• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Delia

KatjaKaj: Exakt så illa är det tyvärr, det är bara att ta sig en titt på facebook och kommentarerna under bilder som den som postades ovan och se. Det är rätt många som är exakt så som jag beskriver.

• Delia

CMM: Dom är ju uppenbarligen rädda för att folk ska ta illa upp. Jag har ingen aning om varför, jag är inte så själva.

Vad är det mer som förbjuds? Jag har inga personliga erfarenheter av varken förbjudna nationalsånger eller pepparkakor.

• Moonis
    Anonym skrev 2012-12-13 13:20:46 följande:

Nja nu hänger jag inte med riktigt. Du fär gärna kalla mig empatilös idiot men jag fattar inte hur du menar att DU  inte tar illa upp av att kalla mig det?

Och vad "negerbollen" (suck) anbelangar så är det ju en liten godsak som funnits massor med år och de som har kallat den "negerboll" i hela sitt liv och kanske skulle riskera att säga fel på fiket av gammal vana är ju äldre människor och snart ser naturen till att alla som någonsin sagt "negerboll" är stoft och aska! Då blir allt frid och fröjd

Och då kanske invandrare från Finland börjar ifrågasätta varför det finns en urttåkig, smaklös liten torr kaka som heter "Finsk pinne".! .
    Om du läser ditt inlägg igen som jag svarade på så förstår du kanske. Bara för man själv inte skulle ta åt sig så finns det dom som gör det. Förstår du?

Att folk råkar säga fel är en sak men när någon bestämt hävdar sin rätt att säga nergerboll bara för att, då blir det något annat.

Sen är det där med finsk pinne en ganska lam jämförelse. Sen när har finsk blivit ett skällsord Lika laddat som att säga svensk pinne, lika med noll med andra ord. Sen tycker jag finska pinnar är goda så prata för dig själv. 
  • CMM
    Delia skrev 2012-12-13 14:20:50 följande:
    CMM: Dom är ju uppenbarligen rädda för att folk ska ta illa upp. Jag har ingen aning om varför, jag är inte så själva.

Vad är det mer som förbjuds? Jag har inga personliga erfarenheter av varken förbjudna nationalsånger eller pepparkakor.
    För några år sedan ville ett "Centrum mot Rasism" förbjuda glassen Nogger Black för att de påstod att det var en förvanskning av Nigger, vilket givetvis inte stämmer. Och senast häromdagen såg jag en debatt på SVT där det diskuterades en skitstorm som dragit upp om en barnbok där (den tecknade) huvudpersonen råkade vara svart och ha flätor. Denna var tydligen också en "kränkning mot mörkhyade". Givetvis var personen som satt i studion och "förde deras talan" en etniskt svensk man med vänstersympatier...

Det finns säkert gott om ytterligare exempel. 
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • CMM

Barnboken heter tydligen "Lilla Hjärtat" av Stina Wirsén. Debatten går att följa bl.a. här.

Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Runa

Ska man inte sjunga pepparkakesången har pepparkaksgubbar inte i tåget att göra. Det tycker jag var en logisk slutsats. Änglarna är inte med om man inte sjunger om änglar, sockerbagaren är inte med om man inte sjunger om sockerbagaren osv. Och pepparkakesången är varken så kul och fantastisk att den känns som ett måste eller speciellt mycket "lucia". Tydligen har ju barnen själva fått välja sånger här och det förvånar mig inte att inte pepparkakssången kom med, den brukar inte hänga med i luciatåg utom i förskola. Är man tio år kan jag tycka att man passerat stadiet när alla absolut måste få välja själva vad de vill klä ut sig till, förälderns uppgift bör vara att hjälpa barnet att acceptera att det inte alltid blir som man vill, inte att curla det. Jag ser ingen skillnad mellan pepparkaksgubbar och andra "juliga" utklädnader och ett luciatåg är inte längre ett luciatåg om det består av barn utklädda till julskinka, julgranskulor, renar och snögubbar. Det låter mer som någon sorts maskeradtåg i jultema. Kort och gott tycker jag det är dumt att hävda att det kan vara stötande med pepparkaksgubbar men rätt att bestämma att de inte har i tåget att göra.

• Litet My

Cmm: nu var det väl en enskild individ som tyckte Nogger black var rasistisk, blev mycket väsen för i stort sett inget

• Skepparen
    Litet My skrev 2012-12-13 16:36:47 följande:
    Cmm: nu var det väl en enskild individ som tyckte Nogger black var rasistisk, blev mycket väsen för i stort sett inget
    Eh, det var väl "Centrum mot rasism" som var de mest drivande den gången. Inte en enskild individ således.
  • Delia

CMM: Fast så var det ju inte riktigt. Har du sett boken? Hon är ju ritad som black face, jag förstår absolut om man inte tycker det hör hemma i en barnbok.

Och noggerincidenten handlade väl typ också om en person? Jag har aldrig träffat någon som håller med.

• Delia

Och oavsett om nu hela organisationen stod bakom så är det rätt få människor. Eller?

• Delia

CMM: Föresten såg jag debatten och jag tyckte nog inte an såg ut som en typisk etnisk svensk, snarare halvafrikan :)

• Anonym
    Moonis skrev 2012-12-13 14:45:45 följande:
    Om du läser ditt inlägg igen som jag svarade på så förstår du kanske. Bara för man själv inte skulle ta åt sig så finns det dom som gör det. Förstår du?

Att folk råkar säga fel är en sak men när någon bestämt hävdar sin rätt att säga nergerboll bara för att, då blir det något annat.

Sen är det där med finsk pinne en ganska lam jämförelse. Sen när har finsk blivit ett skällsord Lika laddat som att säga svensk pinne, lika med noll med andra ord. Sen tycker jag finska pinnar är goda så prata för dig själv. 

Vad blir det om någon tycker sig ha rätt att säga negerboll? Apartheid?
  • Moonis
    Anonym skrev 2012-12-13 19:26:38 följande:

Vad blir det om någon tycker sig ha rätt att säga negerboll? Apartheid?
    Och då kommer vi tillbaka till mina tidigare frågor.

Varför ska dennas rätt att få säga negerboll vara viktigare än en annan människas mående av samma ord/namn? Är man verkligen så egoistisk och empatilös att man skiter i att en annan människa mår dåligt av ens ordval? Så länge man har rätten att uttrycka sig som man vill så kvittar allt annat, eller?

Man kan verkligen inte vara alla människor till lags men när det handlar om ett ord man vet så pass många kan må dåligt av då är det faktiskt ingen stor uppoffring i mina ögon. Ett litet meningslöst ord för dig kan ha en stor negativ innebörd för en annan och varför vill man medvetet göra andra ledsna?

• MotoMoto

Har ni hört det senaste? Nu ska de klippa bort en mörk docka och ett par figurer till för att de kan ses som kränkande från Kalle Ankas Jul... Detta rasism-snack går ju sååå mkt till överdrift!!! Spyr på det!

• Delia

Just det Disney har valt att klippa bort rasistiska nidbilder av svarta, märkligt beteende.

• MotoMoto

Det var visst ngn blondin och ngn docka som påminner om jude oxå.. Och jaa! Jag tycker det är riktigt märkligt beteende!

• Anonym
    Moonis skrev 2012-12-13 20:29:25 följande:
    Och då kommer vi tillbaka till mina tidigare frågor.

Varför ska dennas rätt att få säga negerboll vara viktigare än en annan människas mående av samma ord/namn? Är man verkligen så egoistisk och empatilös att man skiter i att en annan människa mår dåligt av ens ordval? Så länge man har rätten att uttrycka sig som man vill så kvittar allt annat, eller?

Man kan verkligen inte vara alla människor till lags men när det handlar om ett ord man vet så pass många kan må dåligt av då är det faktiskt ingen stor uppoffring i mina ögon. Ett litet meningslöst ord för dig kan ha en stor negativ innebörd för en annan och varför vill man medvetet göra andra ledsna?

Å herregud. Jag ska knyta ett snöre runt stortån som påminner mig om att INTE ge mig in i "negerbollsträsket" igen.
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!