• Noro

Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?

Vad väljer ni och varför?

• Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
  • Millan83

Vi köpte nya dubbdäck i år! Hade odubbat förra året, de följde med bilen. Vidrigt! Vår uppfart är en liten backe, inget roligt alls. 

• Element

Man väljer naturligtvis utifrån hur det ser ut där man skall köra mesta delen av tiden.

• cajsasmamma
    Snubben skrev 2012-12-12 15:34:56 följande:
    Topps, jag har gjort tidigare en statistik jag kollade med min nuvarande bil vad den drog på sommaren och vintern den drog 0.67 och nu drar den 0.8, sen har jag haft frågat ALLA som har dubbdäck och de tycker bilen har dragit mer. Allt står inte i internet tyärr!!
    Och det beror inte på tex att på vintern är det kallare? Och det behövs mer bränsle för att värma upp motorn då.
  • cajsasmamma
    Snubben skrev 2012-12-12 15:46:52 följande:
    Det beror ju också vad du har för däck, har du alufälgar isf vilken tum? " världen är lite större än din släkt" var det drygaste jag hört denna dag. Kritisera inte den fakta jag tagit fram
    Källa på din fakta?
  • Topps

Hur mycket bilen drar på vintern beror på många faktorer. 
    Temp, motorvärmare eller inte, låter du bilen stå på tomgång när du skrapar rutorna, om man borstar rent bilen från snö(vilket man kan få böter för om man inte gör) Räknas som osurrad last. 
    Snö på bilen är en stor bov i hur mycket bilen drar(vikt och luftmotstånd)  

• LoLs pappa

En liten fråga så i religionstider där bromssträckor diskuteras.
    Vilket bromsar bäst, med eller utan ABS ..... 

• vincere
    LoLs pappa skrev 2012-12-12 23:20:09 följande:
    En liten fråga så i religionstider där bromssträckor diskuteras.
    Vilket bromsar bäst, med eller utan ABS ..... 
    ABS såklart, bromssträckan blir lite längre men du behåller kontrollen på bilen = slipper hamna i diket om du skulle få sladd/kast på bilen vid tex isväg. 
  • LoLs pappa

Så är det bromssträckan BLIR längre!!
    Men du kan styra osv med ABS, i samverkan med Antisladd så har man ett effektivt hjälpmedel vid fel hastighet i förhållande till väglaget, och det är ju det allt handlar om, både vad gäller däck och resten........

Men tror (VET) att ingen av grabbarna i Svenska Rallyt kommer vinna med dubbfria 235'or och ABS

• vincere
    LoLs pappa skrev 2012-12-12 23:36:44 följande:
    Så är det bromssträckan BLIR längre!!
    Men du kan styra osv med ABS, i samverkan med Antisladd så har man ett effektivt hjälpmedel vid fel hastighet i förhållande till väglaget, och det är ju det allt handlar om, både vad gäller däck och resten........

Men tror (VET) att ingen av grabbarna i Svenska Rallyt kommer vinna med dubbfria 235'or och ABS
    Exakt ! Har hellre längre bromssträcka men samtidigt kunna styra undan, än kortare bromssträcka och fara åt helvete så fort jag börjar dra i ratten :))

Hejja ABS !

HAHA, nä, det känns som att det blir tufft.. 
Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?