• Anonym (fia)

Skolans ansvar??

min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
    Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.

Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
    har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)

Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.

alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!

• Svar på tråden Skolans ansvar??
  • Anonym (fia)

oj vad mycket som händer i  tråden. ska läs aoch se vad jag kan ta till mig inför möte med skolan. men några saker vill jag bemöta, kanske missar viktiga saker men återkomemr om jag får tillfälle. jag har bett läraren att skicka hem matteboken om ida inte hunnit veckans arbete, detta för att ida själv nämde att hon inte hunnit med. läraren svarade ja på detta. när boken då int ekom hem så trodde jag det var grönt, ida med. jag har inte vad jag kan se, missat att följa upp nån mailkontakt utan det var först nu läraren mailade. däremot mailade jag med läraren i början av terminen, då med oro för en grej som dottern itne kunde hantera. läraren svarade att jag aldrig behöver oroa mig, de hör alltid av sig om det är nåt vi föräldrar behöver veta.

jag tänker att det inte riktigt stämmer, känner mig väldigt lurad eftersom hon nu låtit det gå så långt. vid utvecklingssamtal i maj (början av maj tror jag) i ettan låg dottern fint till i alla ämnen. nu har hon alltså gått drygt två månader i åk två och har pltösligt brister som gör att läraren slår på stora trumman utan förvarning. jag tänker att HON brister i sitt ansvar som pedagog? borde hon itne dels informerat redan då det började sacka? dels bord ehon försöka finns ingångar till hur hon ska fånga upp ida i undervisningen? första lösning är väl inte att skicka iväg till liten grupp?

vad gälelr tolv sidor i matteboken så jo det tog tjugo timmar (rtäknat mellan tummen och pekfingret) det handlar om multiplikationstabellerna 2, 5, 10. om att kunna massor mer om klockan, om division, att skriva ett stort antal räknehändelser, att hitta på egna tal, träna in hur man använder tallinje, för att nämna några saker.
    så själva att fylla i de tolv sidorna går fortare, men att förstå, jobba in och få det att fastna, tar betydligt längre tid.

några har skrivit att ida verkar syssla med annat på lektionen. jag kan förstås inte veta riktigt men hon är inte typen som struntar i, däremot vet jag att hennes tro på sig själv vad gäller matte har sjunkit drastiskt så jag kan tänka att hon nog sitter rätt blockerad och tänker "jag fattar inte". hon har berättat (vilket flera av hennes kompisar också berättat) att hon inte vågar be om hjälp för läraren blir arg om man inte förstår direkt. att det är stökigt i klassrummet och läraren skriker sig hes och slår i bänken. ida är rätt lättstressad för sånt. så jag tror inte hon känenr sig så trygg med läraren.
    vill tillägga att jag planerar att dubbelkolla alla andra ämnen nu så det är som jag tror. jag uppfattar att hon ligger bra till i de andra ämnena, att koncentration och engagemang funkar. men som sagt jag vill dubbelkolla allt nu,.

sen till sist ang läxors vara eller icke vara. jag vet inte. jag avstår fråna tt ta ställning just nu. det enda jag vill är att ida ska känna att hon behärskar det hon behöver behärska. om det betyder att jag ska jobba massor med henne så gör jag gärna det. jag vill bara att skolan samarbetar, och inte knäcker min Ida. just nu känns allt uselt skött!

• cid

Om varje sida i matteboken tar flickan två timmar att göra så är det enligt min uppfattning inte rimligt att låta henne arbeta hemma på lovet, att traggla på kvällarna. Uppenbarligen är detta inte rätt sätt för Ida att lära sig på. Hon behöver en pedagog som kan stötta henne i hennes lärande. Det är inte rimligt att hon ska behöva straffas genom "kvarsittning" i form av extra arbete på grund av att läraren inte klarar av sitt arbete. 

Och för att kommentera ovan nämnda exempel 
    "Om Kalle hinner 10 tal i skolan och Lisa 20, ska då Kalle sitta kvar eller Lisa gå hem tidigare?"

Då ska fröken hitta lämpliga uppgifter, både för Kalle och för Lisa.  

• Anonym (fia)
    Anonym skrev 2012-11-06 21:02:02 följande:

Stämmer bra. Är själv rektor.
    Hej du skriver att du är rekot,r får jag "hoppa på dig" och fråga lite? vad tänker du at tjag ska säga till läraren, vilka frågor bör jag ställa? jag vill veta vilka brister hon kan se, jag vill veta vad hon som pedagog gjort för att komam vidare. och jag vill att det tas flera steg före hon skickar ut ida till en annan liten grupp (stämplande för ida och det känns soma tt hon bara själv vill slippa min flicka??)
    Och jag vill definitivt bli uppdaterad i god tid, när det finns något min flicka behöver öva på? inte kan man mena att det är "inom rimlig tid" när det gått så här långt??
    Tänker jag fel?
  • Anonym
    Friedegard skrev 2012-11-06 21:08:04 följande:
    Skulle varje sida ta nästan 2 timmar att göra?

Låter inte speciellt troligt för tvåans matte...
    Det beror på vilket barn man har.
  • Anonym (fia)
    Friedegard skrev 2012-11-06 21:08:04 följande:
    Skulle varje sida ta nästan 2 timmar att göra?

Låter inte speciellt troligt för tvåans matte...
    skrev lite om det ovan, att vi övat och övat utifrån uppgifterna på sidorna. själva att fylla i tar självklart inte så mycket tid, men nä jag överdriver tyvärr inte.
  • Anonym (fia)
    Anonym skrev 2012-11-06 21:24:55 följande:
    Det beror på vilket barn man har.
    blir nyfiken om det är andra i tråden som har barn i åk två? hur snabbt har de lärt sig klockan? ida kunde bara hel och halv timme samt kvart i och kvart över. nu ska hon kunna svara på minuten, vad klockan är. och hon ska kunna titta på klockan och se att den är tjugo över tre och svara på vad klockan är om en kvart. detta tragglar vi fortfarande trots mycket jobb förra veckan. och jag har aldrig upplevt tidigare att hon har svårare än nån annan att lära. däremot känns hon rätt stressad över matten hur mycket jag än försöker förmedla att det inte är snabbhet som avgör om man är bra i matte, utan att man förstår vad man gör.
  • cid

Min son går i åk 2. De har inte lärt sig klockan "per minut" ännu, de har inte börjat med multiplikation (vad jag vet).
    De får faktiskt inga matteläxor med sig hem. 

• Anonym (f.d. lärare)
    Anonym (fia) skrev 2012-11-06 21:28:17 följande:
    blir nyfiken om det är andra i tråden som har barn i åk två? hur snabbt har de lärt sig klockan? ida kunde bara hel och halv timme samt kvart i och kvart över. nu ska hon kunna svara på minuten, vad klockan är. och hon ska kunna titta på klockan och se att den är tjugo över tre och svara på vad klockan är om en kvart. detta tragglar vi fortfarande trots mycket jobb förra veckan. och jag har aldrig upplevt tidigare att hon har svårare än nån annan att lära. däremot känns hon rätt stressad över matten hur mycket jag än försöker förmedla att det inte är snabbhet som avgör om man är bra i matte, utan att man förstår vad man gör.
    Hon behöver ju egentligen inte kunna de sakerna förrän i slutet av trean. Det finns inga mål för varje årskurs. Det är svårt för många i tvåan att tänka vad klockan blir om en viss tid och det kan man behöva traggla in länge. 

Har du möjlighet att vara med i skolan någon dag och kolla hur undervisningsmiljön verkar?  
  • Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-11-06 21:28:17 följande:
    Jag kan berätta att min dotter var duktig i matte, men fick skäll för att hon arbetade så långsamt..:( Hon fortsatte tack vare uppmuntran hemifrån att snabbast är inte bäst och idag så har hon klarat matte D med MVG och är på väg mot en karriär inom det matematiska.
Svar på tråden Skolans ansvar??