• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Lindir

Det finns religiösa människor som anser att pepparkaksgubbar och tomtar inte hör hemma i luciatåget, speciellt inte om spektaklet ska ske i kyrkorummet. Om man inte vill stöta sig med dessa människor vill man kanske plocka bort pepparkaksgubbarna. Ibland handlar det inte om rasism, bara om religion.

Rude and not ginger
  • Anonym

Ja, det är nästan skrattretande! Men samtidigt skrämmande, att man ska ge sig på den stackars pepparkaksgubbarna också!

• Anonym
    Flash Gordon skrev 2012-12-10 10:42:15 följande:

Ska mamman anklagas för att var den felande parten så måste de som hävdar detta kunna vederlägga följande meningar i Expressens artikel i TS:

"-Tioåringens mamma, Jenny Simic, kunde inte tro sina öron och ringde upp läraren.
    – Då hade de tagit bort pepparkaksgubben, eftersom det kan finnas någon som kan bli stött. "

Och följande på Sveriges Radio:

" – Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny Simic.   

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Vare sig läraren/lärarinnan eller rektorn har, mig vetrerligt, uttalat sig om saken. Iställte har en skoladministratör i kommunhuset tagit emot media-stormen.    

Ja men precis! Den som har ALL anledning att bli kränkt så är det den mamman som får skulden! Ingen hade väl kunnat räkna med en mediastorm men eftersom det tjatats om "negerbollen" i decennier så känner många "nä nu jä**ar! Och så blir man nedringd från arga medborgare och går ut med en dementi på en söndag!! Söndag?  Brukar alltid vara svårt att nå folk en sådan dag men här var det bråttom.
  • VickyHurtig

Det går till sån överdrift att det inte är sant! Man kan knappt göra nåt längre utan att nån tar illa upp! Man får knappt ha mån svensk tradition kvar, för då är man rasist... Med risk för att låta gammal... Det var bättre förr! När hag gick i gymnasiet var det en mörkhyad tjej som var pepparkaksgubbe, hon tyckte det var perfekt då hon redan var "brun" som hon uttryckte det. Hon gjorde dn egen version av låten o sjöng "jag kommer, jag kommer från pepparkakeland...." Men, ja! Jag är tydligen världens rasist, för jag säger negerboll, lyssnade på när ungarna sjöng "den blomstertid nu kommer" på skolavslutningen o jag hade en midsommarstång i trädgården, som barnen sedan fick leta efter påskögg i tidigare. (Trädgården alltså, inte stången)

• Anonym
    VickyHurtig skrev 2012-12-11 08:08:37 följande:
    Det går till sån överdrift att det inte är sant! Man kan knappt göra nåt längre utan att nån tar illa upp! Man får knappt ha mån svensk tradition kvar, för då är man rasist... Med risk för att låta gammal... Det var bättre förr! När hag gick i gymnasiet var det en mörkhyad tjej som var pepparkaksgubbe, hon tyckte det var perfekt då hon redan var "brun" som hon uttryckte det. Hon gjorde dn egen version av låten o sjöng "jag kommer, jag kommer från pepparkakeland...." Men, ja! Jag är tydligen världens rasist, för jag säger negerboll, lyssnade på när ungarna sjöng "den blomstertid nu kommer" på skolavslutningen o jag hade en midsommarstång i trädgården, som barnen sedan fick leta efter påskögg i tidigare. (Trädgården alltså, inte stången)
    Jag var också med "förr" INNAN allt blev så känsligt. Vi blev inte kränkta på den tiden för det var inte lönt man borstade av sig och gick vidare.  Förr hade folk humor och självdistans och det är ju tydligt i ditt exempel om "pepparkakstjejen"? Jag tycker det är mer nedsättande mot de färgade att man förutsätter att de inte kan tåla om en person råkar säga "negerboll" så de hör! Men för att slippa 150 inlägg angående den lilla kakan så ...NEJ man BEHÖVER inte säga "negerboll", men är man lite äldre så kan man råka försäga sig då vi alltid så länge jag kan minnas i min barndom kallade den så. Och som sagt jag tror att även färgade kan ha humor och självdistans? Eller blir de stötta av att se pepparkaksgubbar i luciatåg. Kanske någon färgad här på FL som kan svara?
  • Delia

VickyHurtig: Hur passar offerkoftan?

Anonym: Det är ingen i den här tråden som har tyckt att pepparkaksgubbar är stötande.

Hur gamla är ni egentligen? Mina föräldrar är födda på 50-talet och dom skulle ALDRIG säga varken neger eller negerboll. Men det kanske handlar om något annat än ålder, typ bildning och intelligens ;)

• VickyHurtig
    Delia skrev 2012-12-11 09:12:17 följande:
    VickyHurtig: Hur passar offerkoftan? Anonym: Det är ingen i den här tråden som har tyckt att pepparkaksgubbar är stötande. Hur gamla är ni egentligen? Mina föräldrar är födda på 50-talet och dom skulle ALDRIG säga varken neger eller negerboll. Men det kanske handlar om något annat än ålder, typ bildning och intelligens ;)

, offerkoftan? Förresten... Borde jag bli kränkt av att du kallar oss för obildade o ointelligenta, haha? För övrigt är ordet negerboll bara ett ord på en liten boll, varken mer el mindre. Jag läser inte in nåt annat i det, har alltid kallat det så, o kommer förmodligen alltid att göra det. Även min man som ursprungligen är från Chile. Så även min kompis från SriLanka. Jag MÅSTE inte kalla den det av princip, det bara blir automatiskt.
  • Ellaria

Orkar inte läsa hela tråden, undrar bara om det är nån som reagerat på ironin i att genom viljan att vara så PK och antirasistisk som möjligt blivit mer rasist än någon annan?

"Vi tar bort pepparkaksgubbarna för de är bruna"

=

"Det är fel att vara brun. Bruna får inte vara med. Man ska skämmas om man är brun."

Tusen gånger mer rasism att ta bort pepparkaksgubbarna än att låta dem var kvar.

You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria

Tycker också att det är sjukt spännande att det inte är okej att vara brun men det är helt okej att klä ut ungarna till nån sorts Ku Kux Klan-wannabes.

You know nothing, Jon Snow
  • Anonym
    Delia skrev 2012-12-10 11:05:48 följande:
    Ja för det låter ju inte alls troligt att dom bestämde låtar till luciatåget, valde bort peppakakslåten och att det därför kändes onödigt med pepparkaksgubbar i tåget. Det låter verkligen som en påhittad efterkonstruktion.

Eller inte.
    Delia skrev 2012-12-10 21:01:28 följande:
    Emmi27: Den här tråden är väl beviset på att människor gillar att missförstå och gärna vill påpeka att andra är alldeles för lättkränkta när det egentligen är dom själva som blir kränkta lättast av alla.

Negerbollssägarna vill liksom hitta kränkta människor (gärna av annan hudfärg) så att dom kan slå på stora trumman och svära över PK-Sverige.

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!