• Noro

Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?

Vad väljer ni och varför?

• Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?
  • Fia 28
    Rabarbapuppa skrev 2012-12-13 11:38:48 följande:
    Ford började redan 1985 med serietillverkad ABS av den typen vi har än idag, BMW hade det på samtliga sina modeller fr.o.m 1986.

Den bil jag körde upp i - för 24 år sedan - var en Citroën, som hade ABS. Det minns jag, märkligt nog.

Tyckte bara det var lite fascinerande att du minsann hade koll på hur ABS'ens kontrollampa (helt korrekt) skall slockna efter en kort stund, och att du dessutom hade koll på (också helt korrekt) att det kan vara en givare som gett upp och därmed orsakar lysande varningslampa, men däremot INTE har koll på att ABS är en fördel året runt, oberoende väglag eftersom låsta bromsar (och därmed hasande däck mot underlaget) alltid är förknippad med dålig friktion (när man behöver den som mest).

/Puppa

På min bilmodell är det standard sedan 2006 =). Inte så konstigt egentligen, jag kan använda bilen och har koll på lampor och knappar för det kan jag läsa mej till i manualen, men vet absolut inget om det som sitter under motorhuven eller däckdimensioner och sånt. Har kört med bil utan abs i 11,5 av mina 12 år med körkort så därför är jag inte heller insatt.
  • Rabarbapuppa
    Fia 28 skrev 2012-12-13 12:23:40 följande:
    På min bilmodell är det standard sedan 2006 =). Inte så konstigt egentligen, jag kan använda bilen och har koll på lampor och knappar för det kan jag läsa mej till i manualen, men vet absolut inget om det som sitter under motorhuven eller däckdimensioner och sånt. Har kört med bil utan abs i 11,5 av mina 12 år med körkort så därför är jag inte heller insatt.
    Vilken bilmodell kör du?

Jag hade en Opel Astra 96'a förut, den hade inte ABS.
    Och jag har en Golf GTI 87'a, den har faktiskt ABS. (det var tillval 87' och tror det kom standard typ 88')

/P

• Fia 28
    Rabarbapuppa skrev 2012-12-13 12:43:41 följande:
    Vilken bilmodell kör du?

Jag hade en Opel Astra 96'a förut, den hade inte ABS.
    Och jag har en Golf GTI 87'a, den har faktiskt ABS. (det var tillval 87' och tror det kom standard typ 88')

/P

Jag har en Opel Astra 2006.
  • Rabarbapuppa
    Fia 28 skrev 2012-12-13 13:43:47 följande:
    Jag har en Opel Astra 2006.
    Men... är du säker på att den inte har ABS?!
    Opel Astra H som modellen heter, kom igång 2004 och ESP fanns som tillval 2004-2005, och från 2006 fick den ESP som standard, och har den ESP så har den ABS.

/P.

• Fia 28
    Rabarbapuppa skrev 2012-12-13 14:26:10 följande:
    Men... är du säker på att den inte har ABS?!
    Opel Astra H som modellen heter, kom igång 2004 och ESP fanns som tillval 2004-2005, och från 2006 fick den ESP som standard, och har den ESP så har den ABS.

/P.

Jo min nuvarande bil har ABS och ESP, men har bara haft den några månader och inte hunnit panikbromsa och testa ABS:en ännu.
  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2012-12-13 09:49:48 följande:
    En liten fråga bara... på en bil avsedd för 16'' hjul (Volvo V70) åker du alltså 20'' hjul? Verkar inte så vettigt ur komfortsynpunkt kanske? (och om du frågar mig lär ju skönhetsintrycket få sig en rejäl törn också..)

/puppa

Jag åkte 20" i 3v det var bullrigt och stötigt. 18" är lagom. Nu åker jag helst på mina 16" plåtfälgar men har 17" alu
    för att va snygg  
  • Rabarbapuppa
    Topps skrev 2012-12-13 21:30:28 följande:
    Jag åkte 20" i 3v det var bullrigt och stötigt. 18" är lagom. Nu åker jag helst på mina 16" plåtfälgar men har 17" alu
    för att va snygg  
    Låter mer vettigt.

/P 
  • Rabarbapuppa
    Fia 28 skrev 2012-12-13 14:46:07 följande:
    Jo min nuvarande bil har ABS och ESP, men har bara haft den några månader och inte hunnit panikbromsa och testa ABS:en ännu.
    Aha ok, det förklarar saken.

/P 
  • Glasögonormen

Hade odubbade vinterdäck på bilen när den köptes. Körde med dom och så snöade det rejält under en dag. När jag väl hade kommit hem (efter att ha polerat alla backar blanka och fina) så bytte jag till dubbdäck direkt. ALDRIG dubbfritt igen, ALDRIG.

Har en Renault clio -97, den har inga finesser som ABS och ESP osv. Känns jävla gött att med lätthet köra förbi alla fyrhjulsdrivna monsteråk med dubbfria däck som står stilla och inte kommer upp för backarna här.. He he he :)  Clio är bästa vinterbilen, 'nuff said!

Att vara för sig själv och att vara ensam är två olika saker
  • videofotografen

Bor man på norra Öland som jag gör så är det enbart bästa dubbdäck som gäller. Ibland skulle tom snökedjor vara bra att ha.

• vad ska man heta

Vi kör dubbfritt, det bästa vi haft. Bor i Dalarna. Har även vare upp i Norrland med dubbfritt och det funkade fint det med. Tycker dom är bättre än dubb. Läste dock i ett test nånstans att det inte är någon skillnad.

Svar på tråden Dubbfria vinterdäck eller Dubbdäck?