• Noro

Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?

Vad väljer ni och varför?

• Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
  • Fia 28
    Snubben skrev 2012-12-12 15:42:46 följande:
    En farsa som har kört väldigt mycket bil i sina 47 år i BARA dubbat varje vinter han säger att bilen tar mer bensin, tror ni att han ljuger då? nä knappast
    Världen är lite större än din släkt!! Mina tidigare bilar har tagit mera med dubbdäck, men inte den jag har nu.
  • Snubben

Det beror ju också vad du har för däck, har du alufälgar isf vilken tum? " världen är lite större än din släkt" var det drygaste jag hört denna dag. Kritisera inte den fakta jag tagit fram

• Fia 28
    Snubben skrev 2012-12-12 15:46:52 följande:
    Det beror ju också vad du har för däck, har du alufälgar isf vilken tum? " världen är lite större än din släkt" var det drygaste jag hört denna dag. Kritisera inte den fakta jag tagit fram
    Så din "fakta" stämmer men inte min? Nej jag har inte aluminiumfälgar.
  • EnGladPingvin

Är det inte valet av dubbat eller odubbat vinterdäck vi talar om? Dvs inte sommardäck. Min erfarenhet är att dubbdäck drar mer än sommardäck, men när det kommer till friktionsdäcken (dubbfria vinterdäck) drar de i stort sett samma som dubbdäcken.

• Snubben

Eftersom plåtfälgen är tyngre än aluminumfälgen och att dubbdäcken kortar rullsträckan betydligt mer som BORDE bilen dra mer bränsle. 

• Fia 28
    Snubben skrev 2012-12-12 15:52:49 följande:
    Eftersom plåtfälgen är tyngre än aluminumfälgen och att dubbdäcken kortar rullsträckan betydligt mer som BORDE bilen dra mer bränsle. 
    Men jag har inte aluminiumfälgar på sommardäcken heller.
    EnGladPingvin skrev 2012-12-12 15:50:26 följande:
    Är det inte valet av dubbat eller odubbat vinterdäck vi talar om? Dvs inte sommardäck. Min erfarenhet är att dubbdäck drar mer än sommardäck, men när det kommer till friktionsdäcken (dubbfria vinterdäck) drar de i stort sett samma som dubbdäcken.
    Jo det är nog det frågan egentligen gäller.

• Topps

Att den drar mer på sommaren kan ha att göra med att det sitter bredare däck på. 
    Jag har åkt med 245/35-20 och då drog bilen 0,75
    testade med 205/55-16 (sommar) fick ner den till 0,5 och med 195/65-15 vinterhjul (dubbfria)
    så var jag nere på 0,45 med en v70 2,4D. Samtliga var alufälgar och på sommaren.
    Bara för att testa. 

En plåtfälg väger oftast inte mer än en alufälg. Lägg dom på vågen ska ni se att dom är bra lika i vikt.

Snubben skrev 2012-12-12 15:42:46 följande:
    En farsa som har kört väldigt mycket bil i sina 47 år i BARA dubbat varje vinter han säger att bilen tar mer bensin, tror ni att han ljuger då? nä knappast
    Nej då men han kanske kör på ett annorlunda sätt på vintern. Hade han haft dubbfritt så hade den dragit lika mycket. 

Det bästa om man vill ha ner bränsleförbrukning på vintern måste vara 20år gamla vinterdäck som är stenhårda  

• Rangers

Var tvungen att regga mig för att skriva att jag inte upplevt någon större skillnad i förbrukning dubbat/odubbat. Jag kör BMW av nyare modeller och har också kört dubbfritt tre säsonger med mina egna bilar (även provat en Astra med både dubb och friktionsdäck under längre tid). Min nuvarande X3 visar ingen större skillnad, ligger inom färddatorns noggrannhet fast jag brukar räkna ut förbrukningen för hand också när jag tankar. Däremot så drar de bilar jag testat ca 0,1 l/mil mer med takbox pga. det ökade luftmotståndet.

Jag kör med lättmetallfälgar och identisk dimension 235/55-17 på både vinter- och sommarhjul. Man borde egentligen kanske se en viss lägre förbrukning då många kör på smalare däck vintertid. Det som bör göra största skillnaden är väl underlaget och hur bra däcktillverkaren lyckats med att få ner rullmotståndet. Är det mycket modd och snö som ska forceras dagligen så bör skillnaden bli större vintertid. Här nere i södern där det oftast bara är regnvåt körbana så blir skillnaden liten.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=75650

Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?