• Anonym (fia)

Skolans ansvar??

min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
    Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.

Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
    har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)

Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.

alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!

• Svar på tråden Skolans ansvar??
  • Anonym (Lärare)

Om Ida varit min elev hade jag flaggat för problematiken tidigare. Men, mitt råd till Ts är att ta emot den hjälp som skolan erbjuder i form av specialpedagog, åp etc. Gå inte till mötet med läraren och utgå från att han/hon gjort fel, utan gå dit och tänk " nu ska vi tillsammans arbeta så att Ida får det bättre och lättare med sin inlärning".

• Anonym (fia)
    Anonym skrev 2012-11-05 21:57:05 följande:

har hon varit sjuk/ledig några dagar? på lågstadiet går det rasande fort fram i matteboken coh har man missat några dagar så ligger dom långt efter.
    hon har haft en enda sjukdag hittills.
  • Anonym (axel)

Om du bryr dig om din dotter så samarbeta med skolan. Det är ingen skam att ligga efter, det kan hända alla. Tacka ja till hjälpen.

• Anonym (fia)
    Anonym (Lärare) skrev 2012-11-05 22:01:31 följande:
    Om Ida varit min elev hade jag flaggat för problematiken tidigare. Men, mitt råd till Ts är att ta emot den hjälp som skolan erbjuder i form av specialpedagog, åp etc. Gå inte till mötet med läraren och utgå från att han/hon gjort fel, utan gå dit och tänk " nu ska vi tillsammans arbeta så att Ida får det bättre och lättare med sin inlärning".

Ja förlåt det var säkert speciallärare hon sa.
    Bra råd. jag ska samla mig och självklart ska jag göra mitt bästa för att dottern får all hjälp som erbjuds. Tack till dig och till alla som skrivit. ibland är familjeliv fantastiskt bra!
  • Opappan

Men hallå varför följer du inte upp??? Om man inte får svar på sin fråga via mail så ska man ju ringa eller besöka skolan så att man får svar på sina frågor.

• Anonym

Min spontana fråga är om det kanske kan vara så att du gör för mycket av läxorna med henne. Om du sitter bredvid henne hela tiden så kan det hända att hon inte lär sig så bra själv. Låt henne göra läxorna ensam istället - det är det som läxorna är till för!

Spontant så tror jag att du vill väl, men ger henne för mycket hjälp hemma, så att hon får luckor i sina egna kunskaper.

Sedan ska inte 12 sidor matteläxa behöva ta 20 timmar.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-05 20:40:08 följande:
    Läxor finns inte med i skollagen alltså får lärare inte lämna ut läxor och påstå att det är ett krav att barnen ska göra dem!
    Lärare FÅR lämna ut läxor. Du pratar i nattmössan. Läxor är en bra och nödvändig del av skolgången.
  • Anonym (1)
    Anonym skrev 2012-11-06 07:34:40 följande:
    Lärare FÅR lämna ut läxor. Du pratar i nattmössan. Läxor är en bra och nödvändig del av skolgången.
    Det tycker inte jag. Det är trist att mindre barn inte får gå hem och vara lediga istället för att ha med sig sitt arbete hem. Det är dessutom väldigt olika vilket stöd barnen sedan får hemma med läxan. Jag tycker att det ska vara förbjudet att ge barn läxor.

Skulle du vilja ha det så själv?
  • Anonym
    Anonym (1) skrev 2012-11-06 07:49:34 följande:
    Det tycker inte jag. Det är trist att mindre barn inte får gå hem och vara lediga istället för att ha med sig sitt arbete hem. Det är dessutom väldigt olika vilket stöd barnen sedan får hemma med läxan. Jag tycker att det ska vara förbjudet att ge barn läxor.

Skulle du vilja ha det så själv?
    Absolut - och jag har haft det så i många år under grundskola och universitetsutbildning.

Man lär sig saker i olika takt - en del är snabba, andra måste sitta och grunna på saker. Genom läxor så kan barnen lägga ner den tid som de själva behöver och plugga i den miljö som de själva trivs med, på en tidpunkt när det passar dem. Alternativet till läxor hemma är ju att man tvingas sitta kvar i skolan för att läsa istället - dvs längre skoldagar. Dessutom finns det ett stort värde i att lära sig att studera på egen hand - det är en förmåga som man behöver träna upp och som är absolut nödvändig på gymnasiet, universitetet och i arbetslivet.

Läxorna för mindre barn är heller inte särskilt tidskrävande.

Läxor är en bra pedagogisk metod och en nödvändighet att lära sig att hantera. Hur ska man klara av att plugga på universitet / högskola (eller gymnasium) om man inte får med sig en studievana från grundskolan?
  • Anonym

Men hur kan hon ha kommit så långt efter utan att läraren tagit kontakt med er tidigare? Vad har hon gjort på lektionerna? Har hon varit på lektionerna? En tjej i sonens klass, de går också i tvåan är mycket efter i skolan. Men hon gör inte det hon ska utan är i korridoren eller sitter inne hos femmorna (för att hon stör) först nu börjar de försöka reda ut problemen. Helt galet att det får gå så långt. 

Svar på tråden Skolans ansvar??