• PerG

Vad tycker du om ordet snippa?

Nu har ju ordet snippa (mer eller mindre) etablerats i det Svenska språket. Har ni ändrat er åsikt om ordet de senaste åren eller tycker ni fortfarande likadant?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?
  • Parcae

Jag gillade det först inte men så växte jag upp och kom på flertalet anledningar till varför vi behöver ett riktigt ord för det kvinnliga könsorganet. Idag är ordet ett självklart val när jag ska benämna kvinnans underliv

All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • La Lola
    Emmis skrev 2013-01-03 14:05:45 följande:
    Nu talade jag om vad orden innefattar, inte om hur man använder dem.

Och jag gav ett exempel på att både snopp och snippa kan användas både för att beskriva det yttre och inre.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Emmis
    La Lola skrev 2013-01-03 14:07:49 följande:
    Och jag gav ett exempel på att både snopp och snippa kan användas både för att beskriva det yttre och inre.

Men bara snippa innefattar hela underlivet. Därav min kommentar i #88.
  • La Lola
    Emmis skrev 2013-01-03 14:09:39 följande:
    Men bara snippa innefattar hela underlivet. Därav min kommentar i #88.
    Och snopp innefattar?
    Jo, jag vet att pojkar har en pung också och den räknas ju inte in i ordet snopp.
  • Emmis
    La Lola skrev 2013-01-03 14:11:05 följande:
    Och snopp innefattar?
    Jo, jag vet att pojkar har en pung också och den räknas ju inte in i ordet snopp.
    Snoppen?
    Ja, och jag tycker att flickor ska få veta att de har en slida också exempelvis. Ser inte riktigt problemet med det. Att jag felaktigt använt vulva om mitt barns yttre kön och slida vid prat om barnafödsel när hon talat om sin snippa tar jag på mig. Otroligt korkat av mig. Men det kommer inte att få mig att använda snippa i fortsättningen heller.
  • La Lola
    Emmis skrev 2013-01-03 14:15:34 följande:
    Snoppen?
    Ja, och jag tycker att flickor ska få veta att de har en slida också exempelvis. Ser inte riktigt problemet med det. Att jag felaktigt använt vulva om mitt barns yttre kön och slida vid prat om barnafödsel när hon talat om sin snippa tar jag på mig. Otroligt korkat av mig. Men det kommer inte att få mig att använda snippa i fortsättningen heller.
    Ja och tids nog lär man ju flickor vad alla olika delar heter (blygdläppar, slida, klitoris och allt vad där finns) men det är kanske inte nödvändigt direkt från början?
    Lär man pojkar urinrör, ollon och förhud direkt? Jag har inga pojkar så jag undrar nyfiket.
  • Emmis
    La Lola skrev 2013-01-03 14:18:06 följande:
    Ja och tids nog lär man ju flickor vad alla olika delar heter (blygdläppar, slida, klitoris och allt vad där finns) men det är kanske inte nödvändigt direkt från början?
    Lär man pojkar urinrör, ollon och förhud direkt? Jag har inga pojkar så jag undrar nyfiket.
    Nej, men nu syftade jag ju förstås på att jag - uppenbarligen felaktigt - bytt ut snippa mot vulva i tron att de hade samma betydelse. Eftersom jag tolkat snippa som detsamma som vulva har jag också talat om slidan eftersom det behövts. Och jag har inte upplevt att min fyraåriga tjej har haft minsta problem att hänga med i att vulva är allt man ser och att slida är kanalen som bebisar kommer ur. Hon skulle säkert kunna lära sig klitoris med om det uppstod ett intresse.
    Och eftersom jag även har en son (dock väldigt liten än) så kommer jag förmodligen förr eller senare prata om de flesta delarna även där. Tycker att det kan finnas en meningen med att kunna benämna sitt urinrör exempelvis. Även om man har ett namn för hela sitt kön. Det underlättar att kunna vara mer specifik.
  • Furstinna

Jag gillade inte det i början men flickan på fem år säger snippa och även jag nu MEN det fungerar endast på barn.

• Björnmossa
    Emmis skrev 2013-01-03 13:59:31 följande:
    Ja, jag tänkte att det skulle vara en motsvarighet till snopp som varken innefattar det inre eller hela könsorganet... Man lär sig någonting varje dag.
    Hur menar du?

Snopp innefattar inte pungen på samma sätt som snippa inte innefattar äggstockarna. Det är motsvarande.
  • Emmis
    Björnmossa skrev 2013-01-03 18:09:17 följande:
    Hur menar du?

Snopp innefattar inte pungen på samma sätt som snippa inte innefattar äggstockarna. Det är motsvarande.
    Pungen tillhör de yttre synliga delarna av könsorganet. Det gör inte äggstockarna.
Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?