• Anonym (fia)

Skolans ansvar??

min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
    Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.

Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
    har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)

Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.

alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!

• Svar på tråden Skolans ansvar??
  • Anonym
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:20:02 följande:
    Skolarbete ska göras på skoltid. Obligatoriskt arbete ska klaras av under obligatorisk tid. Läraren måste kanske börja ta mer ansvar för att även klara av att hjälpa de barn som är lite svagare inom ämnet?

och enligt skollagen har barn med särskilda behov rätt till stöd. Vet du att det även inbegriper barn som har det väldigt lätt i skolan och ligger långt framme kunskapsmässigt? Om en lärare ska tillbringa en massa tid med en elev som ligger 12 sidor efter i en mattebok, vad ska de övriga eleverna göra och var är deras rättigheter som elever?
  • Anonym
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:29:10 följande:
    Då får skolan plocka in hjälp så att inlärningen klaras av under den tid som skolan har i uppdrag att klara elevens utbildning. Det är inte föräldrarnas ansvar att sköta lärarnas arbete. Lagen säger max 6 timmars dag för barn i åk 1 & 2. Det inkluderar obligatoriskt hemarbete och läxor. Mer tid än så får inte gå åt till skolarbete.

skulle vilja veta vad obligatoriskt hemarbete och läxor nämns i förordningar......
  • Anonym
    Anonym (synar dig!) skrev 2012-11-07 10:29:10 följande:
    Då får skolan plocka in hjälp så att inlärningen klaras av under den tid som skolan har i uppdrag att klara elevens utbildning. Det är inte föräldrarnas ansvar att sköta lärarnas arbete. Lagen säger max 6 timmars dag för barn i åk 1 & 2. Det inkluderar obligatoriskt hemarbete och läxor. Mer tid än så får inte gå åt till skolarbete.

Och vad gör man åt barn som vill göra skolarbete hemma för att dom tycker att det är kul? Ska föräldrar hänvisa till "sorry Lennart, du har gått i skolan dina 6 timmar idag så nu får du göra något annat"
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-07 10:34:18 följande:
    inte undra på att skolan ser ut som den gör när man lägger allt ansvar på lärarna.

Instämmer. Och lärarna idag ska inte bara vara pedagoger utan kuratorer, fredsmäklare, assistenter, kontorister, utvecklare av verksamheten mm.
  • Åsa

OT Det finns inget förbud mot läxor i Skollagen (som är så kort att vem som helst kan läsa den), det finns heller inget stöd för dem. Det är inte förbjudet att ge läxor, men läraren har inte heller något regelstöd för att kräva att eleven gör dem.

Vad jag tycker är mest tveksamt är inte om föräldrar tycker det är jobbigt eller ej utan att det faktiskt inte finns något vetenskapligt stöd för att läxor generellt skulle vara en effektiv arbetsmetod. Jag tycker nog att åtminstone den offentliga sektorn ska försöka hålla sig till sådant det finns belägg för, inte till allmänt moralflum av typen "barnen måste lära sig att ta ansvar", "läraren hinner inte med alla barnen i skolan om inte föräldrarna hjälper till", "när jag var barn hade vi minsann läxor" etc.

I några förortsskolor har man tagit till alternativa vägar då man insåg att alltför många av barnens föräldrar saknade förmåga att ge stöd i skolarbetet (och pengar att betala läxhjälp...). Där har man infört tid i anslutning till schemat där barnen kan utföra skolarbete med tillgång till pedagoger. En alldeles utmärkt arbetsmetod vad jag kan förstå.     

• Anonym

Det finns absolut stöd för att läxor främjar lärandet. Framförallt bygger läxor tidigt upp en vana som är absolut nödvändig att ha med sig till högre studier.

Ofta handlar läxor om att öva många gånger på samma sak eller att låta en föreläsning sjunka in - dvs ett STÖD för undervisning.

Den som kommer ihåg en text efter en enda läsning, den behöver inte läsa texten flera gånger. Precis lika självklart som att den som vet att 6 x 7 = 42 inte behöver öva hundra gånger på samma räknetal.

Läxorna tillför ingen ny information. Läxorna går ut på att låta information som man redan har fått sjunka in eller övas upp. Läxorna ska kunna göras utan föräldrarnas stöd - eleven ska i första hand idka självstudier.

• Dracarys
    Åsa skrev 2012-11-07 13:50:34 följande:
    I några förortsskolor har man tagit till alternativa vägar då man insåg att alltför många av barnens föräldrar saknade förmåga att ge stöd i skolarbetet (och pengar att betala läxhjälp...). Där har man infört tid i anslutning till schemat där barnen kan utföra skolarbete med tillgång till pedagoger. En alldeles utmärkt arbetsmetod vad jag kan förstå.     
    Så länge det är frivilligt och man istället kan läsa läxorna hemma så är det jättebra att skolorna hjälper till med läxläsningshjälp.

Jag tror att många glömmer bort att läxor är till för självstudier, inte för att tillföra ny kunskap. Det är inte föräldrarna som ska göra läxorna, utan barnen själva.
  • Anonym (fia)
    Anonym skrev 2012-11-07 07:54:58 följande:

ska se om jag kan tolka dina frågor:

du ska absolut inte fråga hur ida ligger till jämfört med sina kamrater. Det är helt ointressant. Du ska fråga hur hon ligger till i jämförelse till målen och den planering som finns. och att skicka ut till en liten grupp förstår jag inte. Barn ska inkluderas i skolarbetet (vilket man kan ha mycket synpunkter på) och jag förstår inte vad det är för grupp hon ska skickas till. Och att hon ska slippa din flicka i så fall tror jag är en tolkning du gör. 

"inom rimlig tid" tycker jag faktiskt att hon har flaggat upp detta. Om det bara gäller matten och inget annat ämne så är det faktiskt inte hela världen om ida ligger några  sidor efter. Det som däremot är oroande är om det tar henne 20 timmar att räkna  dessa sidor. Det skulle jag tycka var mer oroande än antalet sidor. Det har spekulerats i dyskalkyli men det har jag svårt att tänka mig om det är klockan som är den stora boven i dramat.    
    stort tack för ditt svar (och alla andras!) det hjälper mig vidare i mina tankar inför att planera hur jag kan förhålla mig på ett bra sätt på mötet med skolan.
    jag tänker att om man kommit så långt efter att speciallärare med liten grupp ska in för att klara matten då har man väl inte flaggat i tid? hon borde väl sagt till när hon tyckte att ida skulle kunna vissa saker som de gjorde för ett par veckor sen men hon tydligen inte kan?
    vad jag VILL är nu att be henne att ta sig tid att få med ida på mattetåget igen, återupprätta idas (och vårt men främst idas) förtroende för läraren och tro att hon KAN förstå matte. läraren har givit ida känslan att hon är så korkad att hon kanske behöver gå om årskurs två (nej hon har knappast sagt detta men ida tog upp det med mig igår att HON tror att det är så och varifrån komemr de tankarna??) och hon har gjort ida rädd att fråga när hon itne förstår för läraren blir bara arg om ma inte snabbt fattar.
    jag vill alltså be henne att fokusera extra på ida (förstås inte samtidigt som hon ska hinna alla andra elever) till hon fått kläm på vari svårigheterna ligger och till hon återupprättat förtroendet. udner den tiden vill jag att vi kikar på matten vecka för vecka, hon tillsammans med ida och sen mail hem till oss om vad vi ska öva just den veckan så får vi se hur det går? jag vill se om det FÖRST går att häva idas blockering "jag fattar inte matte och jag vågar itne försöka förstå för fatta rjag inte blir hon arg" (hon har tyckt OM matte till i början av den här temrinen) och sen om detta inte räcker får väl skolans andra förslag vara aktuella. klart jag vill att ida ska få all hjälp de bedömer att hon behöve rmen det är nånting i det här som känns konstigt och förhastat?

ska läsa igenom dina och många andras tankar igen och förbereda mig för mötet. tack!
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-11-07 14:06:19 följande:
    Det finns absolut stöd för att läxor främjar lärandet. Framförallt bygger läxor tidigt upp en vana som är absolut nödvändig att ha med sig till högre studier.

.

Den läxforskning jag läst, ex av Ingrid Westlund, har inte funnit enhetligt stöd för det påståendet. Den senare talar om att använda metoden genomtänkt och selektivt. I studier som ändå gjorts visas vissa fördelar, under vissa förutsättningar; under andra förutsättningar har det rentav motverkat lärandet.  Framför allt handlar det dock om en massiv kunskapsbrist; det är helt enkelt väldigt lite utvärderat i något större format som skulle ha ett vetenskapligt värde. Läxor ges av tradition, för att lärare och/eller elevernas föräldrar tycker att det skall så vara, inte för att de är påvisat effektiva.

Men har du tillgång till nyare uppgifter får du gärna hänvisa; tycker ämnet är intressant. 
  • Anonym (synar dig!)
    Anonym skrev 2012-11-07 12:57:55 följande:

och enligt skollagen har barn med särskilda behov rätt till stöd. Vet du att det även inbegriper barn som har det väldigt lätt i skolan och ligger långt framme kunskapsmässigt? Om en lärare ska tillbringa en massa tid med en elev som ligger 12 sidor efter i en mattebok, vad ska de övriga eleverna göra och var är deras rättigheter som elever?
    Visst och det ska ske inom barnens skoldag!

Det är en arbetsgivarfråga, och inte föräldrarnas problem. Det ingår i lärarens arbetsuppgifter att möta varje barn på den nivå barnet är.
  • Anonym (axel)
    Anonym (fia) skrev 2012-11-07 18:40:43 följande:
    stort tack för ditt svar (och alla andras!) det hjälper mig vidare i mina tankar inför att planera hur jag kan förhålla mig på ett bra sätt på mötet med skolan.
    jag tänker att om man kommit så långt efter att speciallärare med liten grupp ska in för att klara matten då har man väl inte flaggat i tid? hon borde väl sagt till när hon tyckte att ida skulle kunna vissa saker som de gjorde för ett par veckor sen men hon tydligen inte kan?
    vad jag VILL är nu att be henne att ta sig tid att få med ida på mattetåget igen, återupprätta idas (och vårt men främst idas) förtroende för läraren och tro att hon KAN förstå matte. läraren har givit ida känslan att hon är så korkad att hon kanske behöver gå om årskurs två (nej hon har knappast sagt detta men ida tog upp det med mig igår att HON tror att det är så och varifrån komemr de tankarna??) och hon har gjort ida rädd att fråga när hon itne förstår för läraren blir bara arg om ma inte snabbt fattar.
    jag vill alltså be henne att fokusera extra på ida (förstås inte samtidigt som hon ska hinna alla andra elever) till hon fått kläm på vari svårigheterna ligger och till hon återupprättat förtroendet. udner den tiden vill jag att vi kikar på matten vecka för vecka, hon tillsammans med ida och sen mail hem till oss om vad vi ska öva just den veckan så får vi se hur det går? jag vill se om det FÖRST går att häva idas blockering "jag fattar inte matte och jag vågar itne försöka förstå för fatta rjag inte blir hon arg" (hon har tyckt OM matte till i början av den här temrinen) och sen om detta inte räcker får väl skolans andra förslag vara aktuella. klart jag vill att ida ska få all hjälp de bedömer att hon behöve rmen det är nånting i det här som känns konstigt och förhastat?

ska läsa igenom dina och många andras tankar igen och förbereda mig för mötet. tack!
    Man får inte gå om en årskurs bara för att man ligger efter i matten. Man får extrahjälp. 
  • Anonym

Men var är ditt föräldraansvar?? Har du aldrig hjälpt ditt barn med matteläxorna? För då borde du väl själv märkt att hon har svårt med det. Man kan tycka vad man vill om det är rimligt med läxor och självstudier för att komma ikapp men om du vill att din dotter lär sig matte får du se till att antingen byta skola till någon bättre eller stötta ditt barn mer hemma med matten.

• Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-07 21:04:49 följande:
    Men var är ditt föräldraansvar?? Har du aldrig hjälpt ditt barn med matteläxorna? För då borde du väl själv märkt att hon har svårt med det. Man kan tycka vad man vill om det är rimligt med läxor och självstudier för att komma ikapp men om du vill att din dotter lär sig matte får du se till att antingen byta skola till någon bättre eller stötta ditt barn mer hemma med matten.
    har du alls läst TS..? Obestämd
Svar på tråden Skolans ansvar??