• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Som taget ur en parodi, särskilt delen om att inte servera pepparkakor.

Så oerhört fånigt, men jag håller med om att Luciatågen kan skippas på obligatorisk skoltid.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Tealhawk

Det är befängt att tycka att dessa saker förknippas med rasism och det är lika befängt att plocka bort dem. Alla i det här landet är så rädda för att bli kallade rasister att de letar rasism i varenda vrå och går på småsaker istället för att bekämpa den riktiga rasismen som handlar om diskriminering och våld (bl.a) pga etnisk tillhörighet.

These are not the droids you're looking for
  • Frontline

Det är sjukt att man inte ska kunna sjunga vissa låtar eller hålla på gamla traditioner nu för tiden utan att det ska bli tjafs om att det är rasistiskt..

Helvetes dessa jävla lakritstroll, negrer, svartskallar eller vad fan det nu kallas för får väl hålla sig hemma isf..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Delia

Men herregud, vem fan bryr sig om vad en skola gör?

Sluta sitt här och grina över sånger ni inte får sjunga och flaggor ni inte får vifta med.

• KatjaKaj

Ja det känns ju onekligen som att de letat efter något att störa sig på.

• Bollhav
    KatjaKaj skrev 2012-12-08 23:47:57 följande:
    Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar...
    Hur får du det till att någon tycker det är rasistiskt med pepparkakor? och pepparkaksgubbar 
  • KatjaKaj
    Delia skrev 2012-12-08 23:55:23 följande:
    Men herregud, vem fan bryr sig om vad en skola gör? Sluta sitt här och grina över sånger ni inte får sjunga och flaggor ni inte får vifta med.

Nu tycker jag som sagt att man lika bra kan skippa luciatåg under skoltid, men självklart bryr jag mig om vad som händer på skolorna ute i landet. Mina barn ska gå i skolan sen och jag tycker det är viktigt att hålla koll på vad som händer inom skolväsendet. Dessutom är detta ett diskussionsforum och jag ville väldigt gärna se vad andra ansåg om pepparkakgubbens vara eller icke vara.
  • KatjaKaj
    Bollhav skrev 2012-12-08 23:57:14 följande:
    Hur får du det till att någon tycker det är rasistiskt med pepparkakor? och pepparkaksgubbar 

Nej så här i efterhand inser jag att jag borde skrivit stötande. Det får jag väl be om ursäkt för.
  • SoStylish
    Bollhav skrev 2012-12-08 23:57:14 följande:
    Kanske?

I stället ska två barn vara tomtar, och förutom en lucia ska resten vara stjärngossar eller tärnor.
    – Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny, och fortsätter:

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!