Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
Vad väljer ni och varför?
Vad väljer ni och varför?
Topps: Säger du det? Vi som har grön bil får i alla fall högre förbrukning med dubb.
www.gronabilister.se/fakta-bil--miljo/grona-bilrad/skotsel-och-tillbehor/dack
Kan du hitta nån mer än du själv som tror på det motsatta? Rent generellt alltså.
Efter man har kört bil i 4 år med dubbdäck så ser man man skillnaden på bensinförbrukning, varför den tar med bränsle? för att vinterdäck rullar inte lika lätt som sommardäck!
Absolut dubbdäck eftersom jag nästan enbart kör på snö/isbelagda vägar vintertid.
Jag tror man väljer och anpassar efter vinterväglag
Jag hittar ingenstans att det står att den drar mer bränsle med dubb än utan.
Sen att den blir bullrigare lite kanske.
Lite kul att läsa att man inte sa följa biltillverkarens uppgifter om vilket lufttryck utan ha mer?? Vilket jag tycker är ren idioti. Dom har ju inte ju satt ett rekommenderat lufttryck utan anledning.
Bilen är ju testad under en lång period, undanmanöver och alla andra möjliga tester för att gör bilen så
stabil och trafiksäker som möjligt med just det rekommenderade lufttrycket. För mycket luft gör däcken hårdare och rullar lättare men man tappar grepp istället. Så varför följa tillverkarens rekomendationer?
Det är också en del av miljön du ändrar och inte alla gånger åt det bättre. Däcken slits på ett felaktigt sätt och snabbare mycket luft i. Bilens är avgassertifierad och såna saker ändras också om med felaktigt tryck även uppåt.
Det finns mer än bara rulla lätt som gör bra för miljön. Det kan bli fel åt alla håll.
Bilägare har i allmänhet för dålig koll på sina däck och åker oftast med fel typ av däck. Där är den största mijlöboven
Topps, jag har gjort tidigare en statistik jag kollade med min nuvarande bil vad den drog på sommaren och vintern den drog 0.67 och nu drar den 0.8, sen har jag haft frågat ALLA som har dubbdäck och de tycker bilen har dragit mer. Allt står inte i internet tyärr!!
Jag har frågat min flickväns föräldrar hennes morföräldrar, HELA min släkt och de säger PRECIS samma sak. Tvivlar ni på min teori och FAKTA?
En farsa som har kört väldigt mycket bil i sina 47 år i BARA dubbat varje vinter han säger att bilen tar mer bensin, tror ni att han ljuger då? nä knappast