• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-12 09:55:31 följande:

Och du missade poängen helt.

Poäng? Men människa du skjuter ju flera meter i från målet!
  • druttenogena

Det låter konstigt eftersom pepperkaka är brun, utan neger är svart. Vilka människor är bruna? Ingen anning.
    Kanske de, som har förbjudit pepparkakslåten, var själva rasister pga de visste ju bättre än de andra vilka färg som fanns?

Jag är inte svensk, men jag tycker att förbuda svenska traditioner i Sverige är rasism mot svenskar.

Sverige handlade aldrig med slavar och har ingen skyldighet mot någon. Det hade bara USA som har förbjudit att kalla sina svarta f.d. slavar för neger utan tillåtit att kalla de för afroamerikaner istället.

I Frankrike, t.ex. rekommenderas att kalla svarta människor NEGRO-AFRIKANER för att skilja dem från andra afrikanska människor, från maroccaner t.ex., annars i USA ingen man anning vem är maroccaner nu. Inte afrikaner? Jo. Svarta? Nej.

Enligt alla svenska lagar ordet neger, som betyder inget mer utan att bara svarta, är inte helt förbudet och skiljer inte sig på nåt sätt mott svenska ordet svarta som rekommenderas att använda.

Annars, som en ryss, ska jag vända mig till diskrimineringsombudsmannen ocskå och ska kräva att ni ska sluta använda ordet ryss som uppenbarligen är stötande för att det betyder blond (!!!!!) faktiskt!

Så där, hela Sverige är rasister: kallar ryssor för blonda, aja baja! Tyst

• druttenogena

Det finns en stat i Västafrikans inland som heter Niger (Republiken Niger)
    Vad har de för nacionalitet i sina pass? Hur skall vi kalla dem? Afro-afrikaner? Död

• Delia

Druttenogena: Du förstod jag inte riktigt. Du tycker inte att människor är bruna utan svarta? Märkligt, alla afrikaner jag känner är bruna.

• Delia

Nu tappade du bort mig igen, vad vi ska kalla dom från Niger? Nigerier vore väl lämpligt eftersom det är så det heter.

• Anonym
    Delia skrev 2012-12-13 08:59:02 följande:
    Druttenogena: Du förstod jag inte riktigt. Du tycker inte att människor är bruna utan svarta? Märkligt, alla afrikaner jag känner är bruna.

Ja alla du känner men visst fasen finns det folkslag som är kolsvarta med undantag för handflata och förvisso fotsula (men fotsulan har jag ingen säker koll på)
  • Moonis
    Anonym skrev 2012-12-12 09:18:41 följande:

Men snälla människa! Hur gammal är du? "Mongokaka och horboll"? Om man kallar ett litet bakverk för "negerboll" behöver väl inte det betyda att man kallar svarta för negrer? Och man önskar verkligen att världens alla svarta inte hade större problem än att ett fåtal medelålders och äldre i Sverige kan råka undslippa sig ordet "negerboll".
    Och bara för man kallar annat bakverk för mongokaka och horboll så betyder det inte att man kallar andra för mongo och hora Tungan ute Så vad säger du om att ge andra bakverk dessa namnen
  • Anonym
    Moonis skrev 2012-12-13 09:31:06 följande:
    Och bara för man kallar annat bakverk för mongokaka och horboll så betyder det inte att man kallar andra för mongo och hora Tungan ute Så vad säger du om att ge andra bakverk dessa namnen

Ja folk får väl kalla bakverk för  vad tusan som helst och om någon kommer på ett nytt recept och bakar en helt ny kaka och väljer att kalla den "horboll" så inte tar jag åt mig! Jämställer du negrer med horor och utvecklingsstörda? Negrer kan vara bådadera förvisso
  • Delia

Druttogena: Men nu var det inte det du skrev, du skrev "vilka
    Människor är bruna". Jag har aldrig sett någon som är kolsvart men det är säkert vanligt i ditt liv, jag ser bara bruna människor.

För övrigt så förstår jag mig inte på liknelsen med ordet ryss, tänkte du överhuvudtaget innan du skrev eller förstår du på riktigt inte skillnaden mellan orden ryss/svensk/spanjor och neger?

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!