• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Anonym
    Delia skrev 2012-12-11 09:12:17 följande:
    VickyHurtig: Hur passar offerkoftan?

Anonym: Det är ingen i den här tråden som har tyckt att pepparkaksgubbar är stötande.

Hur gamla är ni egentligen? Mina föräldrar är födda på 50-talet och dom skulle ALDRIG säga varken neger eller negerboll. Men det kanske handlar om något annat än ålder, typ bildning och intelligens ;)

Förstår inte riktigt hur ni småtjejer resonerar. Ni försvarar invandrare med näbbar och klor men när det kommer till "era egna" så blir ni så oförskämda och otrevliga så man bara häpnar! Träna på humanism och empati bland era egna någon gång!
  • Anonym
    VickyHurtig skrev 2012-12-11 09:40:49 följande:

, offerkoftan? Förresten... Borde jag bli kränkt av att du kallar oss för obildade o ointelligenta, haha? För övrigt är ordet negerboll bara ett ord på en liten boll, varken mer el mindre. Jag läser inte in nåt annat i det, har alltid kallat det så, o kommer förmodligen alltid att göra det. Även min man som ursprungligen är från Chile. Så även min kompis från SriLanka. Jag MÅSTE inte kalla den det av princip, det bara blir automatiskt.

Visst är det knepigt med de här småflickorna som är totalt enögda när det gäller att försvara invandrare men som utan att blinka kallar svenskar för "obildade och ointelligenta"? Tur att man inte är den lättkränkta typen
  • Anonym
    Ellaria skrev 2012-12-11 11:49:22 följande:
    Orkar inte läsa hela tråden, undrar bara om det är nån som reagerat på ironin i att genom viljan att vara så PK och antirasistisk som möjligt blivit mer rasist än någon annan?

"Vi tar bort pepparkaksgubbarna för de är bruna"

=

"Det är fel att vara brun. Bruna får inte vara med. Man ska skämmas om man är brun."

Tusen gånger mer rasism att ta bort pepparkaksgubbarna än att låta dem var kvar.

Fast nu var det ju inte så....Kanske bäst att hänga med och läsa senaste nytt för du är lite efter.

Vem skäms för att vara brun? Inte jag iallafall.

Ellaria skrev 2012-12-11 11:50:43 följande:
    Tycker också att det är sjukt spännande att det inte är okej att vara brun men det är helt okej att klä ut ungarna till nån sorts Ku Kux Klan-wannabes.

KKK döljer ansiktet, hur ser stjärngossar ut som KKK? Töntig jämförelse, du kunde lika gärna sagt spöken.

Och när var det INTE okej att vara brun?

Jösses, bara för att man inte vill bli kallad för N ordet så är man PK och "känslig", haha. Får jag kalla dig för Hora? För det var nämligen det vi kallade kvinnor förr i tiden. Har du ett utomäktenskapligt barn? Får jag kalla "hen" horunge? Har du barn med DS? Får jag kalla "hen" för Mongo?! För det har vi aaaalltid sagt.

Du verkar inte förstå att det handlar om att respektera sina medmänniskor.

• VickyHurtig
    Anonym skrev 2012-12-11 12:05:18 följande:
    Visst är det knepigt med de här småflickorna som är totalt enögda när det gäller att försvara invandrare men som utan att blinka kallar svenskar för "obildade och ointelligenta"? Tur att man inte är den lättkränkta typen

Haha, jag får väl hämta banjon o sjunga mig till tröst...
  • Delia

Själv säger jag alltid "titta här kommer idioterna" när det går förbi en särskoleklass. Jag kommer fortsätta säga så, det har liksom ALLTID hetat idioter. Jag har föresten en kompis med downs och han har inget emot att bli kallad idiot.

• Anonym
    Delia skrev 2012-12-11 12:18:34 följande:
    Själv säger jag alltid "titta här kommer idioterna" när det går förbi en särskoleklass. Jag kommer fortsätta säga så, det har liksom ALLTID hetat idioter. Jag har föresten en kompis med downs och han har inget emot att bli kallad idiot.
    Men vilken tur att din kompis accepterar att bli kallad idiot? Hen skulle ju kunna bli jättearg på dig annars när du säger det!?

Och jag tycker INTE att du ska säga "här kommer idioterna" när en särskoleklass går förbi.

Jag skulle ALDRIG, NEVER, NADA säga något så hemskt!! Jämställer du verkligen det med att råka beställa en "negerboll" på fiket? Hur "tänker" du människa?
  • oOOo  oOOo
    Delia skrev 2012-12-11 12:18:34 följande:
    Så din poäng är att neger och idiot är likvärdiga begrepp. Då förstår jag att du inte vill kalla någon neger. Men för de flesta är inte begreppen likvärdiga, negrer behöver inte vara idioter.

• Anonym
    oOOo oOOo skrev 2012-12-11 12:31:24 följande:
    Så din poäng är att neger och idiot är likvärdiga begrepp. Då förstår jag att du inte vill kalla någon neger. Men för de flesta är inte begreppen likvärdiga, negrer behöver inte vara idioter.

???
  • Anonym

• Delia

Haha aww, tänkte du länge innan du skrev? Gick det bra?
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!