Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
Vad väljer ni och varför?
Vad väljer ni och varför?
Har förstått att du Linn verkligen förespråkar dubbfritt och saltning.
Så det får stå för dig.
Jag tänker dock ej chansa, också för att kunna göra en undanmanöver på is när ngn idiot med billiga kina däck kommer sladdandes...
Och hurvida man skulle behöva göra det ena eller andra med hastigheter osv och stänga av vägar.
Nja, tror inte på det, jo så tillvida att vissa människor tänker så kort, håller ej avstånd, bara ser till sig själva i trafiken och visar ingen hänsyn ja.
Men om man köpte riktiga däck, ej tillät öststatslångtradare med sommardäck (och gärna nyktra chaufförer) så skulle det bli annat ljud i skällan.
SALT är billigt, och man har en ganska stor övertro på det ibland.
Så stor att man skickar ut plogbilarna i 15 cm snö och saltar utan att ploga för slitstålen på plogarna är dyra....
I Norrland och på Gotland varken sandar eller saltar man, men man plogar i tid och har kannonfina vägar.
Man kör efter väglaget och olyckorna är få (ifs så är antalet bilar mindre oxå).
Precis som jag vill kunna göra en sjysst manövrering på snövägar och våta underlag, och eftersom vi faktiskt saltar i Sverige på de flesta vägar så känner jag att de där isiga vägarna är relativt få samtidigt som ni med dubb river upp dom åt oss odubbade
Och det är inte jag som hittat på det där med sänkta hastigheter osv, om länken funkar kan du läsa det på Trafikverket:
www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Sa-skoter-vi-vagar1/Vintervaghallning/Vagsalt/Om-vagsalt/
Av mina tolv år bakom ratten har jag kört sju år i Norrland och på dess vägar, odubbat såklart
och än har jag inte varit inblandad i någon olycka!
Jag bor i inre Lappland. Här saltar de inte, eftersom det inte ger någon effekt (det är aldrig så varmt att saltet löser upp snön). Inte fan är våra vägar avstängda på vintern och inte sänker de hastighetsbegränsningarna heller. Det är 100 på kostigen (E10) mellan Kiruna och övre norrlandskusten året om, trots grusning istället för saltning. Självklart kör jag dubbat, dessutom finns ingen asfalt att riva upp, den ligger ju under 20 cm packis.
Vilka vägar föredrar du då, saltade eller Norrlandsvägar?
Sen blir det ju till och från så oxå att man löser upp snön, sen sjunker det under 8 grader och då har man en fiiin isgata som heter duga.....
Och modden blir ju mkt värre när saltet ej räcker, utan snöfallet är för kraftigt, då har man en värre modd än torr fin snö....
Och om det står på trafikverkets hemsida så är ju infon ganska partisk.
Handlar ju BARA om att spara pengar....
Åkte en bra trafikerad riksväg i tisdags natt /onsdags morse, 20 cm snö, och halvmeterstora drivor på håll.
Framför låg en av Trafikverket inhyrd entreprenör med alla saftblandare på, och båda plogarna uppe, man blir så trött......
Förtroendet för den instansen är väl som för resten av Sveriges statsinrättningar....
Jag föredrar allt med Norrland
Vill gärna flytta tillbaka!
Om två veckor åker vi upp så jag kan återkoppla efter årssiftet med recension om hur mina odubbade funkat där uppe? Haha
cloudberry:
Efter en snabb Googling verkar det som att E10 skulle behöva en hastighetssänkning med tanke på alla olyckor som går att läsa om där?
Eller köra på dubbfritt?
Norrland är stort, 53% av Sverige. Och bisst saltar man inland, speciellt E4 men mindre än söderöver.
Jag bor efter Norrbottenskusten, kör runt 2000 mil årligen och på vintern med dubbade däck. Jag har provat odubbade och det var inte kul.
....visst saltar man ibland.....