• Anonym (fia)

Skolans ansvar??

min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
    Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.

Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
    har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)

Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.

alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!

• Svar på tråden Skolans ansvar??
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-05 20:37:58 följande:
    skriv upp punkter innan och repetera dem så du är lugn och saklig.
    ta anteckningar på vad läraren säger -kan vara bra att ha att "gå tillbaka" på.

be dessutom att få se skolans anteckningar om dotterns framsteg och deras åtgärdsplan.

Ett åtgärdsprogram skrivs om läraren upplever det som ett problem och flaggar detta för rektor. Om det inte av läraren anses ha gått så långt finns inget åtgärdsprogram. Det är liksom inget man skriver i parti och minut oc föräldrar och elevhälsan (om sådan finns på skolan) deltar i upprättandet av ÅP. Och rektor beslutar om eventuella åtgärder.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-05 20:50:59 följande:

Ett åtgärdsprogram skrivs om läraren upplever det som ett problem och flaggar detta för rektor. Om det inte av läraren anses ha gått så långt finns inget åtgärdsprogram. Det är liksom inget man skriver i parti och minut oc föräldrar och elevhälsan (om sådan finns på skolan) deltar i upprättandet av ÅP. Och rektor beslutar om eventuella åtgärder.
    "Ida" ska ju gå till specialpedagog, så nog bör det finnas ett åtgärdsprogram.
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-05 20:55:27 följande:
    "Ida" ska ju gå till specialpedagog, så nog bör det finnas ett åtgärdsprogram.

om inte vårdnadshavaren deltagit finns inget ÅP.
  • Anonym (fia)

ok så åtgärdsprogram vill jag se.
    punkter har jag börjat skriva.
    Jo jag har tittat i matteboken men det står ingenstans hur långt hon ska ha kommit så jag har ju inte kunnat se att hon ligger efter. jag har inte heller sett nåt om klockan tex men den ska man kunna på minuten nu.
    jag har kikat lite på läroplanen men kan jag verkligen utgå från den. om jag ska översätta till verkligheten, alltså att svaret står att finna i läroplanen så skulle det innebära att alla barn i åk två denna termin nu ska kunna klocka, tvåan, femmans och tians gångertabell, ha börjat med division osv. stämmer det eller fel tolkar jag?

• Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-05 21:20:33 följande:
    om inte vårdnadshavaren deltagit finns inget ÅP.

Skolan borde kallat till möte innan specialpedagogen sattes in.
  • Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-11-05 21:24:15 följande:
    ok så åtgärdsprogram vill jag se.
    punkter har jag börjat skriva.
    Jo jag har tittat i matteboken men det står ingenstans hur långt hon ska ha kommit så jag har ju inte kunnat se att hon ligger efter. jag har inte heller sett nåt om klockan tex men den ska man kunna på minuten nu.
    jag har kikat lite på läroplanen men kan jag verkligen utgå från den. om jag ska översätta till verkligheten, alltså att svaret står att finna i läroplanen så skulle det innebära att alla barn i åk två denna termin nu ska kunna klocka, tvåan, femmans och tians gångertabell, ha börjat med division osv. stämmer det eller fel tolkar jag?
    eftersom du inte blvit kallad tll upprättande av ÅP finns inget.

läroplanen utger vad hon ska kunna när hon går ut sin årskurs  

• Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-05 21:39:42 följande:

Skolan borde kallat till möte innan specialpedagogen sattes in.

det behöver dom inte göra om läraren bara vill ha en spec.peds åsikt. anser hon/han att hjälp behövs tas detta tll rektor/dem som är ansvarig för ÅP och detta upprättas.
  • Anonym (fia)

men är det rimlgit att ida hamnat så långt efter att detta ska behövas när läraren först för en vecka sen såg och kontaktade oss? ska hon inte säga till långt tidigare? vi är två aktiva föräldrar sitter alltid med vid läxarbete, går på alla föräldramöten, går båda på utvecklingssamtalen, läser all info från skolan och försöker hela tiden aktivt veta vad som sker och stötta vårt barn. hur aktiv ska en förälder vara egentligen, jag trodde vi verkligne hade koll och att resten var skolans ansvar. och jag litade på att de säger till I TID;inte när åtgärdsplan och specialpedagoger ska in? problemet med det är ju dotterns självförtroende. ska hon behöva slita med det så i onödan när vi kunde gjort nåt tidigare??

• Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-11-05 21:54:46 följande:
    men är det rimlgit att ida hamnat så långt efter att detta ska behövas när läraren först för en vecka sen såg och kontaktade oss? ska hon inte säga till långt tidigare? vi är två aktiva föräldrar sitter alltid med vid läxarbete, går på alla föräldramöten, går båda på utvecklingssamtalen, läser all info från skolan och försöker hela tiden aktivt veta vad som sker och stötta vårt barn. hur aktiv ska en förälder vara egentligen, jag trodde vi verkligne hade koll och att resten var skolans ansvar. och jag litade på att de säger till I TID;inte när åtgärdsplan och specialpedagoger ska in? problemet med det är ju dotterns självförtroende. ska hon behöva slita med det så i onödan när vi kunde gjort nåt tidigare??

har hon varit sjuk/ledig några dagar? på lågstadiet går det rasande fort fram i matteboken coh har man missat några dagar så ligger dom långt efter.
  • Busbellan

Nej dte där låter inte ok! Att lära barnet grunderna i matten är självklart lärarens sak sen kan läraren bara hoppas att föräldrarna vill hjälpa till men de kan inte kräva det även om de flesta föräldrar så gärna gör det.
    Att eleven når målen är lärarens ansvar.
    Sen är dte inte alls säkert att det finns ett åtgärdsprogram för jag antar att det är speciallärare din dotter ska gå till inte specialpedagog då de väldigt sällan har någon undervisning utan det sköter specialläraren möjligtvis med handledning från specialpedagog om det behövs  

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Skolans ansvar??