var sin sida av huvudet, och börjar få mörkt pigment. Ett veck som ska täcka ögat håller på att växa fram. På sidorna av huvudet sitter också några små knoppar, som senare ska smälta ihop och bilda ytterörat. Näsan håller på att utvecklas och det bildas broskanlag till skelettet. Mun och näsa har fortfarande ett gemensamt hål, där tungan börjar ta form.

Armarna och benen växer fram, och det finns en över- och underdel på dem. Händerna börjar synas som små paddlar. Tidigt i embryots utveckling finns i ryggslutet något som liknar en svans, som brukar försvinna i vecka nio.

Embryot har börjat bilda sitt blod, och hjärtat pumpar runt blodet i de blodkärl som redan har utvecklats. Hjärtat sitter i en utbuktning mitt på embryot alldeles ovanför häftstjälken, den blivande navelsträngen. Nu syns det vid en ultraljudsundersökning att hjärtat slår.

www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Gravid/Graviditeten/Graviditetskalender/Graviditeten-vecka-for-vecka/

Tre kritiska veckor till! Sen är de flesta organ på plats och fostret blir inte lika känslig för störningar...Det finns många hållpunkter i graviditeten! V 10, v12, v26 och naturligtvis v 40  

• ma201206

Hej! Hur gör ni med träningen? Jag tränade jätte mycket innan, men blir lite kluven vad jag kan träna nu! Söker man på internet så säger alla olika, men det bästa är väl att gå efter hur man mår!!!

Svar på tråden - bf juli 2013 -