Skolans ansvar??
min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.
Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)
Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.
alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!