• PerG

Vad tycker du om ordet snippa?

Nu har ju ordet snippa (mer eller mindre) etablerats i det Svenska språket. Har ni ändrat er åsikt om ordet de senaste åren eller tycker ni fortfarande likadant?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?
  • siamesia

Jag hör till dem som har svårt för detta ord.

Jag har aldrig begripit mig på den sortens språkliga snuttifiering och har heller aldrig märkt av eller kunnat förstå varför det skulle funnits ett behov av att konstruera ett nytt namn på det kvinnliga könet. Vad är det för fel på vulva och vagina??

Om man väljer att kalla sina barns kön för snopp&snippa så visst, jag ska inte lägga mig i, men rent allmänt är jag ändå av den uppfattningen att svenska folket behöver utöka sina ordförråd i en annan riktning. Det behövs inte ännu fler tramsiga förkortningar och smeknamn på allt mellan himmel och jord.

• giftfri

Skulle jag vara kvinna å hatade mitt kön, så skulle det funka...

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • CeeJay

Hatade det förr men inte längre och gillar och använder det själv

Men hatade är ett för starkt ord, jag tyckte det var konstigt, onödigt och påhittat. Men nu har jag insett att det är användbart och jag använder det med lätthet (eller hur jag nu ska säga).

Tror dock inte det kommer bli samma sak med ordet HEN, det avskyr jag nu och använder inte.... eftersom jag inte ser någon anledning och tycker inte att ordet behövs.   

• Wimsey

Jag tycker inget speciellt om det, men jag associerar det till barn antagligen för att det är så det används mest. Antagligen kommer det att ändras när de barn som har växt upp med ordet blir vuxna.

gammal detektiv i ny förpackning
  • aurora1827

Är glad att det ordet finns, har en femårig kille och en treårig tjej. Snopp och snippa - helt logiskt och ungefär lika barnsliga ord båda två. 

"Vad är det för fel på vulva och vagina"?
    Tja, vagina är ju delen som sitter inuti kroppen och inte helt relevant att diskutera med en treåring. Och seriöst, vulva? Någon som nånsin använt det ordet?

Snippa har inte ersatt andra ord för det kvinnliga könsorganet, eftersom de orden inte användes i dagligt tal tidigare, och speciellt inte med barn. Jag och mina tjejkompisar fick höra att vi hade en "framstjärt", både av föräldrar och skolpersonal.

Nu finns det ett ord, men HELA POÄNGEN, hela grejen, var ju att man skulle berätta även för små tjejer att de hade "nånting", att det inte bara var killar som hade.....för det gjorde man inte tidigare, det kom som en stor jävla överraskning i sexan på sexualundervisningen. Då fick man höra alla de där orden som vulva och vagina, se en genomskärning av kroppen med alla organ och samtliga reagerade med "ewwww, äckligt"....

• 1978

Gillar "snippa" när man pratar om/med barn. På vuxna kvinnor känns det snuttifierande, som att säga pillesnoppen till en vuxen man. Men jag tror att de flesta använder ordet just när det gäller små flickor.

• Björnmossa

Visste inget annat ord för 30 år sen när jag började använda det och har inte hört något bättre sen dess.

• Smulan 89

Skulle aldrig använda det ordet. Det är så fult. Usch. Samma med "hen". Hemska ord det finns.

• La Lola
    Smulan 89 skrev 2013-01-01 19:41:21 följande:
    Skulle aldrig använda det ordet. Det är så fult. Usch. Samma med "hen". Hemska ord det finns.
    Vad använder du istället för ordet snippa?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • ArthurDent

Hatar är ett starkt ord. Ogillar det personligen starkt men kommer att använda det i brist på bättre alternativ.
    Synonym till klippa, kapa, låter som "Jaha, lill-tjejen, det var detta som blev kvar när vi snippa' av snoppen". För att inte tala om associationerna jag får till könsstympning. Obehagligt ord, och jag kommer att få kämpa för att lära mig använda det. Aargh! Usch!

Jag viker mig för majoriteten, men synd att inte något annat ord vann RFSU:s omröstning.

Argumentet "det är ett bra icke-vulgärt ord att använda för barn" kommer ju för övrigt bara hålla tills den första generationen som växte upp med det blivit stora. 

Hittade Google-träffen "Killar som suger snippa" när jag försökte hitta mer information om ordet tidigare. Gud ske lov ingen pedofilsida vad jag kunde se, men oskuldens tid för ordet "snippa" är definitivt på uppehällningen. Ska vi rösta fram ett nytt ord då, när snippa anses lika lite "gulligt" som fitta?
    Som för övrigt egentligen är ett ganska fint ord, men skadat av hur det använts. 

Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?