• Noro

Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?

Vad väljer ni och varför?

• Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
  • Rabarbapuppa
    Topps skrev 2012-12-12 16:10:45 följande:
    Att den drar mer på sommaren kan ha att göra med att det sitter bredare däck på. 
    Jag har åkt med 245/35-20 och då drog bilen 0,75
    testade med 205/55-16 (sommar) fick ner den till 0,5 och med 195/65-15 vinterhjul (dubbfria)
    så var jag nere på 0,45 med en v70 2,4D. Samtliga var alufälgar och på sommaren.

En liten fråga bara... på en bil avsedd för 16'' hjul (Volvo V70) åker du alltså 20'' hjul? Verkar inte så vettigt ur komfortsynpunkt kanske? (och om du frågar mig lär ju skönhetsintrycket få sig en rejäl törn också..)

/puppa

• Fia 28
    LoLs pappa skrev 2012-12-12 23:20:09 följande:
    En liten fråga så i religionstider där bromssträckor diskuteras.
    Vilket bromsar bäst, med eller utan ABS ..... 
    Det e första vintern med ABS för min del och har inte behövt bromsa särskilt hårt ännu. Är det endast vintertid som man har fördel av ABS?
  • Som snö

ABS? Bra grejer! Eller?
    Lyser en lampa på instrumentbrädan på V40in som det står ABS på. Det betyder att den är inkopplad och funkar som den ska va?

• Fia 28
    Som snö skrev 2012-12-13 11:00:00 följande:
    ABS? Bra grejer! Eller?
    Lyser en lampa på instrumentbrädan på V40in som det står ABS på. Det betyder att den är inkopplad och funkar som den ska va?
    Lampan ska väl bara lysa en liten stund när du startar bilen och sen slocka. Lyser alltså ABS lampan konstant?
  • Fia 28
    Som snö skrev 2012-12-13 11:08:13 följande:
    Fia: Ja?
    Antingen är det något fel på ABS:en eller så är det fel på givaren. Den ska inte lysa konstant.
  • Rabarbapuppa
    Fia 28 skrev 2012-12-13 10:40:35 följande:
    Det e första vintern med ABS för min del och har inte behövt bromsa särskilt hårt ännu. Är det endast vintertid som man har fördel av ABS?
    Du har naturligtvis fördel av ABS året runt. Om du panikbromsar på en torr sommarväg i en bil som inte har ABS, så låser naturligtvis hjulen och du sladdar, och bromsstrckan riskerar bli längre än om du hade haft ABS där hjulen tillåts rulla och friktionen mot underlaget blir optimalt under inbromsning.
    Men det här vet du ju om du har körkort?

• Fia 28
    Rabarbapuppa skrev 2012-12-13 11:16:27 följande:
    Du har naturligtvis fördel av ABS året runt. Om du panikbromsar på en torr sommarväg i en bil som inte har ABS, så låser naturligtvis hjulen och du sladdar, och bromsstrckan riskerar bli längre än om du hade haft ABS där hjulen tillåts rulla och friktionen mot underlaget blir optimalt under inbromsning.
    Men det här vet du ju om du har körkort?

Jo för jag minns ju exakt alla detaljer jag läste för 12 år sedan då inte ens alla bilar hade abs...
    Jag har aldrig behövt panikbromsa och svänga samtidigt, så har inget att jämföra med.

• Rabarbapuppa
    Fia 28 skrev 2012-12-13 11:20:53 följande:
    Jo för jag minns ju exakt alla detaljer jag läste för 12 år sedan då inte ens alla bilar hade abs...
    Jag har aldrig behövt panikbromsa och svänga samtidigt, så har inget att jämföra med.

Ford började redan 1985 med serietillverkad ABS av den typen vi har än idag, BMW hade det på samtliga sina modeller fr.o.m 1986.

Den bil jag körde upp i - för 24 år sedan - var en Citroën, som hade ABS. Det minns jag, märkligt nog.

Tyckte bara det var lite fascinerande att du minsann hade koll på hur ABS'ens kontrollampa (helt korrekt) skall slockna efter en kort stund, och att du dessutom hade koll på (också helt korrekt) att det kan vara en givare som gett upp och därmed orsakar lysande varningslampa, men däremot INTE har koll på att ABS är en fördel året runt, oberoende väglag eftersom låsta bromsar (och därmed hasande däck mot underlaget) alltid är förknippad med dålig friktion (när man behöver den som mest).

/Puppa

Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?