• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Jojile

Men om mamma ringer till läraren och är upprörd över att hennes son berättar att pepparkakor är förbjudet nu, bör inte läraren berätta då direkt att barnen själva är dom som röstat bort låten?

Jag VET att man ska vara källkritisk men jag vägrar tro på att det sitter en mamma i Laxå som vägrar acceptera en fullgod förklaring utan ringer till en tidning och ljuger ihop en historia.

Å andra sidan kunde man räkna ut med lilltån att svenskarna skulle gå i taket och skylla detta på invandrarna så hon har kanske en dold agenda?

• Moonis
    Marie Juana och Herr Oin skrev 2012-12-10 09:25:32 följande:
    Hur var det nu, var det inte ett gigantiskt missförstånd?

Att man var helt hysterisk om man kunde få för sig att någon ens kunde ta illa upp pga ett brunt bakverk?

Eller att man var helt hysterisk pga att man ens kunde tro att någon annan trodde att någon annan kunde ta illa upp pga att mörkt bakverk?

Är det helt plötsligt rimligt igen att man kan tappa koncepten pga ett mörkt bakverk? 
    Håll dig till det jag pratar om istället. Det va ordet negerboll som diskuterades och det va det ordet jag yttrade åsikter om.

Att man springer till pressen direkt utan att prata med rektor eller liknande först då är man smått hysterisk så försök inte vrida mina ord till något annat. 
  • Flash Gordon
    Bollhav skrev 2012-12-09 16:11:26 följande:
    Flytta 20 meter och bannlysa är ju inte samma sak riktigt, eller hur?

I det fallet var det: "bannlysa" som gällde.

Bannlysa, som i "förbjuda".  

Och inte bara en bok utan allt - helt utan hänsyn tagen till vad de andra böckerna av samma författare innehöll.

Dessutom utgick order om att all övrig litteratur skulle genomsökas efter sådant som missbehagade Herr Kostnärlig Ledare. 
  • Anonym
    CMM skrev 2012-12-10 09:22:20 följande:
    Jag har verkligen ingen åsikt. Har aldrig använt ordet negerboll själv (vi kallade det alltid chokladboll). Som synes av mitt inlägg ovan tycker jag vissa av pro-negerboll-människornas argument är synnerligen fåniga. Samtidigt sympatiserar jag inte heller med den i mitt tycke överdrivna politiska korrekthet som råder i det här landet. Kan tycka att om folk vill säga negerboll så kan de väl få göra det, har svårt att se att ordet ska vara så oerhört laddat som vissa vill ha det till. Men visst, det känns å andra sidan rätt osmidigt att t.ex. beställa en sådan av en mörkhyad expedit på konditoriet...

Jag är uppenbarligen kluven. 

Ja i den allmänna debatten kring invandring och ev problem kring det (om det nu mot förmodan skulle finnas några problem?) känns ju "negerbollen" glödhet. Och vad kan man tänka..................antalet fikande som råkat säga negerboll och tillika till en mörk expedit torde vara max två/år! Eller en (1)
  • Flash Gordon
    Delia skrev 2012-12-10 09:31:13 följande:
    Flash Gordon: Det var ju mamman som tog för givet att han inte fick vara pepparkaksgubbe för att folk skulle bli kränkta. Sen visade det sig att allt var ett missförstånd.

Mamman fick det förklarat för sig via telefon att det var för att någon kunde bli kränkt. Det står att läsa i alla artiklar om saken.

Med mindre än att du hävdar att hon ljuger så har skolans representant faktiskt sagt det rakt ut.

Att sedan skolledningen i kommunen backar på en sådan sak när det uppmärksammas är det 1,0 i odds på.  
  • Anonym

Men hur kan någon bli stött över en kaka? Får inte kako längre vara bruna? Brunt är ju fint! Pepparkaksgubben är söt och ja bara en kaka! Samma debatt blev det med nogger glassen och 88 an! Löjliga människor!

• cloudberry79
    Flash Gordon skrev 2012-12-10 09:49:03 följande:

Mamman fick det förklarat för sig via telefon att det var för att någon kunde bli kränkt. Det står att läsa i alla artiklar om saken.

Med mindre än att du hävdar att hon ljuger så har skolans representant faktiskt sagt det rakt ut.

Att sedan skolledningen i kommunen backar på en sådan sak när det uppmärksammas är det 1,0 i odds på.  
    Det är ju ren hörsägen. Alltså, det kan ju vara ett rent missförstånd, sånt händer hela tiden när man pratar med föräldrar i telefon.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • giftfri

Å herregud, ännu en neger-tråd, jag trodde negertramset var ett avklarat kapitel, men tydligen så fylls det på med nya negertramsare hela tiden..
    Väx upp å ängna er åt nåt vettigare när det gäller att motverka rasism, än nåt så futtigt som några ord, ni begriper väl att ni inte kan tas på allvar.., eller? 

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Flash Gordon
    cloudberry79 skrev 2012-12-10 10:08:57 följande:
    Det är ju ren hörsägen. Alltså, det kan ju vara ett rent missförstånd, sånt händer hela tiden när man pratar med föräldrar i telefon.

Så det är på nivån "Det kan ju vara mamman som missförstått" som hela resonmenaget om henne som en hysterika bygger? En gissning helt enkelt.

Känns lite vekt va, när alla artiklar om saken innehåller en hyfsat detaljerad beskrivning av samtalet mellan mamman och läraren/lärarinnan?
  • cloudberry79
    Flash Gordon skrev 2012-12-10 10:22:25 följande:

Så det är på nivån "Det kan ju vara mamman som missförstått" som hela resonmenaget om henne som en hysterika bygger? En gissning helt enkelt.

Känns lite vekt va, när alla artiklar om saken innehåller en hyfsat detaljerad beskrivning av samtalet mellan mamman och läraren/lärarinnan?
    Nja, jag tycker inte den är så detaljerad. Jag tolkade det redan från början så att läraren menat att ingen får vara pepparkaksgubbar därför att vi tillsammans bestämt att det inte ska finnas några pepparkaksgubbar i tåget, då kan inte EN få tillstånd att vara det ändå. Ungefär som att någon unge vill vara spiderman istället för tomte. Det är väl okej på dagis, men inte om man har ett planerat julspel. Då får den som inte vill vara med sitta på åskådarplats istället. De andra barnen blir förmodligen stötta om man särbehandlar en unge och låter hen vara vad hen vill. Vilket konstigt nog verkar tolkas som att det är någon form av rasism.
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!