• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Moonis
    Delia skrev 2012-12-10 08:35:26 följande:
    Sluta skriv era korkade argument för att få säga neger och erkänn istället att ni skiter i vad andra tycker, är obildade och beter er som barn och därför vill fortsätta använda ordet.
  • Anonym
    Delia skrev 2012-12-10 08:53:27 följande:
    Jag vet inte ens hur jag ska bemöta det ni skriver eftersom nivån är så sjukt låg. Det finns ingen debatt som lockar fram så korkade människor och argument som den om neger och negerboll.

Nej "Delia" där har du fullkomligt rätt! Välkommen in i diskussionen.
  • CMM

Kom igen, kan ingen köra den där briljanta repliken om att man visst borde få säga negerboll eftersom man ju får säga vitlök utan att någon tar illa upp?

• Moonis

Är inte det värdens lättaste sak för just dig att säga något annat om en bakelse när man vet att folk tar illa upp?
    Varför är just din rätt att kalla denna bakelse av större betydelse när du vet att neger kränker många? För dig har ordet ingen större betydelse och det är okej men respektera att ordet får andra människor att må dåligt och är det verkligen värt det då?

Jag har själv argumenterat för ordet negerboll men ändrat mig. För när jag tänkte på det så mår inte jag dåligt av att ändra namnet och varför inte göra det då när andra tar illa upp.

Att sen dra in var ordet neger kommer från är ju lite roligt för varför kallar vi inte bollen för negroboll eller nigerboll (latin) då om vi absolut vill att den ska kallas svart boll
    I dag skulle vi aldrig döpa ett bakverk för negerboll för vi har mer kunskap än så och vet att detta ordet gör andra ledsna och varför skulle man vilja göra andra ledsna. 

• CMM

Jag har verkligen ingen åsikt. Har aldrig använt ordet negerboll själv (vi kallade det alltid chokladboll). Som synes av mitt inlägg ovan tycker jag vissa av pro-negerboll-människornas argument är synnerligen fåniga. Samtidigt sympatiserar jag inte heller med den i mitt tycke överdrivna politiska korrekthet som råder i det här landet. Kan tycka att om folk vill säga negerboll så kan de väl få göra det, har svårt att se att ordet ska vara så oerhört laddat som vissa vill ha det till. Men visst, det känns å andra sidan rätt osmidigt att t.ex. beställa en sådan av en mörkhyad expedit på konditoriet...

Jag är uppenbarligen kluven. 

• Flash Gordon
    Tashie skrev 2012-12-10 08:48:03 följande:
    Underbart.
    Man röstar bort pepparkakslåten ett år, en mor får flipp och gör tio hönor av en fjäder. Och nu har vi en ny deluxe-version av Råttan i Pizzan som gör den enklaste gråsosse till forfuturereferenceonly light.
    Tack Jennie, bra jobbat! 

Så skolan skiter i det blå skåpet och förbjuder pepparkaksgubbarna (tre st ska det vara) i lucia-tåget för att "någon kan ta ila vid sig" och det är MAMMAN som är boven i dramat?!

Ja, det gäller ju att peka ut galenskp där anser den.  
  • Marie Juana och Herr Oin
    Moonis skrev 2012-12-10 09:17:49 följande:
    Är inte det värdens lättaste sak för just dig att säga något annat om en bakelse när man vet att folk tar illa upp?
    Hur var det nu, var det inte ett gigantiskt missförstånd?

Att man var helt hysterisk om man kunde få för sig att någon ens kunde ta illa upp pga ett brunt bakverk?

Eller att man var helt hysterisk pga att man ens kunde tro att någon annan trodde att någon annan kunde ta illa upp pga att mörkt bakverk?

Är det helt plötsligt rimligt igen att man kan tappa koncepten pga ett mörkt bakverk? 
  • Delia

Flash Gordon: Det var ju mamman som tog för givet att han inte fick vara pepparkaksgubbe för att folk skulle bli kränkta. Sen visade det sig att allt var ett missförstånd.

• Moonis
    CMM skrev 2012-12-10 09:22:20 följande:
    Jag har verkligen ingen åsikt. Har aldrig använt ordet negerboll själv (vi kallade det alltid chokladboll). Som synes av mitt inlägg ovan tycker jag vissa av pro-negerboll-människornas argument är synnerligen fåniga. Samtidigt sympatiserar jag inte heller med den i mitt tycke överdrivna politiska korrekthet som råder i det här landet. Kan tycka att om folk vill säga negerboll så kan de väl få göra det, har svårt att se att ordet ska vara så oerhört laddat som vissa vill ha det till. Men visst, det känns å andra sidan rätt osmidigt att t.ex. beställa en sådan av en mörkhyad expedit på konditoriet...

Jag är uppenbarligen kluven. 
    Att ta bort tex. nogger som glassnamn tycker jag också är att gå för långt. Samma med pepparkaka och pepparkaksgubbe. Läste att den kallas pepparkaka för att man hade peppar i tidigare.
    Så någonstans måste man ju dra gränsen men tycker samtidigt att denna händelse används i fel syfte och det är att öka missnöjet med utländska.
    Tyvärr verkar dom som galer högst om detta även vara dom som gnäller om invandrare. Det brukar heta "jag är inte rasist men..". 
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!