• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Anonym
    Flash Gordon skrev 2012-12-10 10:22:25 följande:

Så det är på nivån "Det kan ju vara mamman som missförstått" som hela resonmenaget om henne som en hysterika bygger? En gissning helt enkelt.

Känns lite vekt va, när alla artiklar om saken innehåller en hyfsat detaljerad beskrivning av samtalet mellan mamman och läraren/lärarinnan?

Ja det är helt klart att läraren på denna skola som det handlar om fick hjärnsläpp och kände att hon ville göra skillnad och förändra världen. Liksom Jesus på returen ungefär. De har väl en liten brunhyad stackare i klassen som ska "skyddas" på detta rent vanvettiga sätt som tvärtom mot vad man tänkt så får detta stackars lilla barn allt fokus på sig och sin hudfärg. Stackars alla små svarta och bruna barn som råkar ut för militanta kärringar och unga kvinnor som tar sig själva på enormt stort allvar.
  • Flash Gordon
    cloudberry79 skrev 2012-12-10 10:28:52 följande:
    Nja, jag tycker inte den är så detaljerad. Jag tolkade det redan från början så att läraren menat att ingen får vara pepparkaksgubbar därför att vi tillsammans bestämt att det inte ska finnas några pepparkaksgubbar i tåget, då kan inte EN få tillstånd att vara det ändå. Ungefär som att någon unge vill vara spiderman istället för tomte. Det är väl okej på dagis, men inte om man har ett planerat julspel. Då får den som inte vill vara med sitta på åskådarplats istället. De andra barnen blir förmodligen stötta om man särbehandlar en unge och låter hen vara vad hen vill. Vilket konstigt nog verkar tolkas som att det är någon form av rasism.

Ska mamman anklagas för att var den felande parten så måste de som hävdar detta kunna vederlägga följande meningar i Expressens artikel i TS:

"-Tioåringens mamma, Jenny Simic, kunde inte tro sina öron och ringde upp läraren.
    – Då hade de tagit bort pepparkaksgubben, eftersom det kan finnas någon som kan bli stött. "

Och följande på Sveriges Radio:

" – Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny Simic.   

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=5374446

Vare sig läraren/lärarinnan eller rektorn har, mig vetrerligt, uttalat sig om saken. Iställte har en skoladministratör i kommunhuset tagit emot media-stormen.    

• Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2012-12-10 10:42:15 följande:

Ska mamman anklagas för att var den felande parten så måste de som hävdar detta kunna vederlägga följande meningar i Expressens artikel i TS:

"-Tioåringens mamma, Jenny Simic, kunde inte tro sina öron och ringde upp läraren.
    – Då hade de tagit bort pepparkaksgubben, eftersom det kan finnas någon som kan bli stött. "

Och följande på Sveriges Radio:

" – Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny Simic.   

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Vare sig läraren/lärarinnan eller rektorn har, mig vetrerligt, uttalat sig om saken. Iställte har en skoladministratör i kommunhuset tagit emot media-stormen.    

För allt i världen: I SR-artikeln uttalar sig rektorn och påstår att allt är ett missförstånd.
  • Delia

Ja för det låter ju inte alls troligt att dom bestämde låtar till luciatåget, valde bort peppakakslåten och att det därför kändes onödigt med pepparkaksgubbar i tåget. Det låter verkligen som en påhittad efterkonstruktion.

Eller inte.

• Xmag

Ja snart kan man inte ha en mortel utan att nån tycker att den är stötande...

• CMM
    Xmag skrev 2012-12-10 15:34:16 följande:
    Ja snart kan man inte ha en mortel utan att nån tycker att den är stötande...
    Vi har en göteborgare ibland oss, gott folk!
  • Emmi27

Jag förstår inte hur det kan ha uppstått ett missförstånd om den ursprungliga anledningen var att de inte skulle ha med pepparkakssången, hur kan man och vem fick det till att det skulle vara stötande för någon?

Är det viskleken, där det som sägs från början i slutändan blir något helt annat och kanske i det här fallet för att folk lagt dit sina egna små teorier?

• Delia

Emmi27: Den här tråden är väl beviset på att människor gillar att missförstå och gärna vill påpeka att andra är alldeles för lättkränkta när det egentligen är dom själva som blir kränkta lättast av alla.

Negerbollssägarna vill liksom hitta kränkta människor (gärna av annan hudfärg) så att dom kan slå på stora trumman och svära över PK-Sverige.

• Anonym

Att det överhuvudtaget ens kom på tal att pepparkaksgubben skulle vara stötande eller rasistisk är ju fruktansvärd låg nivå.

Isåfall ska inte mumintrollen få visas på TV, dom är ju vita och tjocka. Fyfan vad rasistiskt. Känn ironin.

• Anonym

Snart blir det väl förbjudet att äta pepparkakor också

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!