• Noro

Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?

Vad väljer ni och varför?

• Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
  • SweetNilam

Dubbat, vet aldrig vad det är för väglag på västkusten och när jag far massa mil på motorvägen vill jag vara så säker som möjligt på att kunna ta mig hem efter jobbet, vid så väl torra väglag som vid snöstorm. Och med tanke på att jag byter hjul en gång per säsong (dvs till/från vinterhjul) så kör jag dubbat. 

• W Goldberg

En liten tanke.
    Det känns/låter som om det mest är dom som bor söder om Gävle som anser att dubbfritt är bäst.
    Samtidigt så är det ju på ren is som dubbar hjälper mest.
    Rätta mig om jag har fel, men är det inte mer isiga vägar söder ut än norrut?
    Borde inte tanken hellre vara tvärtom?
    Bra vintervägar= dubbfritt (helst 50/50 dubbade och odubbade för bäst funktion)
    Isvägar= dubbat

Jag kan ha fel, men det känns logiskt för mig. 

• Snubben

Förstår inte riktigt det där med dubb, de fungerar ju inte alls på packat snö inte blank is för den delen heller då är den total värdelös..... har dubbdäck och det gör att bil drar mer, det mullrar i kupén dubbarna lossnar lätt och det är inte bra för vägen för den delen heller

• Som snö

En typisk helg. 64 dubbfria mil avverkade. Dom flesta vägtyper mellan motorväg till minsta typen av asfalterad kostig.
    Väglaget typiskt värmländskt till småländskt vinterväglag. Rätt mycket bart, lite blött, lite modd, lite snö osv...
    Har jag saknat nåt i däckväg? Nja, lite bra mönster i modden kanske, men dubb? Nej. Inte en meter saknade jag det. Och så är det oftast här nere...

• Topps
    Snubben skrev 2012-12-08 16:25:53 följande:
    Förstår inte riktigt det där med dubb, de fungerar ju inte alls på packat snö inte blank is för den delen heller då är den total värdelös..... har dubbdäck och det gör att bil drar mer, det mullrar i kupén dubbarna lossnar lätt och det är inte bra för vägen för den delen heller
    Varför drar ett dubbdäck mer?? för att det väger mer då eller? Skulle nog vara ett dubbfritt som drar mer 
    pga att det är ett friktionsdäck. Låter mer kan jag hålla med om men inte resten. 
  • Som snö

Topps: Varför? På riktigt? Du pratar bränsle va?
    Ja du, ökat rullmotstånd kan ju vara en anledning till att dubbat, rent generellt, drar mer bränsle.

• hymafr

Jag har dubbar.
    Jag bor så att jag ofta måste stå och vänta i en backe på hemvägen. Eftersom det är plogat så blir det lätt is på vägbanan.

På vägen till jobbet får man stå och vänta i en liten, liten backe innan man kan svänga ut på en större väg. Det är ALLTID is i den lilla backen och jag vet inte hur många gånger bilister har problem att få igång sina bilar där, medan jag aldrig har några problem alls.  Misstänker att de andra inte har dubbar.

Kan tillägga att jag bor nån timme drygt söder om Stockholm.    

• EnGladPingvin

Vi bor i Stockholmstrakten och har två bilar, varav den ena med dubb och den andra utan. Som det är just nu undviker jag helst bilen utan dubbdäck. Däcken är av bra kvalitet och det är bara andra säsongen vi använder dem, men den har inte alls samma fäste som den andra bilen med dubbarna har. Här är det packad, isig snö med moddsträngar för närvarande och lär vara så ett bra tag till. Sen tycker vi det är bra att ha dubbar då vi varje vinter åker upp till fjällen och där vill jag inte köra dubbfritt.

• Topps

Ett dubbfritt däck har högre rullmotstånd än ett dubbat för att dom har en mjukare gummiblandning
    än ett med dubb vilket medför en högre bränsleförbrukning. Så att däck med dubb drar mer njae tror inte
    riktigt på din teori.
    Folk har allmänt dålig koll på däck. 

Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?