• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Delia

Törnrosa: Ingeting? Det var ett missförstånd och ingen har tidigt illa upp. Men det visste du säkert eftersom du läst tråden.

• Moonis
    Anonym skrev 2012-12-13 09:40:55 följande:

Ja folk får väl kalla bakverk för  vad tusan som helst och om någon kommer på ett nytt recept och bakar en helt ny kaka och väljer att kalla den "horboll" så inte tar jag åt mig! Jämställer du negrer med horor och utvecklingsstörda? Negrer kan vara bådadera förvisso
    Vet inte hur du lyckades få det till att jag jämställer mörkhyade med utvecklingsstöda och horor. Vi pratar om skällsord eller ord som andra kan ta illa upp av.
    Sen är det lustigt att bara för du inte tar illa upp över dessa orden så är det helt okej. Att andra kan må dåligt av orden och ta illa upp verkar du skita i. Empatin ligger verkligen inte på topp här inte.

Men bra, då kan jag kalla dig empatilös idiot för jag tar inte illa upp av att kalla dig det så därför är detta helt okej *ironi*

Hoppas du fattar poängen.
  • Anonym
    Delia skrev 2012-12-13 09:51:56 följande:
    Törnrosa: Ingeting? Det var ett missförstånd och ingen har tidigt illa upp. Men det visste du säkert eftersom du läst tråden.
    Varför är det så viktigt för dig att trumma in att det var ett missförstånd när det inte endast var det?
    Du spenderar hela dagarna med att dementera något som är sant. Det verkar smått hysteriskt.

Att det bland annat berodde på läraren vilja att vara PK. 
  • Delia

Anonym: Hur är det själv, känns det viktigt att påpeka att en lärare i hela Sverige missuppfattar varför man valt att inte ha pepparkaksgubbar? Känns det lite bättre i själen när du får kalla någon PK?

• Anonym
    Delia skrev 2012-12-13 10:12:26 följande:
    Anonym: Hur är det själv, känns det viktigt att påpeka att en lärare i hela Sverige missuppfattar varför man valt att inte ha pepparkaksgubbar? Känns det lite bättre i själen när du får kalla någon PK?
    Jag frågade först. Varför svarar du inte?
  • CMM

Om man bakar en pepparkaksgubbe som heilar, är den rasistisk då? Eller kanske t.o.m. nazistisk? Och framför allt, ska man skölja den under kallt vatten innan man äter den?

Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Delia

Anonym: Vad är det jag ska svara på? Om det känns viktigt att påpeka felaktigheter? Det säger väl sig självt ändå.

• Anonym
    Delia skrev 2012-12-13 09:02:38 följande:
    Nu tappade du bort mig igen, vad vi ska kalla dom från Niger? Nigerier vore väl lämpligt eftersom det är så det heter.
    Är inte det till förväxling likt det man kallar invånarna från grannlandet Nigeria?
  • CMM
    Anonym skrev 2012-12-13 10:22:50 följande:
    Är inte det till förväxling likt det man kallar invånarna från grannlandet Nigeria?
    Nigerier och nigerianer. Inte konstigare än att det finns både indier och indianer.
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!