• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • CMM
    Delia skrev 2012-12-13 10:51:24 följande:
    Jag älskar att diskutera med människor som inte ens är läskunnighet, det är så givande.
    Det är väl lite som att diskutera med människor som inte är skrivkunnighet...

*bu-dum-pum-pschhhh* 
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Anonym
    Delia skrev 2012-12-13 10:50:51 följande:
    Och då frågar jag återigen varför det är så viktigt för dig att slå på stora PK-trumman över vad en lärare gör? Lättkränkt much?
    Som sagt, jag frågade först.

Nu börjar jag även undra varför du inte kan svara på denna enkla fråga. Varför du spenderar all din tid med att trumma in en osanning som till på köpet inte ens dementerar något väsentligt? 
  • Delia

Anonym: Jag som trodde jag suttit här och diskuterat ordet neger dom senaste typ 50 sidorna. Har du bra koll på läget eller sitter du mest och tar saker ur luften?

• Anonym
    Delia skrev 2012-12-13 10:54:47 följande:
    Anonym: Jag som trodde jag suttit här och diskuterat ordet neger dom senaste typ 50 sidorna. 
    Det låter ju väldigt friskt det också. 

Hur som  har du vid flera tillfällen, första för 3 dagar sedan sedan senast idag, försökt göra gällande att det var ett missförstånd. När det finns tydliga uppgifter på motsatsen.

Iof förefaller det uppenbart att du inte vill svara på varför du beteer dig såhär vilket kanske tyder på viss brist på självinsikt hos dig. Kan det ha att göra med att det rör sig om ett rött skynke, att du inte riktigt vet varför du gör detta? 
  • Delia

Bra teknik det där att säga att någon annan lägger för mycket tid på något för ett sen sitta själv och nitiskt studera flera hundra inlägg.

Du verkar missa själva grejen här, du och jag har olika åsikter. Om jag ser det som ett uppenbart missförstånd, oavsett om det är från lärare eller mamma, så är det väl självklart att jag påpekar det, varför skulle jag inte göra det?

• Flash Gordon

Ja se där ja, här händer det saker minsann.

Då är det bara att konstatera att det var de "nationalist-rasistiska-lätt-stötta-sveridemokrat-wannabeerna" som hade rätt (igen) och de som kallade mamman för "överdriven-göra-höna-av-en-fjäder-hysterika" som hade fel.

Läraren/lärarinnan tog beslutet för att vara politiskt korrekt.

*och ja PK-ordet används i artikeln*   

Får vi nu se dessa personer som så ondgjorde sig över mamman göra avbön från dessa åsikter nu?
  • Delia

Och oavsett missförstånd eller inte så finns det inte ett enda inlägg i den här tråden där någon uppfattar pepparkaksgubbar som rasistiska, det säger en hel del om den här ickedebatten.

• Anonym
    Delia skrev 2012-12-13 11:15:00 följande:
    Bra teknik det där att säga att någon annan lägger för mycket tid på något för ett sen sitta själv och nitiskt studera flera hundra inlägg.
    Det är lätt, det finns en sökfunktion.
    Delia skrev 2012-12-13 11:15:00 följande:
    Du verkar missa själva grejen här, du och jag har olika åsikter. Om jag ser det som ett uppenbart missförstånd, oavsett om det är från lärare eller mamma, så är det väl självklart att jag påpekar det, varför skulle jag inte göra det?
    Klart du får påpeka det. Nu är dilemmat det att du uppfattar det som uppenbart när det inte är det. Hur kommer det sig? Sedan finns det en gräns när ett beteende blir smått maniskt, som ditt förnekande av att orsakerna hade en grund i viljan att vara PK. Detta finner jag intressant, hur inte bara rädslan att inte vara PK styr men även hur starkt uttryck din rädsla för att det ens finns de som drivs av att vara PK.

Varför är det så hemskt för dig att det finns de som drivs av att vara PK? Det tycker jag är intressant. Det är som det finns de som är medvetna om sin egen vilja att vara PK men är hemskt rädda att det skall synas. Vilket egentligen är uppenbart för alla trots allt.

• Delia

Anonym: Du har fel på så många punkter att man liksom inte riktigt vet vad man ska börja någonstans. Rädslan av att inte vara PK, vad mumlar du om? Tror du att jag tycker att det är någonting fel att ha åsikter som av SD-troll och negersägare anser vara politiskt korrekta? Skulle jag ha sagt att det inte finns folk som drivs av att vara vad ni kallar PK? När har jag sagt det isåfall?

Hur ska man kunna diskutera med någon som tar saker ur luften och sen framställer det som sanningen. Sen ska jag sitta och svara på dina påhittade frågor. Givande diskussion, verkligen.

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!