• Anonym (fia)

Skolans ansvar??

min dotters mattelärare, hon går i tvåan, skickade hem matteboken över lovet och sa att ida ligger 12 sidor eftr och saknar en del grundläggande matematiska kunskaper. jag som suttit med alla matteläxor hela terminen fattar ingenting. hur kan hon plötsligt ligga så mycket efter och sakna massa grundkunskap? läraren har itne sagt ett pip om detta och eftersomd e inte ger oss nån insyn annat än själva läxorna, om vad barnen ska kunna så är det svårt för mig att veta vad som är att ligga "i fas" (ja jag har efterfrågat insyn i detta tidigare!)
    Jag mailade med läraren om att dottern är ledsen och känenr sig usel på matte och att det här inte blev särskilt bra för henne att tvingas sitta varje dag hela lovet med matte. jag frågade läraren hur hon inte kan ha upptäckt tidigare att ida ligger efter? inget svar. idag svarar hon att ida ska få gå i stödmatte med specialpedagog? från att inte ha haft några som helst problem till att ligga kraftigt efter och inte ha grundläggande matematiska begrepp till stödmatte på EN vecka.

Självklart ska ida ha all hjälp och jag är beredd att följa noga och jjobba extra med idag, inga problem bar ajag får information om vad de ska kunna, för det är ju det vi inte fått fast vi efterfrågat det. Men! jag undrar vad är skolans ansvar, vad har elev och förälder för rättigheter här? har jag fel som menar att skolan inte får låta det gå så långt före de informerar förälder och upprättar en plan?
    har jag fel som kräver insyn i vad dottern ska kunna månad för månad (eftersom de int everkar ha koll själva så vill jag nu ha mer insyn så jag kan följa det närmare och stötta upp dottern vid behov)

Och sen undrar jag, är det rimligt att lägga så mycket inlärnings och tränings ansvar på föräldrarna? själva arbetet för min del är helt ok men det blir så mycket tid dottern får lägga på skolarbete när vi är hemma, är det rimligt med 20 timmar matte på en veckas lov när man är åtta år??? jag tycker inte det.

alla råd och tankar är bra, jag behöver hitta vägar att tala med skolan så vi reder det på ett bra sätt!

• Svar på tråden Skolans ansvar??
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-06 10:15:07 följande:
    du får ha din åsikt så har jag min.
    Nog får du ha en åsikt men barnets fröken har gjort fel för skolan får inte tvinga på barn läxor.

• Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-11-06 10:16:10 följande:
    Nog får du ha en åsikt men barnets fröken har gjort fel för skolan får inte tvinga på barn läxor.

vi pratar inte läxor i TS fall, men jo, det får de.
    visa lagtexten där det står att de inte får det.
  • Åsa
    Anonym (***) skrev 2012-11-06 10:03:26 följande:
    var står det att man inte får det å andra sidan?
    du vet, det är ganska mycket i verksamheten som inte står explicit...

nej, i det här fallet borde skolan kallat till möte för att diskutera "Idas" svårigheter istället för att låta det gå så långt.

Det är ganska många år som läxor inte nämns i skollagen. Den forskning som finns visar för övrigt inte på något entydigt positivt resultat av läxor (de som har mest nytta av dem är de som redan kan). 

JAG kan inte riktigt se varför skolan i första hand skulle kalla till möte(!?) med föräldrar för att diskutera att man inte lyckats bibringa barnet de kunskaper som hör till nivån.  Mer relevant borde vara att tillföra resurser på barnets arbetsplats.

TS verkar iofs höra till de föräldrar som tycker det är läxor är en bra arbetsmetod och att hon ska hjälpa till med dem - vad hon reagerar på är andra saker - men faktum är ju att det finns föräldrar som saknar kapacitet att hjälpa barnen med läxor, oavsett sin inställning till dem. 
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-06 10:17:30 följande:
    vi pratar inte läxor i TS fall, men jo, det får de.
    visa lagtexten där det står att de inte får det.
    Skärp dig! Ts skriver att fröken skickat med 20 timmars läxor över lovet!!!

Haha, varför skulle det stå i en lagtext? Du skämtar hoppas jag.

Du kan väl läsa på om vad som ska ingå? www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/2.5006%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2698
  • Anonym (axel)
    Anonym skrev 2012-11-06 10:34:40 följande:
    Skärp dig! Ts skriver att fröken skickat med 20 timmars läxor över lovet!!!

Haha, varför skulle det stå i en lagtext? Du skämtar hoppas jag.

Du kan väl läsa på om vad som ska ingå? www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/2....

Är det bättre att barnet sitter kvar i skolan 20 timmar efter lovet, eller när menar du att dessa tal ska räknas?

Om Kalle hinner 10 tal i skolan och Lisa 20, ska då Kalle sitta kvar eller Lisa gå hem tidigare?
  • hymafr

Det verkar helt ofattbart att hon på denna korta tid sedan höstterminen startade skulle lyckats hamna 12 sidor efter!
    Alltså mer än en hel sida i veckan!
    Varför har hon inte fått hem läxa över varje helg istället? Det hade ju inte alls varit lika betungande med en sida i veckan och dessutom kanske flickan skulle förstått lite bättre konsekvensen av att inte hinna med i skolan och att man då får ta igen det hemma. Dvs om hon sysslar med annat på mattelektionerna så skärper hon till sig, men om hon inte hänger med så skulle ni förstått mycket tidigare att hon behövt extra stöd.

• elmadumle

Läxor ska inte skickas med över helg eller lov i låg och mellanstadiet, det säger lärarna här ialla fall. jag tycker det är konstigt att läraren inte hört av sig tidigare om ts barn har problem med matten. De brukar ju kalla till samtal och skriva ett åtgärdsprogram med elev och föräldrar i såna lägen.
    Vad gäller läxor kan man tycka olika, jag tycker det är bra med läxor, sonen har tre varje vecka: matte, svenska diktamen och engelska. Det behövs för att få lite studierutin när man ska vidare upp till högstadiet, där är det mycket självdiciplin som gäller.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 09:17:49 följande:
    En vuxen ja, men inte ett barn på åtta år. Sonen går också i tvåan och de gör oftast en till två sidor per dag. Max, för de arbetar mycket på lösblad också. Vissa veckor har de endast arbetat tre sidor i boken men har då gjort andra uppgifter. 
    min dotter räknade ut 5 matteböcker på en termin så nog sjutton kan ungar räkna både 5 och 10 sidor på en lektion. Och alla använder inte lösblad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 09:36:52 följande:
    De FÅR INTE kräva att skolarbete ska göras hemma! De kan be om det men de har inget stöd i skollagen för att elever ska arbeta med skolarbete utanför skoltid.

Nej, du skriver att de inte FÅR och du ahr inget lagstöd i det. Om man inte får krävs det att det finns någon regel/lag som säger detta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 10:00:48 följande:
    Precis, lärarna saknar stöd i lagen på att de får använda sig av läxor för att klara av att se till att eleverna uppnår målen.

I detta fall handlar det inte om lite repetition utan om 20 timmars mattepluggande på höstlovet! Förkastligt helt enkelt. Läraren borde skämmas.

Men det finns ingen lag som säger att dom inte får!!!!! Att man som förälder och elev har synpunkter att man inte ska ha läxor är en annan sak. Du säger att man itne får, men kan inte lämna ut lagtext som stöd för detta. Hur seriös framstår du?
Svar på tråden Skolans ansvar??