• Anonym (fia)

Skolans ansvar??

min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
    Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.

Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
    har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)

Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.

alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!

• Svar på tråden Skolans ansvar??
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 09:11:46 följande:

Hur du tolkar får du svara för. Jag efterlyser ditt förbud mot läxor. Det finns inget sådant.

/jobbat i skolan i 19 år varav 14 som rektor 
    Var i skollagen står det att skolan får lämna ut läxor och räkna dem som obligatoriska?Obestämd
  • Anonym (synar dig!)
    Anonym skrev 2012-11-07 09:11:46 följande:

Hur du tolkar får du svara för. Jag efterlyser ditt förbud mot läxor. Det finns inget sådant.

/jobbat i skolan i 19 år varav 14 som rektor 
    Ulf Leo är en svensk som har forskat kring läxor. Han har granskat styrdokumenten och kommit fram till att det i dag inte finns något som reglerar läxornas omfattning. Han kommer fram till att: ”Skolan har inte som uppdrag att ge elever läxa”( Leo 2004:4).

• Anonym (lärare)
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:11:01 följande:
    Ulf Leo är en svensk som har forskat kring läxor. Han har granskat styrdokumenten och kommit fram till att det i dag inte finns något som reglerar läxornas omfattning. Han kommer fram till att: ”Skolan har inte som uppdrag att ge elever läxa”( Leo 2004:4).

Fast återigen - vem blir förloraren om barn A håller tänkt takt i skolan men barn B inte gör det, om barn B sedan inte tar tid hemma för att komma i kapp? Alla barn har rätt att lära sig det som står i läroplanen, men vissa barn behöver mycket mer tid på sig. Är det då inte bättre att jobba hemma än att förlänga skoltiden med ett extra år?
  • Anonym (synar dig!)
    Anonym (lärare) skrev 2012-11-07 10:18:02 följande:
    Fast återigen - vem blir förloraren om barn A håller tänkt takt i skolan men barn B inte gör det, om barn B sedan inte tar tid hemma för att komma i kapp? Alla barn har rätt att lära sig det som står i läroplanen, men vissa barn behöver mycket mer tid på sig. Är det då inte bättre att jobba hemma än att förlänga skoltiden med ett extra år?
    Skolarbete ska göras på skoltid. Obligatoriskt arbete ska klaras av under obligatorisk tid. Läraren måste kanske börja ta mer ansvar för att även klara av att hjälpa de barn som är lite svagare inom ämnet?
  • Anonym (lärare)
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:20:02 följande:
    Skolarbete ska göras på skoltid. Obligatoriskt arbete ska klaras av under obligatorisk tid. Läraren måste kanske börja ta mer ansvar för att även klara av att hjälpa de barn som är lite svagare inom ämnet?
    Hur menar du att läraren skall kunna ta ansvar för att ett barn behöver 30, 40, 50 % mer tid på sig? I mitt resonemang var det vad jag utgick ifrån - inte om det fanns särskilda svårigheter som man behöver möta med specifika pedagogiska insatser.
  • Anonym (synar dig!)
    Anonym (lärare) skrev 2012-11-07 10:25:20 följande:
    Hur menar du att läraren skall kunna ta ansvar för att ett barn behöver 30, 40, 50 % mer tid på sig? I mitt resonemang var det vad jag utgick ifrån - inte om det fanns särskilda svårigheter som man behöver möta med specifika pedagogiska insatser.
    Då får skolan plocka in hjälp så att inlärningen klaras av under den tid som skolan har i uppdrag att klara elevens utbildning. Det är inte föräldrarnas ansvar att sköta lärarnas arbete. Lagen säger max 6 timmars dag för barn i åk 1 & 2. Det inkluderar obligatoriskt hemarbete och läxor. Mer tid än så får inte gå åt till skolarbete.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:29:10 följande:
    Då får skolan plocka in hjälp så att inlärningen klaras av under den tid som skolan har i uppdrag att klara elevens utbildning. Det är inte föräldrarnas ansvar att sköta lärarnas arbete. Lagen säger max 6 timmars dag för barn i åk 1 & 2. Det inkluderar obligatoriskt hemarbete och läxor. Mer tid än så får inte gå åt till skolarbete.
    Och om barnet ändå behöver mer tid på sig så anser du alltså det viktigare att det inte jobbar hemma än att det lär sig vad det har rätt till??!

Fy för vilken människosyn!  Aldrig att jag skulle vilja missunna några barn att lära sig det det har rätt till bara för att de är långsammare! Med en sådan elitistisk inriktning undrar jag om du även tycker att arbetslivet bara skall vara till för dem som gör allt på mediantid eller snabbare?
  • Anonym (***)
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:20:02 följande:
    inte undra på att skolan ser ut som den gör när man lägger allt ansvar på lärarna.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 09:41:18 följande:
    Var i skollagen står det att skolan får lämna ut läxor och räkna dem som obligatoriska?Obestämd

Återigen, min fråga är var någonstans du hittar lagstöd för att läxor är förbjudna? Kom fram med den lagtexten så kan jag diskutera med dig sen.
  • Anonym
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:11:01 följande:

Precis, finns inget som reglerar läxor. Därav kan man heller inte göra den tolkning som han gör och tolka den som att "läxor är förbjudna". Detta är en forskares synpunkt.
Svar på tråden Skolans ansvar??