• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-11 12:30:02 följande:
    Men vilken tur att din kompis accepterar att bli kallad idiot? Hen skulle ju kunna bli jättearg på dig annars när du säger det!?

Och jag tycker INTE att du ska säga "här kommer idioterna" när en särskoleklass går förbi.

Jag skulle ALDRIG, NEVER, NADA säga något så hemskt!! Jämställer du verkligen det med att råka beställa en "negerboll" på fiket? Hur "tänker" du människa?

Vaddå "råka beställa en negerboll"? Är ordet "neger" inte lika hemskt som ordet "idiot"? 

• Ellaria
    Anonym skrev 2012-12-11 12:05:59 följande:

Fast nu var det ju inte så....Kanske bäst att hänga med och läsa senaste nytt för du är lite efter.

Vem skäms för att vara brun? Inte jag iallafall.

KKK döljer ansiktet, hur ser stjärngossar ut som KKK? Töntig jämförelse, du kunde lika gärna sagt spöken.

Och när var det INTE okej att vara brun?

Jösses, bara för att man inte vill bli kallad för N ordet så är man PK och "känslig", haha. Får jag kalla dig för Hora? För det var nämligen det vi kallade kvinnor förr i tiden. Har du ett utomäktenskapligt barn? Får jag kalla "hen" horunge? Har du barn med DS? Får jag kalla "hen" för Mongo?! För det har vi aaaalltid sagt.

Du verkar inte förstå att det handlar om att respektera sina medmänniskor.

Hur respekterar jag inte mina medmänniskor om jag klär ut mig till en pepparkaka? Om man utesluter pepparkakor ur ett luciatåg lär man barnen att det är fel att vara brun. En pepparkaka har INGENTING med hudfärg att göra. Hade den hetat negerkaka hade situationen självklart varit annorlunda.
    You know nothing, Jon Snow
  • Anonym
    Ellaria skrev 2012-12-11 12:37:47 följande:
    Hur respekterar jag inte mina medmänniskor om jag klär ut mig till en pepparkaka? Om man utesluter pepparkakor ur ett luciatåg lär man barnen att det är fel att vara brun. En pepparkaka har INGENTING med hudfärg att göra. Hade den hetat negerkaka hade situationen självklart varit annorlunda.

Du verkar inte ens kunna läsa....

Ingen har sagt det du anklagar dem för.

• oOOo  oOOo
    Delia skrev 2012-12-11 12:35:49 följande:
    Haha aww, tänkte du länge innan du skrev? Gick det bra?
    Det går bra ja, jag är smart som en neger.
  • Anonym

Det handlade INTE om hudfärg eller etnicitet!

Pepparkakssången var inte med på listan över julsånger och därför tyckte de att det var onödigt att ha pepparkaksgubbar i tåget!

Fan att folk inte kan läsa och förstå det som skrivs! Så tröttsamt!

• Delia
    Är det någon här inne som tycker att pepparkakor är rasistiska?
  • Delia

Jag kallar även mina kompisar med ogifta föräldrar för horungar. Kom igen liksom, dom ÄR ju det.

• Anonym
    Delia skrev 2012-12-11 12:42:56 följande:
    Jag kallar även mina kompisar med ogifta föräldrar för horungar. Kom igen liksom, dom ÄR ju det.
    Japp! Och vi har ju alltid sagt så! Måste folk vara så progressiva!? Det var bättre förr.
  • Ellaria
    Anonym skrev 2012-12-11 12:40:50 följande:

Det handlade INTE om hudfärg eller etnicitet!

Pepparkakssången var inte med på listan över julsånger och därför tyckte de att det var onödigt att ha pepparkaksgubbar i tåget!

Fan att folk inte kan läsa och förstå det som skrivs! Så tröttsamt!

Jag har inte läst hela tråden, nej. Med den informationen jag fick var det för att det kunde uppfattas som "stötande" som pepparkaksgubbarna inte var med i luciatåget. Det var det jag visste. Att pepparkakslåten inte var med låter som en efterkonstruktion, men okej.
    You know nothing, Jon Snow
  • Anonym
    Ellaria skrev 2012-12-11 12:44:54 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, nej. Med den informationen jag fick var det för att det kunde uppfattas som "stötande" som pepparkaksgubbarna inte var med i luciatåget. Det var det jag visste. Att pepparkakslåten inte var med låter som en efterkonstruktion, men okej.

Suck.

Ingenting duger för Er om det inte passar er agenda.

Säger man en sak är man PK och sen när det visar sig att sådana som Du hade fel så är det helt plötsligt en "efterkonstruktion".

Ni vill ju att det ska vara som ni tycker och tänker, Ni ville att det skulle handla om hudfärg så ni kan dra fram offerkoftan och nu är ni förbannade över att det visade sig vara ett stort fett misstag från na och en mamma som ville skapa drama där det inte fanns någon.

Det visar bara på hur falska och genomskinliga ni är.

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!