• Noro

Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?

Vad väljer ni och varför?

• Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
  • hannis

Dubbdäck såklart. Bor på landet med extremt dålig väghållning vintertid så dubb är ett absolut måste. Testade ett år med dubbfria däck men då kom jag inte hem ibland. Nu har jag helt nya dubbdäck och det är så skönt!

• Som snö

Dubbfritt. Som satt på när jag tog över bilen i våras. Skulle behövas bytas, mot nåt med mönster, men det känns som vintern snart är över, så det kanske är lika bra att satsa på sommardäck i vår. Om det dyker upp nåt billigt på blocket...

• mmeline

Jag har dubbfria eftersom de kom med bilen när jag köpte den. Har haft dem i några år utan problem, men när det blir dags att kassera dem kommer jag nog att skaffa dubbat.
    Har däremot ett bra märke och ett däck som klarat sig bra i testerna.

• Noro
    W Goldberg skrev 2012-11-30 08:13:20 följande:
    Beroende på var du bor (hur vägarna ser ut) och hur många andra som kör med dubb så behöver det inte vara fel med dubbfritt.
    Kör många andra med dubbdäck så ruggar dom vägbanan lite, och dubbfritt är då inte så tokigt.
    Personligen kör jag dubbat men har testat dubbfritt ett par år, och på riktig vinterväg var dom helt okej. Det är nog glansisen dom inte är fullt så bra på.
    Kör du med dina dubbfria däck, men kör med insidan av huvudet, så som man ändå alltid ska göra. 
    Skönt att höra!
    Och jag kör klokt, inte mesigt

• L i n n

När jag köpte de nya vinterdäcken i år frågade jag däckhandlaren vad folk kör på nu för tiden (jag hade redan köpt och bestämt mig för dubbfritt) så sa han att det är 50/50.
    Även när jag frågade om han tyckte det hade betydelse vart i landet man bodde.

Han rekommenderade mig dock dubbfritt då de nya däcken med dubb har så små dubbar från och med i år att de bara håller ett par säsonger!
    Han visade mig dem också och jo, mycket riktigt, de var verkligen jättesmåa (korta).

Nu bor jag i den delen av landet där dubbfritt nog är bäst.
    Men jag förstår ju att det såklart varierar.

Har dock bott i Norrland i 23 år och även där funkade dubbfritt bra

• Noro
    L i n n skrev 2012-11-30 19:48:48 följande:
    När jag köpte de nya vinterdäcken i år frågade jag däckhandlaren vad folk kör på nu för tiden (jag hade redan köpt och bestämt mig för dubbfritt) så sa han att det är 50/50.
    Även när jag frågade om han tyckte det hade betydelse vart i landet man bodde.

Han rekommenderade mig dock dubbfritt då de nya däcken med dubb har så små dubbar från och med i år att de bara håller ett par säsonger!
    Han visade mig dem också och jo, mycket riktigt, de var verkligen jättesmåa (korta).

Nu bor jag i den delen av landet där dubbfritt nog är bäst.
    Men jag förstår ju att det såklart varierar.

Har dock bott i Norrland i 23 år och även där funkade dubbfritt bra
    Jamen detta kändes också bra att läsa.
    Blir mer och mer övertygad om att jag valt rätt ändå
  • Topps

Dubbat såklart. Hade en en hyrbil med dubbfritt på (nokian hakka r) som ska va det bästa dubbfria däcket.
    Och efter dom två veckorna med dom däcken så kommer jag aldrig köra dubbfritt. Hade nog hellre haft sommardäck på bilen.
    Bilen i sig var en volvo v70 DRIVe och den har alla anti du kan ha på en bil plus abs och det spelade ingen roll.
    När det ska stannas så är det dubbade alternativet bäst.
    Och skulle det dubbfria bara ha 1m längre bromssträcka så skulle jag ändå välja dubbat för 1m är 1m för långt
    när det gäller att stanna.

• minaz

Kör man en mindre bil så tror jag absolut att man kan köra med dubbfritt men med större bil så kör med dubbar....

Mitt råd beroende på bilens vikt, och var man kör mestadels.

Kör man mycket i stadstrafik och kortare mortor vägar så går det säkerligen bra med dubbfritt, för övrigt skulle jag säga DUBBDÄCK.     

Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?