• Noro

Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?

Vad väljer ni och varför?

• Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
  • Anton Chigurh
    L i n n skrev 2012-12-06 22:23:13 följande:
    Vad tänkte du på med saltets vara eller ej?
    Att det är dåligt för miljön?

www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvaga...-/

Tänk då på hur du river upp asfalten med dina dubb och hur det påverkar oss!

www.supermiljobloggen.se/2012/04/ny-studie-du...
    All el du förbrukar, L i n n, orsakar någon typ av utsläpp, alla varor du använder orsakar någon typ av utsläpp på ett eller annat sätt, men inte fan avstår Julskinkan för det. Är du vegetarian tror jag du fattar innebörden. Oavsett !!!
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • cajsasmamma

Vi som bor landet här i Östergötland säger dubbat.

Facebook är verkligheten, facebook är världen, allt annat är fritidssysslor
  • LoLs pappa
    L i n n skrev 2012-12-06 22:18:49 följande:
    Jo, men gillar " riktiga vintervägar"?
    Det kan man ju inte bestämma över.
    Men visst. Riktiga vintervägar för mig är snövägar, och där vinner odubbat

Visa mig tester där dubbat vunnit så visar jag fler där odubbat vunnit
    Körde 100 mil vinterväg i tisdags, dom första 6 milen på grusväg som såg ut som fin vinterväg.
    Men under pudersnölagret var det blankis....
    Kör ca 3-4000 mil/år.
    Oftast 3-4 svängar till fjällen, 1-2 svängar till Jämtland på jakt
    Och skulle aldrig åka dubbfritt, men alla har ju ej samma behov.

Dom tester jag läst har dom dubbade vunnit, men jag kan ju ha läst med "dubbglasögon" .

Och som sagt, farsan hade ett par dubbfria Nokian, jag samma däck, men dubbade, tillverkade samma år, diffade ngn vecka i tillverkning.
    Dom såg med blotta ögat likadana ut
    Dom var lika slitna, satt på en A6 quattro av samma årsmodell.
    Den ena bilen var knappt körbar på vinterväg.....

Kan ha berott på olika lagring av däcken ifs, men jag trodde ej det skulle diffa så mkt.

Detta är ju ngt år sedan men ej så länge sen.

Så ledsen, jag kommer åka dubbat i framtiden med, och 4-hjulsdrivet

• cajsasmamma
    L i n n skrev 2012-11-30 07:36:30 följande:
    Dubbfritt.
    Har aldrig kört på annat.

Bilen har dessutom antispinn- och antisladdsystem.
    Haha exakt samma sa tanten vi grävde upp ur diktet i morse  
    "Bilen är ju bara en månad gammal så däcken är med nya och den har  antispinn- och antisladdsystem, så jag förstår inte riktigt vad som hände"
    Facebook är verkligheten, facebook är världen, allt annat är fritidssysslor
  • Anton Chigurh
    Som snö skrev 2012-12-06 22:24:26 följande:
    103 cm in i sidan på mig???
    Såååå bred är jag inte. Då är du igenom för länge sedan!
    .....med allt vad det innebär.
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • L i n n

cajsasmamma:

Skillnaden är väl att jag har vett nog att inte förlita mig på dom hjälpsystemen som bilen har.
    Det är ändå jag som förare som måste göra uppfattningen om väglaget och köra därefter, och inte förlita mig på systemet.
    Men det är sjyssta att ha. Häver avsevärt fler sladdar än bilar utan antispinn och antisladd!

• LoLs pappa

Tänker mest på att saltet förstör annars perfekta fina vintervägar där man vet vad man har för grepp, och kör därefter.
    Har man vinterväg förstör ej dubbarna asfalten.

En Dalmas sa förra året att det var fördjävligt när sportlovet närmade sig.
    För då sandade man och grejade massor för att Stockholmarna med dubbfritt ej skall köra i diket.
    Folk som kan köra bil och har riktiga däck behöver ej detta......

Dessutom så förstör det ju bilarna med salt.
    Och vad för miljöpåverkan har en biltillverkning...
    Kolla på Gotland och Norrland, bilar som var bortrostade för 20 år sedan i Sthlm har ej en rostfläck...... 

• L i n n

LoL:

Läs här, vettja!
    Speciellt andra och tredje stycket!

"Vid halkbekämpning ska den metod användas som ger bäst resultat och lägst saltförbrukning. Det är alltså inte självklart att välja det billigaste alternativet eller det alternativ som är bäst för miljön.

Det går att helt låta bli att salta vägarna på vintern. Men då måste hastigheterna sänkas drastiskt och vissa vägar tidvis stängas av, eftersom trafiken inte kan ta sig fram.

Forskning visar att ytterligare 60 personer skulle dö eller skadas svårt varje vinter, om vi inte använde tömedel på de högtrafikerade vägarna, och om vi samtidigt behöll hastighetsgränserna.

Förebyggande saltning är en mycket effektiv metod. Den innebär att små mängder saltlösning eller befuktat salt sprids på vägen alldeles innan halka uppstår.
    Halka kan förutses med hjälp av olika övervakningssystem.

Salt kan inte ersättas av sand. Sanden blåser bort efter ungefär 300 fordon och är därför bara lämplig på lågtrafikerade vägar. "

• Som snö

Linn: men det där är ju bara för att dom, dom där andra, inte kan köööööra, och har feeeel däck!

Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?