• Anonym (Såå trött)

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Hjälp! Hur hanterar man sambons vuxna barn när de hatar en? Träffade min sambo för 5 1/2 år sen. Han var gift men lämnade henne när vi känt varann ca 2 år. Han skilde sig och bodde hos mig 1 år. Gick sen tillbaka för att få ordning på sin relation till sina 3 söner, som var jättearga! 6 mån senare kom han tillbaka, vi köpte hus och allt verkade lösa sig. Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket. Jobbigt för mig eftersom de tar stor plats, tränger undan mig. Och han låter det ske, blir arg på mig när jag blir ledsen. De vuxna barnen är oartiga mot mig. Svarar knappt på tilltal och visar ingen vilja att skapa en relation med mig. Sambon är sur för att jag mår dåligt av att träffa hans otrevliga barn. Vill inte träffa dem mer än nödvändigt, ändå envisas han med att ta hit dem ofta. De stannar få ca 2 dygn och innebär att jag blir helt utfryst och tvingas in i sovrummet... De tar all plats. Är så besviken och förbannad på min sambo som kör över mig och gång på gång tar hit ungarna utan att ens fråga mig om det är ok! Det är ju även mitt hem!! Vi är i 50-års åldern och hans söner är 24,22 och 20. Jag har också 3 barn sedan tidigare. Vuxna de också och uppför sig som vuxna, så där finns inga problem. Vad ska jag göra? Mår så dåligt av att bli "överkörd" i mitt eget hem. Är jättestressad av detta och det påverkar mina känslor för sambon negativt att han är så okänslig för mina känslor och behov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-20 12:04
    Jag har förklarat för min sambo hur dåligt jag mår av att han tar parti för barnen mot mig. Möter ingen förståelse, tvärtom får jag kritik för att jag inte passar upp på dem! Lika bra att få det klarlagt... fick höra att han inte vill ha "någon gnällig kärring"! Så nu är förlovningen bruten, förhållandet över och jag vet inte hur jag ska orka igenom julen. Mina barn kommer på julafton och hans på juldagen. Rena mardrömmen!
    Sambons barn lär bli överförtjusta över mitt nederlag. De vann! Känns väl bra för de styvmors-hatare som kommenterat min tråd också antar jag.
    God Jul

• Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig
  • Ess
    Iam skrev 2012-12-13 17:35:32 följande:
    Jodå det har hon. 

Men det är skillnad på små barn och vuxna "barn"
    Jag och min sambo har haft den diskussionen faktiskt.
    Han älskar sina barn över allt annat och det finns inget som skulle få honom att överge dom eller göra dom illa på något sätt.
    MEN om dom i vuxen ålder skulle börja missunna honom lycka och kärlek genom att bete sig illa mot mig så hade det inte alls varit självklart att han väljer sina barn. 
    Faktum är att om dom, helt oprovocerat, även nu i ung ålder får för sig att bete sig illa mot mig så skulle det inte vara så att han tar deras sida bara för att dom är hans barn.
    Han har, efter många år av skuldbeläggande, äntligen insett att så länge han inte skadar någon annan så har han rätt att vara lycklig, och hans lycka i sig kan inte skada någon annan. Då är det deras inställning som skadar dom. 

Precis så resonerar min man med.
  • Essien
    Ess skrev 2012-12-13 21:04:43 följande:
    Det största problemet är snarare att barnen aldrig kommer att acceptera en partner, dom har redan fått övertaget och är inte mogna för det ansvaret. Sedan är det mannen och inte ts som skapat konflikten genom att va flat och inte först förklarat och sedan vid behov ställt ned foten rejält. Så trots att din barn är utflugna med egna liv, så kommer du att bocka, niga och slänga ut din partner om dom befaller det? Kommer du själv att kräva av dina barn att göra sig av med en partner du inte riktigt är kompatibel med?

Nu är jag tillsammans med barnens far så den situationen är rätt abstrakt för mig. Men om vi låtsas att jag inte var det och det hela går ut på att barnen inte gillar mannen och mannen inte gillar barnen så väljer jag barnen framför mannen. De skulle aldrig befalla det för jag har uppfostrat normalt funtade barn utan det är ett val jag själv skulle göra utifrån situationen. Och är det så att jag bedrar deras pappa och sen flyttar ihop med min älskare så skulle jag ha den största förståelsen för att de inte vill ha med varken honom eller mig att göra mer i livet. Är det så att det finns en affär i bakgrunden för ts så nej, då kommer barnen antagligen vara väldigt bittra väldigt länge. Just älskarinnan är nog omöjlig att tycka om i det läget, det betyder inte att en "oskyldig" kvinna inte kommer accepteras senare. Jag har förstått att du inte skulle välja som mig, du tycks ha erfarenheten att utflugna barn är några som kommer på tvångsbesök någon gång av skuldkänslor men så ser inte mitt liv ut. Att du petar in att jag skulle niga för deras befallningar påverkar mig inte eftersom mina barn inte är sådana, det kanske dina är eftersom du gör sådana antaganden. Bara att beklaga och jag förstår varför du skulle välja bort dom. Nu tog ts upp frågan utifrån SIN situation och efter vad hon beskriver så ser jag en klar rangordning i familjen där barnen kommer långt före ts. Så i hennes fall lär hon bli den som petas om hon nu skulle ställa ett ultimatum.
  • Lilje
    Ess skrev 2012-12-13 21:17:22 följande:
    Har du själv vuxna barn?
    Tonåringar.  Ge det ungefär 7-8 år till, så är båda vuxna. Och kommer fortfarande vara det viktigaste i mitt liv.  Hur så?
  • Anonym (men ååhhh)

F**n vad många hoppar på TS!!! MAN kan faktiskt vara kär i någon som gift UTAN ATT VARA OTROGEN(fysiskt)!!

vad gäller barnen så förstår jag dig så gamla barn (vuxna är väl bättre ord) skall inte bete sig så oavsett!! tycker att du skall markera och fråga sambon hur det kommer sig att hans ungar är så ouppfostrade!! för det är ju just det de är! om de hade varit yngre hade det ju varit en annan sak men så vuxna som de är så skall de ju ha fått mer vett i skallen kan man tycka..!

• Iam
    Anonym (Urk...) skrev 2012-12-13 18:23:13 följande:

Nu var inte allt i mitt inlägg direkt riktat till dig. Men att påstå att sönerna är de som det är fel på om ts nu hoppat i säng med deras pappa bakom deras mammas rygg så tycker jag faktiskt att de reagerar normalt. Detta ska dessutom ha hänt i deras tonår då allt ändå är en storm och känslor svallar. Jag gav exempel på vad jag känner precis som andra her exempel på hur de hade känt. Den som gastar om mental mognad brukar sällan vara speciellt vass själv men efter att ha sett intelligenta i lägg av dig här förut tar jag dina små påhopp som en tillfällig hjärnsmälta. Jag kan förstå sönerna därför att jag säkert hade känt ungefär samma sak själv i deras skor - det är ngt helt normalt att göra en jämförelse för att förklara vad man menar. Ber om ursäkt för att du fick intrycket av att hela mitt inlägg var till dig, hade gjort en tydlig radbrytning som mobilen sket i.
    Men TS har ju redan klargjort att det inte varit någon otrohet. Mannen var helt enkelt man nog att lämna frun INNAN han gav sig in i en relation nog med Ts. Sen dumpade han TS för att ge det ett nytt försök med frugan bara för att försöka reparera skadan med sönerna.. Men det gick inte och till slut gick han tillbaka till TS. 
    Att sönerna reagerar i tonåren.. när det händer, det har jag förståelse för.
    Men att växa upp och bli vuxen och fortfarande bete sig som en skitunge är inte acceptabelt.. Eller borde i alla fall inte vara.

FLs mobillösning är under all kritik så det är inte så konstigt om en radbrytning inte kom med :( 
  • Anonym (Urk...)
    Iam skrev 2012-12-13 21:41:37 följande:
    Men TS har ju redan klargjort att det inte varit någon otrohet. Mannen var helt enkelt man nog att lämna frun INNAN han gav sig in i en relation nog med Ts. Sen dumpade han TS för att ge det ett nytt försök med frugan bara för att försöka reparera skadan med sönerna.. Men det gick inte och till slut gick han tillbaka till TS. 
    Men att växa upp och bli vuxen och fortfarande bete sig som en skitunge är inte acceptabelt.. Eller borde i alla fall inte vara.

FLs mobillösning är under all kritik så det är inte så konstigt om en radbrytning inte kom med :( 

har hon? själv ser jag bara lite avvärjande "de hade det dåligt" osv. med andra ord sånt som man brukar försvara sig med när man varit involverad med en upptagen annan. inget uttalat om att otrohet ej har skett. när någon påstått att det varit otrohet så har hon bara kallat dom dumma osv. har jag missat ett tydligt inlägg som dementerar att de inledde någonting fysiskt innan han lämnade sin fru så får du jättegärna citera det om du orkar för jag hittar inget.

fast hur mogra är män i yngre 20-årsåldern som ser en enorm oförrätt bara några år tillbaka? jag skulle nog inte (det finns undantag) förvänta mig ett alltför moget beteende av pojkar i den åldern som har en pappa som krlar för dem.. ;)   
  • Anonym
    Iam skrev 2012-12-13 21:41:37 följande:

Var har hon klargjort det? Kan du lägga in det inlägget? Hittar inte det. Att pojkarna har vuxit upp spelar ingen roll, i många år har de levt med det här utan att de kommit till ett avslut. De var väldigt unga när det här började. Men du kanske är gjord av sten och glatt lever och umgås med en kvinna som var med om att skilsmässan mellan dina föräldrar genomfördes? Hur gammal var du när din mamma/pappa lämnade din andra förälder för en annan?
  • Anonym

Ess och Iam - I vilken ålder lämnade er pappa/mamma den andra föräldern? 

• Malin 72

Har bara läst TS och anser att hon blir behandlad som skit! Bara för att man är styvmamma är man inte automatiskt den onde! Dessutom pratar vi vuxna barn som borde lära dig vett och etikett och framförallt skaffa egna liv!

Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig