• PerG

Vad tycker du om ordet snippa?

Nu har ju ordet snippa (mer eller mindre) etablerats i det Svenska språket. Har ni ändrat er åsikt om ordet de senaste åren eller tycker ni fortfarande likadant?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?
  • EnAnonumius
    Emmis skrev 2013-01-03 14:27:05 följande:
    Nej, men nu syftade jag ju förstås på att jag - uppenbarligen felaktigt - bytt ut snippa mot vulva i tron att de hade samma betydelse. Eftersom jag tolkat snippa som detsamma som vulva har jag också talat om slidan eftersom det behövts. Och jag har inte upplevt att min fyraåriga tjej har haft minsta problem att hänga med i att vulva är allt man ser och att slida är kanalen som bebisar kommer ur. Hon skulle säkert kunna lära sig klitoris med om det uppstod ett intresse.
    Och eftersom jag även har en son (dock väldigt liten än) så kommer jag förmodligen förr eller senare prata om de flesta delarna även där. Tycker att det kan finnas en meningen med att kunna benämna sitt urinrör exempelvis. Även om man har ett namn för hela sitt kön. Det underlättar att kunna vara mer specifik.
    Mjo..

Men ordet "snippa" kom av att få ett allmänt vardagligt ord för kvinnas kön, som med "snopp".

"Snopp" har ju använts i många decennier som ett avslappnat vardagligt ord för penis.

Vulva är ju en klinisk term faktiskt likväl som slidan också är en klinisk term.

Snopp är ingen "klinisk term" utan ett vardagligt avslappnat ord för penis

Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Emmis
    EnAnonumius skrev 2013-01-03 22:17:41 följande:
    Mjo..

Men ordet "snippa" kom av att få ett allmänt vardagligt ord för kvinnas kön, som med "snopp".

"Snopp" har ju använts i många decennier som ett avslappnat vardagligt ord för penis.

Vulva är ju en klinisk term faktiskt likväl som slidan också är en klinisk term.

Snopp är ingen "klinisk term" utan ett vardagligt avslappnat ord för penis

Ja? Jag ser inte felet med att använda en "klinisk" term vardagligt istället för att använda ett ord som man inte trivs med.
  • Parcae
    Emmis skrev 2013-01-03 22:39:50 följande:
    Ja? Jag ser inte felet med att använda en "klinisk" term vardagligt istället för att använda ett ord som man inte trivs med.
    Nej, inte jag heller. Så länge man använder ett riktigt namn om snippan så bryr jag mig inte. Däremot kan jag inte låta bli att sura över folks hemmasnickrade namn. Kvinnans kön behöver ett riktigt namn. Om inte snippa passar så använd ett annat som typ vagina.
    All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • EnAnonumius
    Emmis skrev 2013-01-03 22:39:50 följande:
    Var påstod jag det?
    Jag bara förklarade BAKGRUNDEN till uppkomsten till ordet snippa.
    Jag har aldrig hävdat att det skulle vara fel med att använda kliniska termer om man nu vill detta. Så vad bygger du den fabeln på?
    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Annaeu

Tycker "snippa" är ett ord som används till små barn. Hur många vuxna som pratar med varann hör du säger " snippa". Hatar är ett starkt uttryck men fanns inget bättre alternativ .. Skulle nog använda slida istället.

• Emmis
    EnAnonumius skrev 2013-01-04 00:00:51 följande:
    Var påstod jag det?
    Jag bara förklarade BAKGRUNDEN till uppkomsten till ordet snippa.
    Jag har aldrig hävdat att det skulle vara fel med att använda kliniska termer om man nu vill detta. Så vad bygger du den fabeln på?
    Hur skulle jag tolkat det menar du? I inlägget du citerade förklarade jag just att jag förstått vad snippa betyder. Att vulva är en något klinisk term för kvinnans kön visste jag ju givetvis redan eftersom jag använt ordet länge. Så var drar du slutsatsen att jag inte förstått varför snippa uppkommit? Bara för att man förstår det så innebär det inte att man tycker om att använda det...

• Emmis
    Annaeu skrev 2013-01-04 00:07:26 följande:
    Tycker "snippa" är ett ord som används till små barn. Hur många vuxna som pratar med varann hör du säger " snippa". Hatar är ett starkt uttryck men fanns inget bättre alternativ .. Skulle nog använda slida istället.
    Men om vi nu ska vara sådana. Slida är bara själva kanalen, inte hela underlivet som snippa är. Man kan inte byta ut dem mot varandra alltså. Men som vuxen kan man ju oftast alla delarna och då kan man ju använda den specifika termen istället vilket jag gissar att folk gör hos läkaren och så.
  • EnAnonumius
    Emmis skrev 2013-01-04 12:34:04 följande:
    Men om vi nu ska vara sådana. Slida är bara själva kanalen, inte hela underlivet som snippa är. Man kan inte byta ut dem mot varandra alltså. Men som vuxen kan man ju oftast alla delarna och då kan man ju använda den specifika termen istället vilket jag gissar att folk gör hos läkaren och så.
    Jupp..

Förutom då när jag sökte för klåda, jag var 16år (och oskuld) då, och kom till gyn med orden; "Mushålet kliar".
    Läkaren skrattade, och sa lägg dig här så skall vi kolla. Det visade sig att jag hade dragit på mig slidkatarr.
  • floppan2008

Hatar ordet. Min dotter säger kissen. Skulle aldrig i livet kalla underlivet för snippan. Det är fruktansvärt löjligt. Själv kalkar jag den fittan eller muttan... Ja kissen med min dotter...

Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?