• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Xmag

Tycker det skulle vara otäckt om folk inte säger negerboll för att de inte törs. Man undviker väl att säga negerboll respekt för andra människor eller för att det är ett förlegat ord?

• Anonym
    Flaminia skrev 2012-12-11 14:51:42 följande:

Ordet neger brukar försvaras med att det alltid hetat så och att neger kommer från ett ord som betyder svart och därför inte kan vara nedsättande. Idiot är fullt jämförbart eftersom utvecklingsstörda tills för inte så väldigt länge sedan kallades idioter och ordets ursprungliga betydelse är lekman eller icke yrkeskunnig, dvs. inte särskilt negativt laddad.
    Fast svart får man ju inte heller säga idag. Knappt att mörkhyad får användas.
    Anonym skrev 2012-12-11 15:37:51 följande:
    Men snälla lilla "Flaminia" Vad vill Du ha sagt? Jag är 50+ och har ALDRIG hört någon säga "neger"! för att beskriva en färgad och "negerboll" törs väl inte en kotte säga!  Du borde byta umgänge och träffa folk som är vidsynta!  Då får du kanske själv nya infallsvinklar!?
    Jag är 25 och jag säger alltid neger (mörkhyad om jag hinner tänka till lite innan) och negerboll säger jag alltid. Ska man säga "färgad"? Hur såg han ut? Ja han var färgad. Hur då färgad? Men du vet, färgad? Nej, vadå grön?
  • Xmag

Är det OK om någon skulle kalla dig White Trash för att beskriva dig? (Nu gör jag inte det, utan detta är ett exempel). Hur känner du dig i sådana fall i fall din livsstil och sociala situation stämmer in på begreppet?

• Delia

Anonym 234837281 i ordningen: För vem får du inte säga svart eller mörkhyad?

• Delia

Jag känner ingen som har problem med att bli kallad svart, men jag antar att någon i ditt stora afrikanska umgänge tar illa upp?

• SteveBuscemi

Varför kallar alltid smygrassarna sina meningsmotståndare för PK när argumenten tryter? Det blir lite sandlådenivå....

• Delia

Ja, det är alltid sandlådenivå på smygrasisterna, det är lite deras grej.

• Flaminia
    Anonym skrev 2012-12-11 15:37:51 följande:
    Men snälla lilla "Flaminia" Vad vill Du ha sagt? Jag är 50+ och har ALDRIG hört någon säga "neger"! för att beskriva en färgad och "negerboll" törs väl inte en kotte säga!  Du borde byta umgänge och träffa folk som är vidsynta!  Då får du kanske själv nya infallsvinklar!?
    Jag syftar enbart på de diskussioner som förs här på FL, för i verkligheten vet jag inte heller någon som använder ordet.
    Anonym skrev 2012-12-11 17:28:12 följande:
    Fast svart får man ju inte heller säga idag. Knappt att mörkhyad får användas.

Jag är 25 och jag säger alltid neger (mörkhyad om jag hinner tänka till lite innan) och negerboll säger jag alltid. Ska man säga "färgad"? Hur såg han ut? Ja han var färgad. Hur då färgad? Men du vet, färgad? Nej, vadå grön?

.Jag har aldrig hört eller sett att någon anser att orden "svart" eller "mörkhyad" skulle vara nedsättande.
  • Delia

HäckHäxan: Vad säger bilden menar du? Det är ju ingen här inne som tycker att det är rasistiskt med pepparkaksgubbar, så vem pratar du med?

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!