• PerG

Vad tycker du om ordet snippa?

Nu har ju ordet snippa (mer eller mindre) etablerats i det Svenska språket. Har ni ändrat er åsikt om ordet de senaste åren eller tycker ni fortfarande likadant?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?
  • Emmis
    PumpkinQueen skrev 2013-01-03 13:42:23 följande:

Så du ogillar synonymer. Finns det några andra ord som du tycker att vi ska stryka? Hur många ord "klarar vi oss med"?
    Nja, egentligen inte. Men jag gillar vissa ord och tycker sämre om andra. Och visst, finns ett äldre ord som fyller funktionen tycker jag att det är trevligare att använda det än att skapa nya. Ett språk kan berikas både genom skapandet av nya ord och genom att återuppväcka och återta betydelser av gamla. Då är jag gammalmodig och föredrar ofta det senare. Det handlar väl om smak helt enkelt.
  • PumpkinQueen
    Emmis skrev 2013-01-03 13:50:49 följande:
    Nja, egentligen inte. Men jag gillar vissa ord och tycker sämre om andra. Och visst, finns ett äldre ord som fyller funktionen tycker jag att det är trevligare att använda det än att skapa nya. Ett språk kan berikas både genom skapandet av nya ord och genom att återuppväcka och återta betydelser av gamla. Då är jag gammalmodig och föredrar ofta det senare. Det handlar väl om smak helt enkelt.
    Men varför bli irriterad på att andra använder andra ord än du?
    Ja, det är jag på bilden
  • Emmis
    Björnmossa skrev 2013-01-03 13:44:33 följande:
     Vulva är inte samma sak. Vulva är bara de yttre delarna. Snippa är, precis som fitta, hela alltihop. Man kan säga till ett barn att bebisar kommer ut genom snippan, i betydelsen att snippan har ett hål inåt, men inte på samma sätt att bebisen kommer ut genom vulvan.
    Jag har alltid uppfattat snippa som "de yttre könsdelarna". Om jag vill prata om varifrån barn kommer så säger jag slidan eftersom det heter det...
  • La Lola
    Emmis skrev 2013-01-03 13:54:51 följande:
    Jag har alltid uppfattat snippa som "de yttre könsdelarna". Om jag vill prata om varifrån barn kommer så säger jag slidan eftersom det heter det...
    Snippa är ett samlingsnamn.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Emmis
    PumpkinQueen skrev 2013-01-03 13:53:33 följande:
    Men varför bli irriterad på att andra använder andra ord än du?
    Det undrar jag också... Flört

• lightfish

Innan jag fick barn så tyckte jag att ordet var udda men nu när jag har barn är jag så glad att ordet finns!

• mycketsaft
    Emmis skrev 2013-01-03 13:54:51 följande:
    Jag trodde oxå att snippa var det yttre.. tills nu :p
  • Emmis
    mycketsaft skrev 2013-01-03 13:58:25 följande:
    Jag trodde oxå att snippa var det yttre.. tills nu :p
    Ja, jag tänkte att det skulle vara en motsvarighet till snopp som varken innefattar det inre eller hela könsorganet... Man lär sig någonting varje dag.
  • La Lola
    Emmis skrev 2013-01-03 13:59:31 följande:
    Ja, jag tänkte att det skulle vara en motsvarighet till snopp som varken innefattar det inre eller hela könsorganet... Man lär sig någonting varje dag.
    Fast va då, man kan ha ont snoppen och man kan ha ont i snoppen.
    Man kan ha ont snippan och man kan ha ont i snippan.
    Som ett exempel bara.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Emmis
    La Lola skrev 2013-01-03 14:02:39 följande:
    Fast va då, man kan ha ont på snoppen och man kan ha ont i snoppen.
    Man kan ha ont på snippan och man kan ha ont i snippan.
    Som ett exempel bara.
    Nu talade jag om vad orden innefattar, inte om hur man använder dem.

Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?