• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Anonym
    diana86 skrev 2012-12-12 08:21:40 följande:
    Varför är du anonym om du står för att använda ordet negerboll?

Och du "diana86" är inte alls anonym eller?
    Och så detta med "negerbollen". Tänk så många svarta i fattiga länder som svälter och lider. Barn dör i sjukdomar som går att bota med medicin som ingen har råd med! Och så denna tröstlösa diskussion vi har här hemma om denna lilla "negerboll".......blir man trött eller blir man trött.
  • Delia

Anonym: Vilket fantastiskt argument. Med den logiken får vi nog stryka 99,8% av alla diskussioner här på FL.

• Anonym
    Delia skrev 2012-12-12 08:39:06 följande:
    Anonym: Vilket fantastiskt argument. Med den logiken får vi nog stryka 99,8% av alla diskussioner här på FL.

Nja jag vet inte om vi ska dra så stora växlar.  Jag kan i stället tänka mig att vi avdramatiserar negerbollen en aning och slutar göra den till en symbol för rasism!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-12 09:00:20 följande:

Nja jag vet inte om vi ska dra så stora växlar.  Jag kan i stället tänka mig att vi avdramatiserar negerbollen en aning och slutar göra den till en symbol för rasism!

*Suck*

Så trött på allt snack om att "avdramatisera" ordet "Neger", ja, "Neger", ordet försvinner inte bara för att du sätter "boll" efteråt och namnger en kaka det.

Varför kan vi inte avdramatisera ordet Mongo och Hora? Kan vi inte döpa en god kaka "Mongokaka" eller "Horboll"?

Självklart skulle det inte gå för både föräldrar till barn med DS och feminister skulle aldrig tillåta det.

• Xmag

Folk får säga "velociped" för mig om de vill men de kommer att uppfattas som lite konstiga och omoderna av sin omgivning. Ditt språkbruk definierar dig som person i andras ögon (ja, eller öron då). Det är givetvis inte förbjudet, och skall inte heller vara förbjudet att använda ord som "neger" men det känns väldigt omodernt och obildat speciellt om det sägs av personer under 50 år. Men det är upp till var och en hur de vill uppfattas...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-12 09:08:02 följande:

*Suck*

Så trött på allt snack om att "avdramatisera" ordet "Neger", ja, "Neger", ordet försvinner inte bara för att du sätter "boll" efteråt och namnger en kaka det.

Varför kan vi inte avdramatisera ordet Mongo och Hora? Kan vi inte döpa en god kaka "Mongokaka" eller "Horboll"?

Självklart skulle det inte gå för både föräldrar till barn med DS och feminister skulle aldrig tillåta det.

Men snälla människa! Hur gammal är du? "Mongokaka och horboll"? Om man kallar ett litet bakverk för "negerboll" behöver väl inte det betyda att man kallar svarta för negrer? Och man önskar verkligen att världens alla svarta inte hade större problem än att ett fåtal medelålders och äldre i Sverige kan råka undslippa sig ordet "negerboll".
  • CMM

Mongokaka lät nästan lite smarrigt. Lite sådär småsött saftig liksom. Kanske med kokos?

Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Delia

Anonym: Vi ska inte avdramatisera någonting, vi ska sluta använda ett ord som uppenbarligen är stötande
    för väldigt många. Precis som vi har gjort med andra ord.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-12 09:18:41 följande:

Men snälla människa! Hur gammal är du? "Mongokaka och horboll"? Om man kallar ett litet bakverk för "negerboll" behöver väl inte det betyda att man kallar svarta för negrer? Och man önskar verkligen att världens alla svarta inte hade större problem än att ett fåtal medelålders och äldre i Sverige kan råka undslippa sig ordet "negerboll".

Och du missade poängen helt.

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!