• Anonym (fia)

Skolans ansvar??

min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
    Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.

Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
    har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)

Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.

alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!

• Svar på tråden Skolans ansvar??
  • Anonym (***)
    Vilda Tiger skrev 2012-11-06 21:00:15 följande:
    Man får skicka med läxor men inte om det innebär att eleven ska tillgodose sig kunskap på egen hand. Min kollega läser till rektor och de har nyss haft genomgång av det. Läxor får alltså bara vara repetitioner av redan genomgången fakta. Nu är jag på gymnasiet och är inte helt söker på att samma gäller för grundskolan.
  • Anonym (fia)
    Anonym skrev 2012-11-06 21:41:22 följande:
    Jag kan berätta att min dotter var duktig i matte, men fick skäll för att hon arbetade så långsamt..:( Hon fortsatte tack vare uppmuntran hemifrån att snabbast är inte bäst och idag så har hon klarat matte D med MVG och är på väg mot en karriär inom det matematiska.
    tack! jag tänker att det är just det. att man FÖRSTÅR, och det handlar inte om att vara snabb. men det ÄR ett tragglande här, framför allt för att hon inte tror att hon kan. när hon glömmer av det och bara sugs med i uppgiften funkar det ofta fort.

skönt att höra att andra barn inte heller kan allt detta. det är lätt att börja fundera omd et är jag som borde drivit på lärande mer hemifrån eller om jag har en flicka som behöver sitta en stund extra varje dag eller...

ska kolla dyskalkeli (nä heter det så?) för säkerhets skull men inget jag uppfattat hittills. kan dock itne tillräckligt om det. bra tips.

jag har varit med lite mer i skolan idag. bara en stund men jag tycker det är rörigt och jag förstår ida när hon säger det är störande stämning ch höjda röster på läraren... men som sagt en stund ger ingen helhetsbild.
  • MammaHela

Vad har Ida för mattebok?

Jag känner inga tvåor (har barn i tvåan, läser till lärare och har haft VFU i en tvåa), och de har inte haft något med multiplikation eller division alls. Multiplikation har treorna precis börjat med.

Klockan gäller hel, halv och kvartarna i tvåan.

Har inte sett någon mattebok för tvåor med allt detta i, så vad heter den? 

• Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-11-06 21:24:18 följande:
    Hej du skriver att du är rekot,r får jag "hoppa på dig" och fråga lite? vad tänker du at tjag ska säga till läraren, vilka frågor bör jag ställa? jag vill veta vilka brister hon kan se, jag vill veta vad hon som pedagog gjort för att komam vidare. och jag vill att det tas flera steg före hon skickar ut ida till en annan liten grupp (stämplande för ida och det känns soma tt hon bara själv vill slippa min flicka??)
    Och jag vill definitivt bli uppdaterad i god tid, när det finns något min flicka behöver öva på? inte kan man mena att det är "inom rimlig tid" när det gått så här långt??
    Tänker jag fel?

ska se om jag kan tolka dina frågor:

du ska absolut inte fråga hur ida ligger till jämfört med sina kamrater. Det är helt ointressant. Du ska fråga hur hon ligger till i jämförelse till målen och den planering som finns. och att skicka ut till en liten grupp förstår jag inte. Barn ska inkluderas i skolarbetet (vilket man kan ha mycket synpunkter på) och jag förstår inte vad det är för grupp hon ska skickas till. Och att hon ska slippa din flicka i så fall tror jag är en tolkning du gör. 

"inom rimlig tid" tycker jag faktiskt att hon har flaggat upp detta. Om det bara gäller matten och inget annat ämne så är det faktiskt inte hela världen om ida ligger några  sidor efter. Det som däremot är oroande är om det tar henne 20 timmar att räkna  dessa sidor. Det skulle jag tycka var mer oroande än antalet sidor. Det har spekulerats i dyskalkyli men det har jag svårt att tänka mig om det är klockan som är den stora boven i dramat.    
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 21:16:08 följande:
    Att skicka med 20 timmars läxor över ett lov är inte tillåtet! Lov är lov!

återigen - var är ditt lagstöd????
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 07:58:07 följande:
    Återigen, var är ditt?Flört

Jag behöver inget då det är du som säger att det finns förbud. Fram med "bevisen" på detta - nej just ja, det finns inget.....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 08:06:30 följande:

Jag behöver inget då det är du som säger att det finns förbud. Fram med "bevisen" på detta - nej just ja, det finns inget.....
    Den obligatoriska verksamheten får omfatta högst 190 dagar per läsår och åtta timmar eller, i de två lägsta årskurserna, sex timmar per dag. Sådan verksamhet får inte förläggas till lördagar, söndagar eller andra helgdagar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 08:58:41 följande:
    Den obligatoriska verksamheten får omfatta högst 190 dagar per läsår och åtta timmar eller, i de två lägsta årskurserna, sex timmar per dag. Sådan verksamhet får inte förläggas till lördagar, söndagar eller andra helgdagar.

Skolåret omfattar 178 dagar för elever och 194 dagar för pedagogsk personal. VERKSAMETEN, dvs själva skolan, får inte förläggas på helger. Förr hade man skola på lördagar. DET STÅR INGENTING OM LÄXOR, ENBART OM KONTINERLIG VERKSAMHET!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 09:02:03 följande:

Skolåret omfattar 178 dagar för elever och 194 dagar för pedagogsk personal. VERKSAMETEN, dvs själva skolan, får inte förläggas på helger. Förr hade man skola på lördagar. DET STÅR INGENTING OM LÄXOR, ENBART OM KONTINERLIG VERKSAMHET!!

Då tolkar jag dig som att läxor inte är obligatoriska och inte ingår i verksamheten. Men läxor brukar vara kontinuerliga så självklart ingår de i begränsningen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 09:07:37 följande:
    Då tolkar jag dig som att läxor inte är obligatoriska och inte ingår i verksamheten. Men läxor brukar vara kontinuerliga så självklart ingår de i begränsningen.

Hur du tolkar får du svara för. Jag efterlyser ditt förbud mot läxor. Det finns inget sådant.

/jobbat i skolan i 19 år varav 14 som rektor 
Svar på tråden Skolans ansvar??