• Anonym (fia)

Skolans ansvar??

min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
    Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.

Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
    har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)

Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.

alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!

• Svar på tråden Skolans ansvar??
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 10:16:10 följande:
    Nog får du ha en åsikt men barnets fröken har gjort fel för skolan får inte tvinga på barn läxor.

VAR STÅR DET???
  • Vilda Tiger

Man får skicka med läxor men inte om det innebär att eleven ska tillgodose sig kunskap på egen hand. Min kollega läser till rektor och de har nyss haft genomgång av det. Läxor får alltså bara vara repetitioner av redan genomgången fakta. Nu är jag på gymnasiet och är inte helt söker på att samma gäller för grundskolan.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 10:14:04 följande:
    Till exempel betyg. I alla åldrar för man in uppgifter på om eleverna nått målen. De kan inte ta med hemarbete som föräldrar inte godkänt i det!

Nej, läxor är tjoller och det är lärare som saknar kompetens som behöver ge barnen läxor för att hinna med skolarbetet som egentligen ska skötas på skoltid!

Att nå målen i de lägre stadierna och att få betyg är två helt olika saker. Dom får inte betyg i åk 2!! Du kanske har missat det?
  • Anonym (lärare)

Du har rätt att få reda på målen som förälder.
    Du har rätt att få veta hur ditt barn ligger till i förhållande till målen.
    Du har rätt att få del av en övergripande planering.
    Ditt barn har rätt till särskilt stöd om det behövs.
    Det skall aldrig komma som en överraskning att barnet inte klarar sig. 
    Det är inte roligt med extra hemarbete men om barnet ligger efter tycker i alla fall jag att det är värre om det fortsätter att ligga efter än att det måste jobba extra - men det är min åsikt!    

• Anonym
    Vilda Tiger skrev 2012-11-06 21:00:15 följande:
    Man får skicka med läxor men inte om det innebär att eleven ska tillgodose sig kunskap på egen hand. Min kollega läser till rektor och de har nyss haft genomgång av det. Läxor får alltså bara vara repetitioner av redan genomgången fakta. Nu är jag på gymnasiet och är inte helt söker på att samma gäller för grundskolan.

Stämmer bra. Är själv rektor.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 07:33:25 följande:
    Min spontana fråga är om det kanske kan vara så att du gör för mycket av läxorna med henne. Om du sitter bredvid henne hela tiden så kan det hända att hon inte lär sig så bra själv. Låt henne göra läxorna ensam istället - det är det som läxorna är till för!

Spontant så tror jag att du vill väl, men ger henne för mycket hjälp hemma, så att hon får luckor i sina egna kunskaper.

Sedan ska inte 12 sidor matteläxa behöva ta 20 timmar.

20 timmar i åk 2 på 12 sidor låter horribelt. Tror inte att tiden riktigt överensstämmer med sanningen där......
  • Friedegard

Skulle varje sida ta nästan 2 timmar att göra?

Låter inte speciellt troligt för tvåans matte...

• Anonym (lärare)

Man får skicka med läxor men inte om det innebär att eleven ska tillgodose sig kunskap på egen hand. Min kollega läser till rektor och de har nyss haft genomgång av det. Läxor får alltså bara vara repetitioner av redan genomgången fakta.

Men det är väl just repetition som räknandet i matteboken är?? Fröken har ju gått igenomde matematiska principerna tidigare. Nu skall kunskaperna befästas och repeteras.

Ärligt talat - vem är förloraren om tjejen inte gör sina sidor?? Och i den bästa av världar hade det varit utmärkt om det funnits en extrafröken som kunde hjälpa till, men utan extra resurser och med stora klasser är det inte möjligt om man inte vill tumma på kvaliten på övriga lektioner.  

Varje möte, varje papper som skall skrivas, varje dokument som skall laddas upp på intranät tar tid från den pott som fröken har att förbereda spännande och inspirerande lektioner och från den tid hon kan ge feedback och bedömning för lärande. Det finns ingen extra tid som bara ligger och väntar!  
  • Anonym
    Vilda Tiger skrev 2012-11-06 21:00:15 följande:
    Att skicka med 20 timmars läxor över ett lov är inte tillåtet! Lov är lov!
  • Vilda Tiger

Jaja, jag säger varken att det är rätt eller fel. :) Jag gav bara fakta om läxor så som jag fått bekräftat av min kollega som just lärt sig om detta. Är det bara repetition- fine. Är det nya saker som tas upp under dessa sidor så är det alltså inte rätt att ge eleven läxa i detta.

Svar på tråden Skolans ansvar??