• Noro

Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?

Vad väljer ni och varför?

• Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
  • Som snö

Berry: Det där med att dubbdäck skulle vara överlägset på nånting annat än is, där dom är, ja, överlägsna, låter som rent hittepå.
    Kan du visa nåt test som bekräftar att dubbat är bättre än odubbat på packad snö? Modd?
    Eller är det nåt som du bara "vet"?

• Som snö

Berry: kontrolläste ditt inlägg. Jag hade fel! Du skrev först om snö. Sen ändrade du dig till "packis". Och har ni bara det ska ni givetvis bara ha dubbdäck!

Så jag vänder mig väl till tex LoL istället. Var är tester som visar hur överlägsna dubbarna är, förutom på is?

• vincere

Bor också i inre lappland, och jag håller definitivt med cloudberry. Jag hade dubbfria på min bil som jag köpte från kusten, och dom byttes inom en vecka av till dubbade vinterdäck. Skulle aldrig i livet byta tillbaka, kör cirka 4000 mil/år och visst tar det emot i början av vintern då vägarna bitvis är bara men under vinterväglag är det bäst med dubb här uppe. 

Som det är nu består vägarna mer av is än snö, med ett tunt lager sand på, så jag skulle som sagt inte känna mig trygg att köra dubbfritt. Rent vansinne.. tror man ångrar sig den dagen man står på bromsen när det tr ex står ett par älgar runt vägkröken.. 

• Som snö

Vincere: Ja. Fy fanken vad jag skulle ångra mig här nere i söder, där vägarna oftast är bara, om jag hade dubb som förlängde bromssträckan massa meter!!

• vincere
    Som snö skrev 2012-12-07 09:05:59 följande:
    Vincere: Ja. Fy fanken vad jag skulle ångra mig här nere i söder, där vägarna oftast är bara, om jag hade dubb som förlängde bromssträckan massa meter!!
    Absolut! På bara vägar är dubb ingen hit..
  • cajsasmamma
    När det gäller bilar utan antisladdsystem (ESP) – ungefär halva bilparken – minskar dubbdäcken risken för dödlig olycka med 42 procent, jämfört med odubbade vinterdäck. Om det är halt ute och bilen saknar ESP är det direkt olämpligt att köra på odubbade vinterdäck. Om alla som i dag kör på dubbade vinterdäck skulle byta till dubbfria däck väntas antalet omkomna i trafiken öka med 15 personer per år. Källa: www.motormannen.se/om_oss/Vi_tycker/aktuella-fragor/myndigheters-dubbdackanvandning.html

Vi kan säga såhär

Dubbfritt är bra ur miljösynpunkt
    Dubbat är bra för trafiksäkerheten

Vad man väljer att prioritera är upp till var och en!

Sen kan man tex sätta lite press på däcktillverkarna att dom ska satsa på att tillverka dubbdäck som även är bättre mot miljön och alla blir nöjda och glada!

Facebook är verkligheten, facebook är världen, allt annat är fritidssysslor
  • vincere
    cajsasmamma skrev 2012-12-07 11:39:48 följande:
    När det gäller bilar utan antisladdsystem (ESP) – ungefär halva bilparken – minskar dubbdäcken risken för dödlig olycka med 42 procent, jämfört med odubbade vinterdäck. Om det är halt ute och bilen saknar ESP är det direkt olämpligt att köra på odubbade vinterdäck. Om alla som i dag kör på dubbade vinterdäck skulle byta till dubbfria däck väntas antalet omkomna i trafiken öka med 15 personer per år. Källa: www.motormannen.se/om_oss/Vi_tycker/ aktuella-fragor/myndigheters-dubbdackanvandning.ht ml

Vi kan säga såhär

Dubbfritt är bra ur miljösynpunkt
    Dubbat är bra för trafiksäkerheten

Vad man väljer att prioritera är upp till var och en!

Sen kan man tex sätta lite press på däcktillverkarna att dom ska satsa på att tillverka dubbdäck som även är bättre mot miljön och alla blir nöjda och glada!

• L i n n

Japp, som sagt, handlar det om REN IS så håller jag absolut med om att dubbat är det bästa. Inget snack om saken!

Men det är sååå beroende på vart i landet man bor, hur vägarna och dess underhållning ser ut.
    Jag förstår om vissa vill ha dubbat, det är helt upp till var och en.

Här nere är det nästintill bara vägar (idag var det torrt på vissa ställen till och med när jag körde hem) på de flesta ställen, och är det inte det så är det snövägar där odubbat får bra grepp.

Från Bäst-i-tests tester för vinterdäck 2012:

"Dubbade eller dubbfria vinterdäck?
    Som vanligt när det gäller vinterdäck, är första beslutet om du ska ha dubbar eller dubbfritt på de handflat-stora ytor som ska hålla dig kvar på vägen i vinterkylan.

Vinterdäck utan dubb har svårt att nå samma goda testresultat som de däck som är beskaffade med dubbar. I alla fall på ren is. Men utvecklingen går snabbt framåt och de närmar sig nu på allvar de dubbade däcken.

Om det går, är det bäst att välja ett par bra dubbfria däck. Det är bättre för både din plånbok och miljön. Det är alltså främst på is som dubbarna är bättre, nästan ett måste."

• cajsasmamma
    L i n n skrev 2012-12-07 12:30:49 följande:
    Japp, som sagt, handlar det om REN IS så håller jag absolut med om att dubbat är det bästa. Inget snack om saken!

Men det är sååå beroende på vart i landet man bor, hur vägarna och dess underhållning ser ut.
    Jag förstår om vissa vill ha dubbat, det är helt upp till var och en.

Här nere är det nästintill bara vägar (idag var det torrt på vissa ställen till och med när jag körde hem) på de flesta ställen, och är det inte det så är det snövägar där odubbat får bra grepp.

Från Bäst-i-tests tester för vinterdäck 2012:

"Dubbade eller dubbfria vinterdäck?
    Som vanligt när det gäller vinterdäck, är första beslutet om du ska ha dubbar eller dubbfritt på de handflat-stora ytor som ska hålla dig kvar på vägen i vinterkylan.

Vinterdäck utan dubb har svårt att nå samma goda testresultat som de däck som är beskaffade med dubbar. I alla fall på ren is. Men utvecklingen går snabbt framåt och de närmar sig nu på allvar de dubbade däcken.

Om det går, är det bäst att välja ett par bra dubbfria däck. Det är bättre för både din plånbok och miljön. Det är alltså främst på is som dubbarna är bättre, nästan ett måste."
    Bra däck sk aman har oavsett!
    Men ur trafiksäkerhet i det stora hela så är dubbdäck bättre vid vinterväglag. 
    Facebook är verkligheten, facebook är världen, allt annat är fritidssysslor
  • L i n n

cajsasmamma:

Ja, jag har inte sagt nåt annat?
    Dåliga däck håller nog alla med om att man inte ska ha!

Jag har väldigt bra, odubbade, däck!

Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?