• Anonym (fia)

    Skolans ansvar??

    min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
    Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.

    Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
    har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)

    Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.

    alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!

  • Svar på tråden Skolans ansvar??
  • Anonym (***)

    har ni haft utvecklingssamtal? vad sades då?
    jobbar på gymnasiet, så det är ju annorlunda, men hade det plötsligt hänt nåt i elevens utveckling hade mentor hört av sig hem, så jag har svårt att tänka mig att det inte är skolans ansvar i ditt fall.
    skolan bör också tillgodose din dotters behov.
    boka möte med läraren och rektor och påtala att du är beredd att prata med utbildningschefen (rektorns chef ) om de inte har resurser.

  • Anonym

    Ida får inte ha läxor mot föräldrarnas vilja. Skolarbetet ska klaras av under skoltid. Loven ska barnen vara lediga. Det låter som om Idas lärare inte riktigt klarar av sitt arbete med att lära ut det Ida inte förstår i skolan.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-05 16:39:15 följande:
    Ida får inte ha läxor mot föräldrarnas vilja. Skolarbetet ska klaras av under skoltid. Loven ska barnen vara lediga. Det låter som om Idas lärare inte riktigt klarar av sitt arbete med att lära ut det Ida inte förstår i skolan.

    ursäkta mig, men var någonstans i skollag eller förordningar står att elever inte får ha läxor mot föräldrarnas vilja? Lagtext tack.
  • Anonym

    tycker du ska prata med rektorn o läraren det verkar jättekonstigt att bara sådär skicka med matteboken hem o ligga 12 sidor efter o läraren inte säger ngt å  är uppmärksam då börjar man ju undra lite o bara få svar att ja ditt barn kommer skickas till spec.lärare ,det är en dålig ursäkt  r . förstår hon matten ? är den lätt eller svår 

  • Anonym (konstigt)

    Det låter konstigt att de inte skulle ha informerat er innan det gått så långt. Om du inte får respons från läraren, gå till rektorn.

  • Anonym (fia)

    ja visst är alltihop väldigt konstigt? ska ha samtal nästa vecka med läraren men känenr att jag förutoma tt jag vill styra upp vad vi ska göra NU vill ha koll på vad som är rimligt, vad är elevansvar, föräldraansvar och skolans ansvar. att sitta med så här mycket matte hela lovet har sänkt dotterns självförtroende massor hur mycket vi än pratat om att det är fullt naturligt att man kan hamna sådär ibland i skolan, att vi hjälps åt, tar det steg för steg osv. hon är knäckt.
    vi har utvecklingssamtal först om några veckor, förra var i våras och då var allt lugnt, men även om man bara har ett samtal per termin måste de väl signalera i tid om hon halkar efter??
    och har inte vi föräldrar rätt att få ta del av planen för vad de ska kunna, och när? jag kan inte veta att de jobbat med klockan (rätt avancerat, typ "om klockan är tjugo över tre, hur mycket är den då om tjugo minuter?" )och vet jag itne det så kan jag inte öva det hemma. och tydligen behövs det för att hon ska hänga med. sen undra rjag omd et är rimligt att de itne får öva tillräckligt i skolan men det kan ju handla oma tt just mitt barn behöver mer tid på sig? har aldrig tidigare märkts men ok?
    i alla andra ämnen verkar det gå bra men jus tnu blir jag förstås osäker på alltihop.

    hur förhåller jag mig på ett bra sätt på mötet tro? att vräka ur mig hur arg jag är är ju inte direkt konstruktivt. alla tips välkomna!

  • Anonym (***)
    Anonym (fia) skrev 2012-11-05 20:36:12 följande:
    ja visst är alltihop väldigt konstigt? ska ha samtal nästa vecka med läraren men känenr att jag förutoma tt jag vill styra upp vad vi ska göra NU vill ha koll på vad som är rimligt, vad är elevansvar, föräldraansvar och skolans ansvar. att sitta med så här mycket matte hela lovet har sänkt dotterns självförtroende massor hur mycket vi än pratat om att det är fullt naturligt att man kan hamna sådär ibland i skolan, att vi hjälps åt, tar det steg för steg osv. hon är knäckt.
    vi har utvecklingssamtal först om några veckor, förra var i våras och då var allt lugnt, men även om man bara har ett samtal per termin måste de väl signalera i tid om hon halkar efter??
    och har inte vi föräldrar rätt att få ta del av planen för vad de ska kunna, och när? jag kan inte veta att de jobbat med klockan (rätt avancerat, typ "om klockan är tjugo över tre, hur mycket är den då om tjugo minuter?" )och vet jag itne det så kan jag inte öva det hemma. och tydligen behövs det för att hon ska hänga med. sen undra rjag omd et är rimligt att de itne får öva tillräckligt i skolan men det kan ju handla oma tt just mitt barn behöver mer tid på sig? har aldrig tidigare märkts men ok?
    i alla andra ämnen verkar det gå bra men jus tnu blir jag förstås osäker på alltihop.

    hur förhåller jag mig på ett bra sätt på mötet tro? att vräka ur mig hur arg jag är är ju inte direkt konstruktivt. alla tips välkomna!
    skriv upp punkter innan och repetera dem så du är lugn och saklig.
    ta anteckningar på vad läraren säger -kan vara bra att ha att "gå tillbaka" på.

    be dessutom att få se skolans anteckningar om dotterns framsteg och deras åtgärdsplan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-05 16:43:17 följande:

    ursäkta mig, men var någonstans i skollag eller förordningar står att elever inte får ha läxor mot föräldrarnas vilja? Lagtext tack.
    Läxor finns inte med i skollagen alltså får lärare inte lämna ut läxor och påstå att det är ett krav att barnen ska göra dem!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-05 20:40:08 följande:
    Läxor finns inte med i skollagen alltså får lärare inte lämna ut läxor och påstå att det är ett krav att barnen ska göra dem!

    precs, det står inte ett ord om läxor  skollagen, alltså kan du heller inte påstå att det är förbjudet. Lärarna ska använda all kunskap de har om elevernas kunskapsprogression, och läxor är något som "alltid" hängt med i skolan. Så länge det inte är ett skrftligt förbud i en lag kan du inte påstå det du gör.
  • Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-11-05 20:36:12 följande:
    ja visst är alltihop väldigt konstigt? ska ha samtal nästa vecka med läraren men känenr att jag förutoma tt jag vill styra upp vad vi ska göra NU vill ha koll på vad som är rimligt, vad är elevansvar, föräldraansvar och skolans ansvar. att sitta med så här mycket matte hela lovet har sänkt dotterns självförtroende massor hur mycket vi än pratat om att det är fullt naturligt att man kan hamna sådär ibland i skolan, att vi hjälps åt, tar det steg för steg osv. hon är knäckt.
    vi har utvecklingssamtal först om några veckor, förra var i våras och då var allt lugnt, men även om man bara har ett samtal per termin måste de väl signalera i tid om hon halkar efter??
    och har inte vi föräldrar rätt att få ta del av planen för vad de ska kunna, och när? jag kan inte veta att de jobbat med klockan (rätt avancerat, typ "om klockan är tjugo över tre, hur mycket är den då om tjugo minuter?" )och vet jag itne det så kan jag inte öva det hemma. och tydligen behövs det för att hon ska hänga med. sen undra rjag omd et är rimligt att de itne får öva tillräckligt i skolan men det kan ju handla oma tt just mitt barn behöver mer tid på sig? har aldrig tidigare märkts men ok?
    i alla andra ämnen verkar det gå bra men jus tnu blir jag förstås osäker på alltihop.

    hur förhåller jag mig på ett bra sätt på mötet tro? att vräka ur mig hur arg jag är är ju inte direkt konstruktivt. alla tips välkomna!
    Skickar inte läraren veckobrev? Vil du veta vad elever ska kunna, läs läroplanen. Vill du veta hur det går för ditt barn i skolan är det bara att fråga. Har hon inte haft hem matteboken alls under hösten? Pratar ni om skolan och hur det går?

    Och nej att vara arg är inte konstruktivt för någon 
Svar på tråden Skolans ansvar??